Hvordan kan folkeskolen påvirke uddannelsesmobilitet?
Studieretningsprojekt (SRP), fagkombination: Samfundsfag og historie.
Emnebeskrivelse
En uddannet befolkning er forudsætningen for et udviklet samfund.
Med skoleloven i 1814 blev der indført 7 års undervisningspligt. Undervisningspligten blev først udvidet i 1972, men i løbet af 1960’erne tog størstedelen af eleverne frivillige klassetrin udover de 7 år.
Uddannelse er en vigtig faktor for social mobilitet og den demokratiske deltagelse, og det er vanskeligt ikke at sætte lighedstegn mellem kendetegn ved det danske samfund som et land med højt uddannelsesniveau, økonomisk lighed og høj valgdeltagelse.
I et historisk perspektiv har Danmark de sidste 150 år bevæget sig fra at være et landbrugssamfund til at være et videnssamfund.
Forældrenes kulturelle kapital har en væsentlig indflydelse på elevernes muligheder for at klare sig godt i det danske skolesystem. Forældres uddannelseslængde har betydning for elevernes uddannelseslængde.
Politisk har man forsøgt at udligne betydningen af forældrenes kulturelle kapital med tiltag som heldagsskole, lektiefri skole og understøttende undervisning.
Som folkeskolelærer er det vigtigt at kunne udligne forskelle i elevforudsætninger og skabe et læringsfællesskab, hvor alle i klassen kan deltage.
I samfundsfag er det ikke kun forældrenes uddannelsesniveau, der har en væsentlig betydning for elevernes forudsætninger, men også om forældrene er politisk engagerede, og eleverne er med til at diskutere og bestemme i hjemmet.
Forslag til problemformulering og vinkler
Hvordan kan man i undervisningen i samfundsfag i folkeskolen lære eleverne om forskelle i uddannelseslængde samt socioøkonomiske og -kulturelle forholds betydning for social mobilitet samtidig med, at eleverne forberedes til egen uddannelse?
- Redegør for mobilitetsbegrebet og forklar hvad der skaber mobilitet i et samfund
- Redegør for centrale elementer i udviklingen af uddannelsessystemet i Danmark fra 1848-1998. Anvend kilderne i ”Uddannelsessystemet i tal gennem 150 år” og ”Dansk skolehistorie – Da skolen blev sin egen 1920-1970” samt videoen ”På sporet af den sociale arv i uddannelse”
- Analysér data fra UVM’s statistikbank og Danmarks Statistik og argumentér for årsagssammenhænge mellem variable som uddannelseslængde, køn, herkomst, bopæl og forældres uddannelsesniveau
- Diskutér hvorfor uddannelsesmobiliteten er faldet i Danmark og vurdér hvilke ændringer, der skal ske i folkeskolen, hvis uddannelsesmobiliteten skal øges.
Materiale
Podcasts & video
Bøger
- Hansen, Erik Jørgen (2015): Social mobilitet – drøm, realitet, illusion. Hans Reitzels Forlag.
- Gjerløff, Anne Katrine m.fl. (2014): Dansk skolehistorie – Da skolen blev sin egen 1920-1970. Aarhus Universitetsforlag.
(s. 333, 334, 339, 344.)
- Thomsen, Jens-Peter: Uddannelse (kap. 12), Bent Greve m.fl. (red.) (2022): Det danske samfund – centrale idéer og principper. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Politiske materialer
Undersøgelser
- Jakobsen, Carsten Linding m.fl.: 'Samfundsfag i skolen.' – VIASystime (2011)
- Thomsen, Jens-Peter & Andrade, Stefan B.: 'SFI TEMA: Uddannelsesmobilitet i Danmark' – SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2016)
- Pedersen, Stine Toft & Caspersen, Sune: 'Din klasse følger dig gennem livet.' – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (2020)
- 'Uddannelsessystemet i tal gennem 150 år – Undervisningsministeriet 1848-1998' – Børne- og Undervisningsministeriet (1998)
- 'Vidensoverblik - Den sociale arv i uddannelse er steget markant gennem de sidste 20 år.' – Rockwool Fonden (2021)
Statistik
- Statistikbank: 'Overgang til ungdomsuddannelse efter grundskolen' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Profilmodel: 'Andel af en ungdomsårgang der forventes at få en uddannelse' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Tværgående analyse: 'Overgang til uddannelser' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Statistikbank: 'Uddannelse og forskning' – Danmarks Statistik
- Statistikbank: 'OVGARB10, STATUS12, STATUS22, FORLOB10, FORLOB15' – Danmarks Statistik