Smerte
Studieretningsprojekt (SRP), fagkombination: Biologi/bioteknologi og dansk
Emnebeskrivelse
Smerte er en nyttig reaktion på skade. Smerte gør, at vi viger væk fra situationer, hvor kroppen skades. Smerte får os til at skåne dele af kroppen som er skadede, så de får ro til heling.
I nogle tilfælde er smerter dog ikke længere nyttige. Cirka hver femte dansker, altså mere end en million mennesker, lider af kroniske smerter. Disse smerter varer ved i måneder eller år og er ødelæggende for dem som rammes.
Kroniske smerter behandles både med medicin og på andre måder (f.eks. med træning eller afspænding), men det er alligevel ofte vanskeligt at dæmpe smerterne til et acceptabelt niveau.
Det at sikre frihed fra smerte, eller så god smertebehandling som muligt, er en central opgave for sygeplejersken. Både for at mindske patientens lidelse, men også for at sikre hurtig bedring efter skade eller operation. Smerte kan være ødelæggende for patientens søvn, appetit og mulighed for genoptræning, og derfor er vurdering af smerte en vigtig del af sygeplejerskens arbejde.
Sygeplejerskens opgaver i forhold til smertebehandling er at:
- Udpege patienter med (kroniske) smerter
- Håndtere patientens reaktioner på smerte og -behandling for at forebygge negative følger
- Hjælpe til optimal behandling af smerter, både med medicin på andre måder
- Holde øje med at smertebehandlingen virker og sørge for justering af behandlingen, hvis den ikke virker tilstrækkeligt
- Undervise patienter og deres pårørende i smerte, smertehåndtering og smertebehandling
Dansk indgår som formidlingsopgave. Formidling af viden om kroniske smerter og smertebehandling er en vigtig sundhedspædagogisk opgave, både for sygeplejersker og andre i sundhedsvæsenet. Formidlingsopgaven kræver viden om målgruppen og evne til sproglig tilpasning – og smertebehandlingens effektivitet afhænger i høj grad af, hvor godt opgaven løses.
Forslag til problemformulering og vinkler
- Smerte og smertefysiologi
- Redegør for opbygningen og funktionen af det sensoriske nervesystem
- Redegør for smerteresponsets, herunder smerteresponsets faser, og for smerters funktion
- Hvornår er smerte nyttig – og hvornår er den unyttig?
- Redegør for inddelingen af akutte og kroniske smerter
- Hvilke konsekvenser kan kroniske smerter have for den smerteramte?
- Smertebehandling og smertehåndtering
- Hvilke metoder kan bruges til at behandle smerte?
- Redegør for én eller to grupper af smertestillende medicin, med inddragelse af virkning, virkningsmekanisme og udvalgte bivirkninger
- Diskutér hvordan smerteramte, på andre måder end med medicin, kan hjælpes til at håndtere deres smerte, f.eks. med udgangspunkt i sygeplejerskens opgaver ved smertehåndtering.
- Formidlingsopgave
- Skriv en populærvidenskabelig artikel om smerte, smertebehandling og smertehåndtering.
- I forbindelse med formidlingsdelen skal der indgå en metatekst, der fremlægger de formidlingsmæssige valg, som er truffet ift. indhold, sprog m.v. i udformningen af den populærvidenskabelige artikel.
OBS: det vil ikke være muligt at rumme alle delelementerne i ét SRP.
Materiale
Podcasts
Bøger
- Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi (2018). Perspektiver i dansk. Grundbog. Populærvidenskabelig artikel. Dansklærerforeningens forlag.
Bogkapitel
- Afsnit fra lærebogen ”Fysiologi og anatomi – Hånden på hjertet” af Mette Juel Boisen-Møller og Oluf Falkenberg, 2. udgave, Munksgaard, 2019: Det somatiske nervesystem (s. 396-402).
- Buskbjerg, Sara: 'Har du smerter? – Giv din hjerne skylden' – Videnskab.dk (2017)
- Hesse, Morten: 'Opioider og opioidafhængighed – Hvad er det?' – Tidsskriftet Stof, nr. 32 (PDF, 2019)
- Neergaard, M.A.: 'Smerte, hvad er det?' – Patienthåndbogen, Sundhed.dk (opdateret 2021)
- Schydlowski, Pierre: 'Smertebehandling – med og uden medicin.' – Apoteket.dk
- Sommer, Christina: 'Hjælp patienten til at forstå og håndtere smerterne.' – Fag og forskning, nr. 3 (2021)
- 'Smerter og smertebehandling' – Tværfagligt Smertecenter, Rigshospitalet
- Line Højgaard Porse, Viborg Gymnasium og Hf: Hey-You-See-So – formidlingsmodel, Dansksiderne.dk