Gå til indhold

Livet med funktionsnedsættelse, aktuelt og historisk

Studieretningsprojekt (SRP), fagkombination: Samfundsfag og dansk/historie.

Emnebeskrivelse

Udviklingen i samfundets syn på og behandling af mennesker med funktionsnedsættelse har ændret sig over tid.

Socialreformen i 1933 er en grundsten i udviklingen af den rettighedsbaserede velfærdsstat, vi kender i dag, hvor borgere, der af forskellige årsager ikke kan tage vare på sig selv, har ret til hjælp fra det offentlige.

Denne rettighedstænkning ses også i FN’s menneskerettighedserklæring fra 1948, der indskærper at alle mennesker er født frie og lige. Dog lever mennesker i forskellige kroppe med forskellige vilkår. I Danmark i dag kan mennesker med funktionsnedsættelse bo i egen bolig med varierende grad af praktisk og pædagogisk hjælp, der muliggør deltagelse i samfundslivet, mens man tidligere havde institutioner under åndssvageforsorgen på eksempelvis Sprogø og Livø, der i langt højere grad var både fysisk og socialt afsondret fra samfundet.

Pædagogen varetager en vigtig opgave i velfærdsstaten med at sikre voksne borgere med funktionsnedsættelse et værdigt liv med mulighed for samfundsmæssig anerkendelse og deltagelse. For at forstå dette arbejde i dag, må vi forstå, hvordan gruppen af mennesker med funktionsnedsættelsers position har udviklet sig historisk.

Forslag til problemformulering og vinkler

  1. Redegør for udviklingen i synet på mennesker med funktionsnedsættelse over tid og beskriv ud fra et konkret eksempel, fx via interview med mennesker, der lever med funktionsnedsættelse, casebeskrivelser fra film, podcast, psykiatrifonden eller lignende
  2. Undersøg rammer og vilkår for pædagogens arbejde indenfor det specialiserede socialområde og analysér fx via interviews med pædagoger eller konsulenter i kommuner eller organisationer eller med afsæt i eksempler fra #undskyldvierher-kampagnen, hvordan pædagogens arbejde afspejler synet på borgeren
  3. Diskutér hvordan pædagogens rolle og opgaver har ændret sig i takt med ændringen i synet på mennesker med funktionsnedsættelser.

Forslag til underspørgsmål

  • Hvordan har synet på mennesker med funktionsnedsættelse ændret sig over tid?
  • Hvad er et menneske? Og hvad er en samfundsborger?
  • Hvordan er man en værdig borger, hvis man ikke genererer samfundsøkonomisk værdi?

Materiale

Podcasts, video og sociale medier

Bøger

  • Foucault, Michel (2019): Sindssygdom og psykologi. Hans Reitzel
  • Goffman, Erwin (2021): Stigma - om afvigerens sociale identitet. Samfundslitteratur
  • Hesselbæk, Bjarne (2020): Befrielsen - de udviklingshæmmedes historie i Danmark. Dansk Psykologisk Forlag
  • Jensen, Stine Grønbæk (2023): Åndssvageforsorgens vraggods og tvangens ruinering. I: Øland, Trine (red.) Velfærdsarbejdets paradokser. Syddansk Universitetsforlag
  • Kirkebæk, Birgit (2010): Funktionsnedsættelse som vilkår, relation som fordring. I: Kirkebæk, Birgit: Almagt og afmagt. Akademisk Forlag
  • Sørensen, Ditte (2013): Mennesker med funktionsnedsættelse – inklusion og deltagelse. I: Erlandsen, Torsten (red.): Socialpædagogik – en grundbog. Hans Reitzels Forlag

Politisk materiale