Fra kaos til struktur – Hvordan støtter vi børn og unge med eksekutive udfordringer på tværs af diagnoser?
Få viden og værktøjer til at forstå og støtte børn med eksekutive udfordringer ved ADHD, autisme og lignende diagnoser.
Om kurset
Det får du ud af kurset
Formål
Du lærer om de eksekutive funktioner forstået som hjernens styringsmekanismer, der regulerer adfærd, opmærksomhed, planlægning og følelsesmæssig kontrol. Kurset giver dig indsigt i, hvordan eksekutive udfordringer kommer til udtryk hos børn og unge med diagnoser som ADHD, autisme og andre udviklingsforstyrrelser, og hvordan du som fagperson kan støtte dem i hverdagen.
Udbytte
Du får redskaber til at identificere og forstå eksekutive udfordringer hos børn og unge, samt viden om, hvordan du kan tilpasse undervisning og pædagogik, så den understøtter udvikling, deltagelse og trivsel.
Det faglige indhold på kurset
- Introduktion til eksekutive funktioner og deres betydning for at kunne håndtere en hverdag fagligt, personligt og socialt
- Fælles og forskellige træk ved ADHD og autisme i relation til eksekutive vanskeligheder
- Strategier og pædagogiske greb til støtte i skole og dagtilbud
- Samspillet mellem eksekutive funktioner og kontekstuelle faktorer (miljø, relationer, krav)
- Perspektiver på inklusion og differentieret støtte
Om undervisningen
Kurset veksler mellem oplæg, dialog, casearbejde og refleksion. Der lægges vægt på at skabe forbindelse mellem teori og deltagernes praksis, hvorfor du med fordel kan medbringe case eller fortællinger fra din egen praksis
Hvem deltager?
Kurset henvender sig til fagprofessionelle indenfor det pædagogiske og sociale felt – for eksempel pædagoger, lærere, vejledere og andre fagpersoner, eller medarbejdere på special- og botilbud der arbejder med børn og unge med neurodivergente profiler.
Underviser
Michael Wahl Andersen, Lektor og konsulent ved Københavns Professionshøjskole
Michael Wahl Andersen, lektor og cand.pæd.psyk., er tilknyttet uddannelsesretningen Psykologi, hvor han underviser i neuropsykologi og neuropædagogik. Han har stor erfaring med undervisning og formidling af centrale neurokognitive temaer, herunder opmærksomhed, arbejdshukommelse og eksekutive funktioner
Gratis pladser
Der er 30 gratis pladser til dette kursus til medarbejdere fra det specialiserede socialområde. Dette finansieres af Social- og Boligstyrelsen, som led i en bevilling rettet mod opkvalificering af medarbejdere på det specialiserede socialområde.
Du kan få tilskuddet hvis du arbejder med borgere på det specialiserede socialområde. Det omfatter børn, unge og voksne, der har nedsat funktionsevne eller særlige sociale og psykiatriske problemer. Du er således tilskudsberettiget hvis du arbejder i fx:
- Specialbørnehave- eller skole
- Botilbud, bofællesskab mv. for mennesker med fysiske og/eller psykiske funktionsnedsættelser
- Opholdssteder
- Socialpsykiatrien
- Rusmiddelbehandling
- Krisecentre eller herberg
- Aktivitetstilbud
Du er ligeledes tilskudsberettiget, hvis du arbejder i en funktion, hvor du ikke arbejder direkte på et tilbud, men har dine primære arbejdsopgaver i direkte kontakt med borgere, der er tilknyttet et af ovennævnte tilbud. I tvivlstilfælde vil vi kontakte dig og bede om at dine arbejdsgiver bekræfte, at det forholder sig sådan.
For at få en gratis plads skal du i feltet ’Bemærkninger til uddannelsesinstitutionen’ skrive; “Jeg ønsker at søge gratis deltagelse” og angive, hvor du arbejder. Pladserne tildeles efter ”først til mølle”-princippet.
Hvis du arbejder i fx det almene skolesystem, behandlingspsykiatrien eller på beskæftigelsesområdet, eller sidder med rene myndighedsopgaver, er du som udgangspunkt ikke omfattet af bevillingen.
Kontaktperson ved skræddersyede forløb
Tilmelding
Optagelse
Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.
Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.
Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.
Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.
Afmelding/fravær
- Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
- Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
- Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
- Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder
Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:
Pris og betaling
Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.
Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.
Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.
Kursusbevis
Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.
Der udstedes ikke bevis for en temadag.
Forår 2026
Fra Kaos til struktur: hvordan støtter vi børn og unge med eksekutive udfordringer
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.Hvor
Hvornår
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold: