Kvalitet i et sundhedsvæsen under forandring
Om det valgfrie element
Hvordan kan vi sikre kvaliteten i et sundhedsvæsen under forandring i forhold til teknologi, flere og komplekse opgaver, ambitiøse, men pressede sundhedsprofessionelle, nye organiseringsformer for pleje og behandling samt fokus på borgeren i centrum?
Vi adresserer disse temaer og tilhørende problemstillinger via forelæsninger og metoder til systematisk litteratursøgning og kritisk vurdering af forskningsartikler.
Bliv inspireret til emnerne af den studerende i videoen:
Praktisk information
Hvem kan søge
Studerende ved Det Sundhedsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole og sygeplejestuderende fra UC Diakonissen.
Deltagerantal
Min. 30 og maks. 90 deltagere
Hvor foregår undervisningen
Københavns Professionshøjskole
Campus Nørrebro
Tagensvej 86
2200 København N
Bedømmelse/prøve
Intern, skriftlig prøve, der består af en fællesdel og en individuel del, som bedømmes samlet efter 7-trinsskalaen
Engelsk titel
Quality in a changing healthcare system
Tilmelding
Tilmelding til valgfrit element er åben i uge 12+13 for det kommende efterårssemester og i uge 42+43 for det kommende forårssemester.
Kontakt Tine Munch Schumann for at tilmelde dig, hvis du er studerende på en anden skole i landet, og det valgfrie element er åbent for studerende fra andre skoler end Københavns Professionshøjskole.
Indhold
Der er en ligelig fordeling mellem temaviden, relateret til kvalitet i sundhedsvæsnet, og anvendelse af metoder for litteraturstudier, herunder udarbejdelse af problemstilling, systematisk litteratursøgning og kritisk vurdering af forskningsartikler.
Det temaspecifikke fokus omfatter viden og metoder inden for:
- Sammenhængende patientforløb
- Status på kvalitetsbegreber og -metoder
- Patienttilfredshedsundersøgelser
- Borgerinddragelse
- Dokumentation
- Organisering i faste teams
- Moralsk stress
- Implementering af forandringer.
Læringsudbytte
- Du kan selvstændigt opsøge, undersøge, vurdere, sammenfatte og formidle national og international praksis-, udviklings- og forskningsviden i argumentation for og refleksion over udvikling af egen profession.
- Du kan selvstændigt beherske akademiske arbejdsmetoder og argumentere stringent og transparent.
- Du kan reflektere over professionens teorier, metoder og praksis.
Læringsmetoder
Forløbet består af undervisning, en del gruppearbejde og en afsluttende skriftlig gruppeopgave. I undervisningen inddrages undervisere med specialkompetencer fra klinisk praksis.
Gruppearbejdet kvalificeres via tilbud om vejledning, hvor arbejdet fra grupperne perspektiveres, diskuteres og vurderes.
Hele forløbet er bygget op om de kriterier, der indgår i den afsluttende interne prøve. Der gennemføres tre workshops, hvor fokus er på hvert af de specifikke opgavekriterier, og der arbejdes her med peer-feedback på hinandens opgaver samt med vejledning fra underviser.