Akut sygepleje
Om det valgfrie element
Dette valgfrie element er til dig, der brænder for den akutte somatiske sygepleje. Vi vil med udgangspunkt i klinisk lederskab og klinisk beslutningstagen dykke ned i den komplekse sygepleje til patienter i akutte forløb med fokus på sygeplejerskens rolle ved observation, diagnostik og behandling.
Praktisk information
Hvem kan søge
Sygeplejestuderende ved Københavns Professionshøjskole og UC Diakonissen.
Deltagerantal
Min. 15 og maks. 45 deltagere.
Hvor foregår undervisningen
Københavns Professionshøjskole
Campus Hillerød
Carlsbergvej 14
3400 Hillerød
Bedømmelse/prøve
Individuel, intern skriftlig prøve, som bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Engelsk titel
Emergency nursing care
Tilmelding
Tilmelding til valgfrit element er åben i uge 12+13 for det kommende efterårssemester og i uge 42+43 for det kommende forårssemester.
Kontakt Tine Munch Schumann for at tilmelde dig, hvis du er studerende på en anden skole i landet, og det valgfrie element er åbent for studerende fra andre skoler end Københavns Professionshøjskole.
Indhold
I dette valgfrie element skal vi arbejde med akut somatisk sygepleje inden for det præhospitale område samt i primær og sekundær sektor. Med udgangspunkt i udvalgte patientforløb undervises der i struktureret dataindsamling, paraklinik, diagnostik og behandling.
Vi vil tage fat på emner, som ikke – eller kun overfladisk – er berørt tidligere i uddannelsen, herunder EKG som diagnostisk værktøj, den traumatiserede patient og det akut syge barn.
Læringsudbytte
Formålet er, at du opfylder nedenstående mål for læringsudbytte med udgangspunkt i det valgfrie elements tema og den valgte kliniske problemstilling:
- Selvstændigt kan opsøge, vurdere og analysere data relateret til en klinisk problemstilling
- Selvstændigt kan opsøge, undersøge, vurdere, sammenfatte og formidle national og international praksis-, udviklings- og forskningsviden i argumentation for og refleksion over udvikling af egen profession
- Selvstændigt kan beherske akademiske arbejdsmetoder og argumentere stringent og transparent.
Læringsmetoder
Underviseroplæg, workshops, besøg af relevante fagprofessionelle fra praksisfeltet, fuld skala-simulation og færdighedstræning, gruppearbejde, casearbejde og systematiske søgninger knyttet til kliniske problemstillinger relateret til akutområdet.