Karriereinterviews
Den sundhedsadministrative koordinator varetager administrative opgaver, koordinerer patientforløb og optimerer arbejdsgange inden for sundhedssektoren.
En sundhedsadministrativ koordinator kan finde job både på det kommunale område og på hospitaler over hele landet og der er stor efterspørgsel på dem.
Læs mere om hvilke job sundhedsadministrative koordinatorer varetager. Her fortæller tidligere studerende om deres karrierevej.
Birgitte Holm Psykiatrisk center Amager, Region Hovedstadens Psykiatri
Jobtitel
Sundhedsadministrativ Koordinator
Hvor lang tid gik der, til du fik dit første job?
Jeg fik allerede jobbet, mens jeg skrev min afsluttende eksamensopgave.
Er du fastansat, og er det en del- eller fuldtidsansættelse?
Jeg er fast fuldtidsansat.
Er der, i dine øjne, en sammenhæng mellem dit praktiksted og din første ansættelse?
Det er der, selvom jeg ikke har været i praktik i psykiatrien.
Der florerer mange historier i medierne omkring psykiatrien, så jeg har været lidt bange for psykiatrien. Men til et informationsmøde om 2. praktik på KP stod der en praktikvejleder fra Psykiatrisk Center Nordsjælland, der brændte så meget igennem for psykiatrien, at jeg ønskede psykiatrien som min anden praktik, men fik desværre ikke det ønske opfyldt.
Til gengæld kom jeg i praktik på infektionsmedicinsk på Hvidovre Hospital. Nogle af de tilknyttede patienter, bliver ofte stigmatiserede pga. deres diagnose/r, ligesom patientgrupperne i psykiatrien kan blive.
Jeg kunne mærke, at jeg brændte for de patienter/mennesker. Jeg brændte og brænder for at kunne gøre en forskel for disse mennesker igennem b.la. koordinering og kommunikation.
Beskriv dine primære arbejdsområder og arbejdsopgaver
Mine primære arbejdsopgaver er administrative sekretæropgaver og går meget ud på koordinering, kommunikation og administrative opgaver.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Hver morgen starter vi i mit team ud med at holde board-møde. Her gennemgår vi de patienter, som der skal være et øget fokus på. Det kan være at de er nyligt udskrevet, at de har en forværring af tilstand, eller en ændring i medicin teamet skal følge. Så står jeg desuden for at booke tider og andet der skulle være brug for, for den enkelte patient, som jeg som administrativ kan tage mig af.
Dernæst foregår dagen med at besvare telefoner, besvare beskeder fra både patienter og personale, lave kode ydelser, booke/ændre tider, lave recepter, færdiggøre attester fra lægerne til andre samarbejdspartnere, ajourføre rapporter, overholde behandlingsgarantien ved bookning af henvisninger, selvom det kan være et puslespil.
Mine dage er fyldt op på den fede måde.
Da du i sin tid startede på studiet, var det så et job som dette du så for dig?
Nej.
Jeg så mig selv sidde på en kommune, fordi jeg qua min anden uddannelse som sosu-assistent, oplevede at der skete alt for mange fejl imellem sektorerne i det koordinerende arbejde ved udskrivelse. Og det havde jeg et kæmpe ønske om at prøve at være med til at ændre for patienterne/borgerne. Måske kommer det en dag, når vores uddannelse er bredt længere ud til primær sektor.
Men jeg er meget glad for at være her i Psykiatrisk Center Amager.
Hvad giver dig faglig stolthed?
Det giver mig faglig stolthed at se, at jeg har rykket mig, når jeg kan hjælpe patienter på baggrund af den viden jeg har fået gennem uddannelsen. Så bliver jeg glad indeni. Det at jeg kan se, at jeg kan bruge min viden effektivt.
Det gør mig også stolt, at jeg har givet mig selv lov til at fejle. Det har jeg ikke været god til førhen, men det er virkelig vigtigt at vide, at det er okay at fejle, også selvom man har været gennem praktikkerne. For alle afdelinger i Regionen gør tingene forskelligt, og det er gennem fejl og at spørge om hjælp at jeg lærer.
Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?
Lægesekretærerne er sindssyg dygtige ude i praktikkerne, så vær åben og tag ind og imod, og hæng dig ikke i stillingsbetegnelser. Vi er et stort team, der kan have gavn af hinandens viden uanset, hvilken uddannelse vi har.
Tålmodighed er en dyd, for der vil gå mange år før sektorerne ved, hvad uddannelsen også kan byde på. Som studerende er du med til at brede viden ud til alle ansatte indenfor sundhedssektoren.
Emma Bruun Psykiatrisk Center Nordsjælland, Region Hovedstaden Psykiatri
Jobtitel
Sundhedsadministrativ Koordinator
Hvor lang tid gik der, til du fik dit første job?
Jeg fik jobbet, før jeg havde færdiggjort studiet.
Jeg havde været i praktik her og startede derefter som studentermedhjælper, indtil jeg var færdiguddannet. Det var fedt, for så kunne jeg blive oplært i arbejdsopgaverne inden jeg startede som fuldtidsansat.
Er du fastansat, og er det en del- eller fuldtidsansættelse?
Jeg er fastansat på fuldtid.
Er der, i dine øjne, en sammenhæng mellem dit praktiksted og din første ansættelse?
Helt klart.
Godt nok var jeg i praktik på sengeafdelingen her, men jeg fik lov til at komme ud på andre afdelinger. Der kunne jeg godt mærke, at der skete lidt mere på et ambulatorie, da der er et større flow af patienter hver dag.
Jeg kan godt lide at have lidt travlt, så derfor var ambulatoriet lige det, jeg gerne ville.
Beskriv dine primære arbejdsområder og arbejdsopgaver
Vi har tre rul: Informationen, kontoret og receptionen.
I receptionen tager man imod patienter, hjælper behandlerne og løser de opgaver, de kommer med.
I informationen tager man telefonerne og registrerer koder, da vi skal verificere, at de rette ydelser/koder er sat på hver behandling.
På kontoret er der mange administrative opgaver og koordineringsarbejde. For eksempel booker vi tider til patienterne, sender henvisninger og løser opgaver i in-basket som lægen eller behandleren sender. Det er også herinde vi kører rapporter og løser de fejl der er.
Så kort fortalt er mine primære opgaver at hjælpe patienterne og behandlerne og sikre korrekt registrering.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Det kommer meget an på hvilket rul man er på. Og mængden af mine arbejdsopgaver afhænger af, lægerne og behandlerne og hvilke opgaver de får sendt min vej.
Derfor varierer dagene meget og man skal være omstillingsparat.
Man ved aldrig hvornår der kommer en hasteopgave, for eksempel, hvis vi skal sende et brev til Familieretshuset eller bestille en akut tid.
Da du i sin tid startede på studiet, var det så et job som dette du så for dig?
Ja, det gjorde jeg.
Jeg vidste allerede, at jeg helst ville arbejde på et ambulatorie. Dels fordi der er lidt mere travlt, og mere variation i ens arbejdsopgaver, hvilket kan jeg rigtig godt lide.
Det var særligt gennem praktikken, at jeg blev bekræftet i, at det var et ambulatorie, jeg godt kunne tænke mig at arbejde i.
Hvad giver dig faglig stolthed?
Når jeg har hjulpet en patient og de så ringer og siger mange tak for hjælpen. Det giver mig utrolig meget faglig stolthed.
Også når jeg kan hjælpe mine kollegaer, hvis de for eksempel har problemer med noget inde i vores system, og jeg så kan løse det for dem.
Det giver mig også faglig stolthed, når jeg kan se på vores rapporter, at der ikke er nogle fejl på fra mit ambulatorium. Det er ret lækkert, når man sådan lidt er et ordensmenneske.
Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?
Udnyt jeres praktikpladser, kom foran computeren og få så mange arbejdsopgaver i hænderne som muligt. Vær ikke bange for at spørge, hvis I har brug for hjælp, for det er sådan man lærer rigtig meget og får en masse erfaring.
Følg med i undervisningen, for der kommer mange guldkorn, som man kan bruge efter studiet.
Hvis det er muligt, så forsøg at få et studiejob. Man opnår en større erfaring inden for faget og, man kan få skabt et godt netværk og så ser det selvfølgelig godt ud på cv’et.
Gitte Horsleben Parbo Ortopædkirurgisk Ambulatorium, Nordsjællands Hospital, Hillerød
Jobtitel
Sundhedsadministrativ Koordinator
Hvor lang tid gik der, til du fik dit første job?
Jeg havde ansættelse fra 1. februar 2024 lige efter min eksamen i januar, hvor jeg blev færdiguddannet. Jeg havde min sidste praktik her på afdelingen, dog på sengeafsnittet i stedet for ambulatoriet.
På sidste semester af uddannelsen var jeg ansat herinde som timelønnet og blev fastansat, da jeg var færdig med uddannelsen.
Er du fastansat, og er det en del- eller fuldtidsansættelse?
Jeg er fastansat på 35 timer om ugen.
Er der, i dine øjne, en sammenhæng mellem dit praktiksted og din første ansættelse?
Det må man jo sige der er, fordi det her var mit andet praktiksted.
Nu er jeg jo på et ambulatorium i dag, selvom jeg var i praktik på sengeafsnittet. Men ortopædkirurgi er et stort speciale, så om man er på sengeafsnittet eller ambulatoriet, så samarbejder man rigtig meget på tværs.
Kan du beskrive dine primære arbejdsområder og arbejdsopgaver
En stor del af mine primære arbejdsområder er blandt andet callcenter, hvor jeg dagligt taler med patienter. Her hjælper jeg dem med at booke tider og besvare deres spørgsmål. Jeg koordinerer også med praktiserende læger, rehabilitering og plejecentre, nogle gange også fængsler.
Vi afregner også patienterne. Det handler om kodning, så der er en del registreringsarbejde.
Man har ofte også en ekstra ressource, og i mit tilfælde sidder jeg og ressourceplanlægger for alle vores skadeambulatorier og læger. Det sker en gang om måneden, at vi sammen planlægger hvordan deres ambulatorium skal se ud.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Dagene er aldrig ens. Selvom opgaverne til dels er ens, er de alligevel så forskellige.
Jeg møder ind mellem kl. 7-7.30, selvom mit callcenter først starter kl. 8. Så har jeg en halv time til en time, hvor jeg kan tjekke op på om lægerne har lagt nogle opgaver til mig og nå nogle af dem.
Callcenter er åbent hele dagen, men imellem opkaldene laver jeg en masse andre opgaver.
Her på ortopædkirurgisk har vi mange patienter som skal scannes. Det sidder jeg og kontrollerer.
Da vi ikke kan overholde udredningsretten, sender vi mange patienter ud i det private. Her holder jeg styr på hvilke patienter der sendes ud og hvornår de skal rekvireres tilbage igen. Det er der et stort koordineringsarbejde i.
Da du i sin tid startede på studiet, var det så et job som dette du så for dig?
Jeg er uddannet social- og sundhedsassistent, før jeg blev Sundhedsadministrativ Koordinator, og har i mange år været på gulvet. Min plan da jeg startede på uddannelsen var, at jeg skulle være i en lægepraksis. Det var mit drømmescenarie indtil jeg kom i praktik, hvor jeg fandt ud af, at jeg er et ’hospitals-menneske’.
Jeg er landet det helt rigtige sted. Jeg forener mig godt med ikke at arbejde i treholdsskift mere, da det går bedre i hak med mit familieliv, men stadig være i hospitalsverdenen.
Jeg elsker at være lige her, selvom jeg troede jeg drømte om at komme ud i en lægepraksis.
Hvad giver dig faglig stolthed?
Det der giver mig faglig stolthed, er det samarbejde vi laver på tværs af faggrupper, som i sidste ende skaber den røde tråd for patienten. Når vi fuldender et forløb ud fra, at patienten også føler sig hørt. Det er det store tværprofessionelle koordineringsarbejde, som vi laver bagom, som patienten ikke ser, men som er byggestenene for at forløbet lykkes.
Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?
Gå ud i praktikkerne med et positivt sind og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Hold ud og tro på, at det hele vil ende med at give mening, selvom I i starten måske vil have svært ved at finde den røde tråd og forstå hvad I skal bruge teorierne til og hvorfor.
Men teorierne og undervisningen giver en god forståelse for, hvordan man skal handle og hvorfor andre handler som de gør.
I dag bruger jeg teorierne helt uden at tænke over det, og de danner fundament for mine arbejdsopgaver.
Ida Alice Olesen Sengeafsnit, Neurologisk afdeling, Bispebjerg Hospital
Jobtitel
Sundhedsadministrativ Koordinator
Hvor lang tid gik der, til du fik dit første job?
I den første praktik på første semester af uddannelsen var jeg her på Neurologisk afdeling i det store ambulatorium. Efter praktikkens ophør blev jeg ansat som timelønnet studentermedhjælper.
Da jeg blev færdiguddannet, startede jeg 2 dage efter min eksamen som fuldtid på sengeafsnittet.
Er du fastansat, og er det en del- eller fuldtidsansættelse?
Jeg er fastansat på fuldtid.
Er der, i dine øjne, en sammenhæng mellem dit praktiksted og din første ansættelse?
Der er klart stor sammenhæng, men også nogle uligheder. Det er selvfølgelig den samme afdeling, men fra et ambulatorium til et sengeafsnit er arbejdsopgaverne meget forskellige.
Det at jeg har været forskellige steder på samme afdeling, har givet mig en god føling om, hvordan tingene hænger sammen. Både på hospitalet og på afdelingen.
Beskriv dine primære arbejdsområder og arbejdsopgaver
Mine primære arbejdsområder går meget ud på planlægning af patientforløb, og især de planlagte indlæggelser på afdelingen. Der koordinerer jeg en hel masse på tværs af afdelinger og faggrupper.
En del af mit arbejde består også af administrative opgaver, men på sengeafsnittet fylder de ikke lige så meget, som i ambulatoriet.
Jeg har altid en telefon på mig, når jeg er på arbejde. Det er en stor del af mine arbejdsopgaver. Telefonen er døgnåben, så når jeg ikke er til stede er det en af sygeplejerskerne, som varetager den.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Arbejdsdagene varierer rigtig meget og dagene er meget dynamiske.
Jeg sidder på et fælleskontor, hvor jeg sidder sammen med andre faggrupper, som også varetager sengeafsnittet.
Jeg tager en masse telefonopkald og har en del administrative arbejdsgange, såsom at indlægge og udskrive patienter i systemet.
Hver dag starter jeg ud med at gennemgå patienterne. Se om der er kommet nye, hvad de har af aftaler i forhold til undersøgelser, og om alt ser i orden ud i forhold til det.
Da du i sin tid startede på studiet, var det så et job som dette du så for dig?
Ja og nej.
Jeg havde brug for et brancheskift og var interesseret i sundhedsvæsenet. Men jeg havde ikke mange forestillinger eller forventninger til hvad jeg gik ind til, da det var lidt af et tilfælde, at jeg faldt over uddannelsen på KP’s hjemmeside.
Men jeg blev positivt overrasket i den forstand, at jeg har været glad for studiet og for arbejdet siden min første praktik.
Det var virkelig en ’waow’-oplevelse og jeg tænkte bare ”Hold da op, det er lige det her jeg skal”.
Nu var jeg endt på den helt rette hylde.
Hvad giver dig faglig stolthed?
Det giver mig faglig stolthed, når jeg kan mærke at min faggruppe og jeg gør en forskel i hverdagen. Om det er for patienterne, for de pårørende eller for mine kollegaer, så er det når jeg føler at jeg gør en forskel i nogens liv.
Det jeg virkelig brænder for, er at hjælpe andre. Og det er selvfølgelig patienterne i sidste ende. Men dét at jeg også kan se, at jeg kan tage en byrde eller stressfaktor fra mine kollegaer, det er også helt vildt givende for mig.
I sidste ende er det dét samarbejde og den sammenkædning, der skaber det gode patientforløb for patienterne.
Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?
Ikke vær bange for at tage ansvar fra start og kaste jer ud i det. Og vigtigst af alt, vis nysgerrighed og undren over det I gør og oplæres i. Stil spørgsmål og grib alt hvad I kan fra praktikkerne.
Sofie Christine Biilmann Hansen Gynækologisk Ambulatorium, Nordsjællands Hospital, Hillerød
Jobtitel
Sundhedsadministrativ Koordinator
Hvor lang tid gik der, til du fik dit første job?
Det gik meget stærkt. Jeg fik job direkte, da jeg blev færdiguddannet.
Er du fastansat, og er det en del- eller fuldtidsansættelse?
Jeg er fastansat på 35 timer om ugen.
Er der, i dine øjne, en sammenhæng mellem dit praktiksted og din første ansættelse?
Ja, det er der. Praktikken på fjerde semester havde jeg her på gynækologisk afdeling og fik så lov at blive, da jeg blev færdiguddannet.
Jeg synes, at jeg faldt rigtig godt til i arbejdsopgaverne og miljøet her, under praktikken, og det var det der gjorde, at jeg havde lyst til at komme tilbage.
Det gav en ro, at man, som studerende under eksamensskrivningen, vidste at man havde et job når man var færdig. Og vidste hvad man kom tilbage til.
Beskriv dine primære arbejdsområder og arbejdsopgaver
På Gynækologisk ambulatorium følger vi fertilitetspatienter og patienter med gynækologiske problemer, for eksempel cyster, knuder i underlivet og blødningsforstyrrelser. Derudover har vi en klinik for seksuelle overgreb her i ambulatoriet.
Det jeg laver spænder meget bredt. Det er lige fra modtagelse af patienter i lugen/skranken, til booking af tider i sundhedsplatformen, til telefonbetjening. Og så laver jeg mange administrative opgaver, såsom at sende journalmateriale til kommuner og forsikringsselskaber.
Jeg arbejder også med kvalitetssikring af korrekt registrering af forløbsmarkører og ydelseskodning, når patienterne har været her. Her er der meget fokus på udredningsret og behandlingsgaranti. Der har jeg kunne tage meget viden fra uddannelsen med ind i arbejdet.
Og så er der selvfølgelig også en masse ad-hoc opgaver i løbet af dagen.
Min funktion bliver lidt som et bindeled for at hverdagen glider nemt for alle. Både for mine kollegaer, men også for patienterne.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Hver uge får vi tilsendt et ugeskema, hvor vi tildeles en funktion ugen efter. Så om man er i callcenter, i lugen eller i kodning kan dagene se meget forskellige ud, fordi opgaverne er forskellige.
Da du i sin tid startede på studiet, var det så et job som dette du så for dig?
Ja. Jeg er også uddannet sygeplejerske, så jeg så det her som en god mulighed for at kunne tage noget af min viden med mig i dette administrative felt.
Jeg ser det helt klart som en fordel at kende til sundhedsvæsenets opbygning og have den sundhedsfaglige baggrund med mig.
Men jeg er også blevet opmærksom på, at sundhedsadministration er et meget bredt felt. Man kan rigtig meget forskelligt og der er mange forskellige arbejdsområder.
Hvad giver dig faglig stolthed?
Faglig stolthed for mig handler om at kunne se den forskel mit arbejde gør. Både for medarbejdere og patienter. Det kan for eksempel være ved at optimere arbejdsgangene, hvor man kan identificere, hvorhenne noget kan gøres bedre.
Jeg synes det er fedt, at nogle gør brug af en, når man er i et team. Det gør mig stolt at være med til at bidrage til, at det bliver et stærkt team.
Det giver mig også faglig stolthed, når jeg kan bidrage til at patienterne får en god oplevelse i sundhedsvæsenet og får en god behandling. Ved at have et helhedsorienteret blik for deres behandling og se det hele menneske, skaber vi tryghed i patienternes forløb, og det gør mig stolt.
Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?
Praktikken er en vigtig del af uddannelsen og ikke bare en formalitet, som man skal igennem. For det er her man kan få skabt et netværk og få en fornemmelse af hvilken retning man gerne vil gå.
Det er også her man får mulighed for at prøve det man lærer på skolen i praksis. Derfor vil jeg råde nye studerende til at prøve at gøre et godt indtryk og være engageret og nysgerrig, når de kommer ud i praktik.
Mit andet råd er, at man skal være omstillingsparat. Sundhedsadministration er et felt, som hele tiden er i udvikling og man skal være klar på at skulle lære og udvikle sig gennem hele sin karriere.