Gå til indhold

Fag på pædagoguddannelsen

Læs mere om fag og forløb på pædagoguddannelsen og hvor de udbydes

Fællesdelen – et stærkt pædagogisk fundament

Første år af uddannelsen er et fælles grundfagligt forløb, der klæder dig på til at arbejde professionelt med pædagogik. Her lærer du at forstå og afkode både børn, unge og voksne. Og du får redskaberne til at fremme deres trivsel, udvikling og medborgerskab.

Specialisering – vælg det du brænder for

Efter første år vælger du en specialisering. Her kan du vælge mellem tre forskellige retninger, hvor du går mere i dybden med specifikke aldersgrupper og fagområder.

Antallet af pladser på de forskellige retninger kan variere og afhænger af udbuddet af kommunale praktikpladser.

Med en specialisering inden for dagtilbudspædagogik opnår du kompetencer til at arbejde inden for det pædagogiske felt, der retter sig mod 0–5-årige børn.

Her lærer du at skabe et miljø, hvor omsorg, udvikling og læring giver optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv.

Med en specialisering inden for skole- og fritidspædagogik opnår du kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod børn og unge i 6–18-års alderen.

Du får i særlig grad viden om børn og unges udvikling, læring og dannelse.

Specialiseringen giver dig fagligheden til at indgå i skolens samlede aktivitetsområder, herunder i undervisningen, samt i det fritidspædagogiske arbejde.

Med en specialisering inden for social- og specialpædagogik opnår du viden om etik, værdier og lovgivningen på det sociale område. Du lærer at forstå målgruppernes karakteristika og behov. Og du får værktøjer til at arbejde med forebyggelse af marginalisering og udstødelse.

Du kommer til at beskæftige dig med processer, der understøtter målgruppernes motivation, udvikling og kompetencer til at danne relationer.

Pædagoger med denne specialisering får fagligheden til at indgå i social- og specialpædagogisk arbejde med mennesker inden for tre overordnede målgrupper:

  • Børn og unge med særlige behov
  • Mennesker i sociale vanskeligheder
  • Mennesker med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser

Valgfrie forløb - følg din faglige interesse

Pædagoguddannelsen består, ud over de obligatoriske elementer, af et valgfrit forløb. Her får du mulighed for at fordybe dig i et område, du synes, er særlig spændende.

Du kan vælge ét af syv forskellige valgfrie forløb.

Valgforløbene inden for området ”Kreative udtryksformer” har fokus på forskellige former for kreativt udtryk.

Der udbydes skiftende valgforløb fra semester til semester, og du bliver informeret om, hvilke valgforløb du kan ønske imellem ca. et halvt år før, at du skal påbegynde forløbet.

Her er nogle eksempler på forløb, der har været udbudt inden for området ”Kreative udtryksformer”.

Musik

I dette valgforløb arbejder vi med sang, rytme, instrumenter og sangskrivning.

Du kommer både til at arbejde med dine egne musiske kompetencer, men forløbet har også fokus på din rolle som formidler, så du lærer at planlægge og gennemføre musikaktiviteter i en pædagogisk sammenhæng.

Der er plads til alle uanset niveau på valgforløbet.

Billede og værkstedsarbejde

I dette valgforløb kan du afprøve mange forskellige visuelle udtryk. Det kan fx være street art, keramik, digitale billeder, grafik og skulpturelt arbejde.

Vi har fokus på eksperimenterende kreative processer og de fællesskaber, der kan opstå i den kreative proces.

Vi arbejder også med, hvordan du som kommende pædagog kan tage afsæt i de visuelle udtryk, som din brugergruppe er optagede af og har forudsætninger til at prøve kræfter med.

Leg, drama og teater

Dette valgforløb fokuserer på alt det, der binder mennesker sammen. Det dramapædagogiske arbejde giver metoder til konflikthåndtering og udvikling af fællesskaber, og du får erfaring med at udvikle lege, dramatiske spil, filmiske udtryk og teaterproduktioner med alle målgrupper.

Valgforløbet er for dig, der vil finde eller videreudvikle din legelyst og dit dramatiske udtryk og give det videre til andre i en pædagogisk sammenhæng.

Målet med valgforløbet ’Kreative udtryksformer’ er, at du kan skabe rammer for, lede og udvikle kreative erfarings- og læreprocesser, som understøtter og inspirerer mennesker til at arbejde kreativt med musiske og æstetiske udtryksformer og kulturskabende virksomhed.

Dette valgforløb sætter med alvor og sjov fokus på naturen. Vi beskæftiger os med miljøforhold, vi tager på ture og laver friluftsaktiviteter, og vi undersøger mulighederne for at formidle naturvidenskab og naturoplevelser til forskellige pædagogiske målgrupper.

De praktiske aktiviteter sættes i perspektiv med teori om bl.a. lystbetonet læring og natur- og friluftsdidaktik.

Målet med valgforløbet ’Natur og udeliv’ er, at du kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

Dette valgforløb har fokus på bevægelsesglæde, motivation og trivsel.

Undervisningen er en kombination af teori og praksis, hvor begreber om kropsbevidsthed og kropslige færdigheder supplerer praktiske idræts- og bevægelsesaktiviteter.

Du lærer at planlægge og lede bevægelsesaktiviteter til forskellige pædagogiske målgrupper, og undervisningen vil byde på både gæstelærere og besøg i institutioner fra praksisfeltet.

Målet med valgforløbet ’Sundhedsfremme og bevægelse’ er, at du kan igangsætte, gennemføre og lede sundhedsfremmende og bevægelsesmæssige aktiviteter og udviklingsprocesser, der understøtter menneskers sundhed, livskvalitet og trivsel og motiverer til kropslig udfoldelse.

Dette valgforløb giver dig mulighed for at være kreativt skabende med digitale medier og undersøge digitale teknologiers pædagogiske muligheder i forhold til forskellige målgrupper.

Du får indsigt i multimedieproduktion og hvordan du kan igangsætte lærerige pædagogiske miljøer med brug af digitale teknologier.

Målet med valgforløbet ’Medier og digital kultur’ er, at du kan etablere, udvikle og lede pædagogiske processer og produktioner ved anvendelse af digitale medier.

Valgforløbet sigter mod at klæde kommende pædagoger på til at iværksætte og lede kulturprojekter.

Det vil typisk foregå i fællesskab med samarbejdspartnere fra kulturinstitutioner eller lokale aktører, og indholdet i de udbudte valgforløbet vil derfor afhænge af de aktører og institutioner som pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole samarbejder med.

Målet med valgforløbet ’Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri’ er, at du kan udvikle, iværksætte og lede kulturprojekter, som sigter mod menneskers inddragelse og deltagelse i og med produktion af kulturliv.

På valgforløbet ”Social innovation og entreprenørskab” får du muligheden for at nytænke den eksisterende viden og finde nye bud på løsninger af sociale udfordringer.

Det kan fx være en idé til egen virksomhed, forandring af eksisterende institutioner eller det kan være nye partnerskaber i samspil med borgere og lokalsamfund.

Målet med valgforløbet ’Social innovation og entreprenørskab’ er, at du kan udfordre eksisterende og udvikle nye pædagogiske praksisser og organisationsformer, der bidrager til at håndtere udfordringer og nytænkning inden for pædagogprofessionen.

Valgforløbet fokuserer på mangfoldighed og fællesskab er og handler om teoretisk og praktisk arbejde med kulturbegreber og kulturforståelser i relation til mangfoldige målgrupper, institutionsformer og livstemaer.

Målet med valgforløbet ’Kulturmøde og interkulturalitet’ er, at du kan reflektere over og handle i forhold til kulturforskelle, kulturmøder og kulturkonflikter samt inddrage kulturdiversitet som et deltagerperspektiv og en ressource i pædagogisk praksis.

Her udbydes de valgfrie forløb

Oversigt over pædagoguddannelsen

Særlige profiler

På Campus Carlsberg kan du tone din uddannelse med et særligt tema.

På Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg kan du tage din pædagoguddannelse med fokus på et særligt tema, som har din interesse.

Er du optaget på Campus Carlsberg, kan du søge ind på profilen på andet år af din uddannelse. De faglige krav vil være de samme, men forløbene er vinklet mod et specielt tema.

Ikke alle profiler udbydes på alle årgange, da det afhænger af hvor mange, der optages.

Det kræver særlige pædagogiske kompetencer, når diversitet ikke kun er et teoretisk begreb men en konkret del af hverdagen.

På dagtilbudsspecialiseringen udbyder vi en profil, som er målrettet det pædagogiske arbejde i konkrete byområder i udvalgte kommuner blandt andet i Københavns Kommune, Glostrup, Gladsaxe, Brøndby, Helsingør og Albertslund. Her er der nemlig byområder, som kommunen definerer som særligt udfordret af chanceulighed og social udsathed.

Undervisningen bliver tilrettelagt i tæt samarbejde med pædagogerne i praksis i forhold hverdagens konkrete udfordringer og dilemmaer. Og det vil også være i disse klynger/områder, at du skal gennemføre din 2. og 3. praktik.

Du bliver særlig dygtig til:

  • At arbejde med børn i udsatte positioner
  • At arbejde interkulturelt og med mangfoldighed som en ressource i pædagogisk praksis
  • At etablere inkluderende fællesskaber med inddragelse af børns og forældres perspektiver
  • At kommunikere professionelt og at arbejde med mange sprog og sprogmiljøer

Det er dog vigtigt at vide, før du ansøger om optagelse på profilen, at du ved at følge denne profil skal vælge kompetenceområdet Kreative udtryksformer som valgfrit kompetenceområde.

På Campus Carlsberg kan du give din specialisering i dagtilbud et særligt fokus på natur og bæredygtighed.

Naturen er overalt omkring os. Vi er en del af den, og den er en del af os. Naturen er vores livsgrundlag og samtidig en kilde til fantastiske oplevelser og gode stunder.

På profilen i natur og bæredygtighed tager vi på rejse ind i naturen. Vi forholder os aktivt til klimaudfordringen og undersøger, hvordan vi kan arbejde med bæredygtig dannelse i forhold til små børn.

Vi skal udforske, hvad science er, hvad friluftslivet kan, og hvordan gode oplevelser i naturen kan påvirke både os selv og børnene.

Profilen er for dig, der er glad for naturen og for at være ude i alt slags vejr. Og så er profilen for dig, der tænker på jordens fremtid og ønsker at handle aktivt i forhold til klimaet.

Undervisningen vil i størst mulig grad foregå udendørs og på økobaser rundt om København. Vi vil cykle ud i naturen, og du skal være beredt på at have tøj og udstyr til at være ude – også om vinteren.

Det er dog vigtigt at vide, før du ansøger om optagelse på profilen, at du ved at følge denne profil skal vælge kompetenceområdet Natur og udeliv som valgfrit kompetenceområde.

Profilen udbydes kun på efterårssemestre (dvs. på optag der har studiestart om sommeren).

På Campus Carlsberg kan du give din specialisering i skole- og fritidspædagogik et særligt fokus på bevægelse og læring.

Den nye folkeskolereform har sat fokus på læring gennem bevægelse, som gør at skole- og fritidsområdet har brug for pædagoger med særlig viden og kompetencer, inden for idræt, bevægelse og sundhed.

Med en profil i idræt, bevægelse og sundhed opnår du som studerende kompetencer til at udvikle og igangsætte kropslige aktiviteter, der understøtter børn og unges læreprocesser.

Du bliver del af et fællesskab, der arbejder med idræts-, bevægelses- og sundhedspædagogiske aktiviteter i både teori og praksis, og du bliver klædt på til at føre folkeskolereformens krav om 45 minutters bevægelse i skoledagen hos børn og unge ud i livet.

Det er dog vigtigt at vide, før du ansøger om optagelse på profilen, at du ved at følge denne profil skal vælge kompetenceområdet Sundhedsfremme og bevægelse som valgfrit kompetenceområde.

På Campus Carlsberg kan du give din specialisering i social- og specialpædagogik et særligt fokus på social innovation og entreprenørskab.

Social innovation er: At skabe noget nyt og nyttigt sammen med andre og gøre det med afsæt i det, man har og kan.

Social innovation og social entreprenørskab er en profil på pædagoguddannelsen, hvor vi skal finde på nye måder at arbejde på inden for hele det pædagogiske arbejdsområde.

Du kender sikkert caféer, der drives af mennesker, som ikke uden videre ville kunne have et almindeligt arbejde.

Du kender måske Idrætsprojektet på Nørrebro, der er kendt som et alternativt tilbud til unge i udsatte positioner?

Eller hvad med TV-Glad, som er en hel organisation drevet af mennesker med nedsat funktionsevne. Fra valgfaget i social innovation og entreprenørskab viser vores erfaringer, at du som færdiguddannet pædagog kan få ansættelse inden for E-sport, massage og omsorgstilbud ”Det er bare hænder”, syning af bamser med genbrugstøj til børnehaver og måske snart et cykelværksted m.fl.

Profilen er noget for dig, hvis du har interesse i at oparbejde kompetence til at iværksætte nye projekter eller blive særligt kvalificeret til at søge ansættelse i projekter baseret på nye sociale indsatser, nye måder at tænke praksis – med et innovativt mindset.

Steder hvor man arbejder med særlige former for inddragelse af borgerne, uanset om det er børn, unge, familier eller ældre.

Social innovation og entreprenørskab bygger på visioner om at få mennesker til at mødes og skabe noget på tværs af forskelligheder, så forskellighed bliver til og skaber ressourcer i samskabelse.

Det er dog vigtigt at vide, før du ansøger om optagelse på profilen, at du ved at følge denne profil skal vælge kompetenceområdet Social innovation og entreprenørskab som valgfrit kompetenceområde.