Integreret praktik i læreruddannelsen 2023
Hvad er integreret praktik – og hvordan er det tilrettelagt?
Med den nye læreruddannelse fra 2023 er der sket nogle væsentlige ændringer i praktikken.
Praktikken i læreruddannelsen er blevet ændret fra at være et selvstændigt fag i uddannelsen til at være et integreret element i alle uddannelsens fag. Formålet er at forberede de studerende bedre til professionen.
Integreret praktik skal desuden styrke sammenhængen mellem campus og praktikskolerne. Det sker gennem et tættere og mere systematisk samarbejde mellem de to arenaer for læreruddannelse og et tæt samarbejde om at forberede de studerende til det professionelle virke som lærer.
Ændringen har stor betydning for praktikskolerne, der har fået et større ansvar for uddannelsen af fremtidens lærere – og en ny rolle som meduddannere.
Hvad ligger der i betegnelsen integreret praktik – og hvad er det, der skal integreres?
Integreret praktik skal som nævnt forstås som et integreret element i alle læreruddannelsens fag – i tæt samarbejde med praktikskolerne.
Overordnet er der tale om en integration mellem læreruddannelsens to arenaer:
- Campus
- Praktikskolerne
Der er også tale om integration af forskellige vidensformer. Teoretisk viden er ikke forbeholdt læreruddannelsen, på samme måde som praksisviden ikke er forbeholdt skolerne. Begge dele forefindes i begge arenaer. I samarbejdet er det derfor vigtigt, at læreruddannere og praktiklærere har et fælles ansvar for, at begge vidensformer er repræsenteret.
To vigtige begreber i den forbindelse er praksisnærhed og praksisfjernhed. Det er lige så vigtigt, at de studerende kommer tæt på praksis, som at de kan komme på afstand af praksis. Afstanden er vigtig for at give de studerende rum til refleksion og kritisk eftertanke. Både praktiklærerne og læreruddannerne er ansvarlige for at lade den studerende komme helt tæt på undervisningen og livet som lærer. Men de er også ansvarlige for, at den studerende kan komme på afstand af begge dele og reflektere over, hvad den studerende har set og lært.
Du kan læse mere om integreret praktik i læreruddannelsen 2023 og praktikskolens rolle og opgaver i følgende bøger:
Fra praktikskole til uddannelsesskole
Pia Rose Böwadt (2024). Samfundslitteratur.
Integreret praktik i læreruddannelsen
Pia Rose Böwadt & Robert Eskildsen Jepsen (red.) (2023). Samfundslitteratur.
Mål for integreret praktik og de ni dimensioner i lærerrollen
Målet for integreret praktik på de enkelte årgange er beskrevet i den nationale studieordning (del 1). De udvalgte dimensioner i lærerrollen på KP’s læreruddannelse fremgår af bilaget til studieordningens del 1.
Tilrettelæggelse af integreret praktik på KP
Integreret praktik på KP’s læreruddannelse er tilrettelagt med udstrakte forløb på 1. og 2. årgang og sammenhængende forløb på 3. og 4. årgang.
Undervisningsfag, grundfag og praktikskole samarbejder om den integrerede praktik på de enkelte årgange.
-
1. år
Integreret praktik udstrakt en dag ugentligt på praktikskolen samt mindre blokke af sammenhængende dage
Forankret i undervisningsfag 1 og pædagogik og almen didaktik. Integreret praktik på første og anden årgang gennemføres almindeligvis som et sammenhængende forløb på den samme skole over de to år. Forløbet gennemføres i grupper ca. fire studerende.
-
2. år
Integreret praktik tilrettelagt udstrakt en dag ugentligt på praktikskolen samt mindre blokke af sammenhængende dage
Forankret i undervisningsfag 1 og pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik.
-
3. år
Integreret praktik tilrettelagt som en sammenhængende blok, fire dage ugentligt på praktikskolen og en dag på campus
Forankret i undervisningsfag 2 og livsoplysning.
På tredje årgang gennemføres forløbet i grupper á ca. tre studerende.
-
4. år
Integreret praktik tilrettelagt som en sammenhængende blok, fire dage ugentligt på praktikskolen og en dag på KP
Forankret i undervisningsfag 3 og pædagogik og almen didaktik.
På fjerde årgang er de studerende i individuel praktik med henblik på at opnå erfaring med selvstændigt at varetage et længere undervisningsforløb.