Vores børn er bagud efter første halvleg i den digitale kamp
Debatindlæg i Altinget den 25. november 2024 af KP-dekan Jakob Harder og Den Nationale Alliance For Digital Teknologiforståelse
25. november 2024
Den spritnye udgave af den internationale undersøgelse ICILS viser, at danske børns teknologiforståelse er stærkt nedadgående. Det betyder, at vores børn har vanskeligere ved at navigere i de programmer og apps, som de omgiver sig med, og at mange ikke kan gennemskue troværdigheden af en hjemmeside.
Det er slemt for de fleste. Men det er virkelig alvorligt for en række af de børn, der i forvejen har det vanskeligt. Forståelse og kritisk tilgang til teknologi hænger sammen med social status
De børn, der i forvejen har det vanskeligt i vores uddannelsessystem, er dem, der har det vanskeligst med at forstå og være kritisk over for digital teknologi. Den teknologiske udvikling kan dermed forstærke uligheden i uddannelsessystemet.
Der er heldigvis gode takter at bygge på. Tidligere forsøg med teknologiforståelse som fag i folkeskolen viser os, at både børn og lærere var klar. Vi gjorde os forsøg med teknologiforståelse som valgfag. Det viste også positive takter, selvom det desværre kun var drengene, der valgte det til. Efter forsøgene mistede vi momentum og den nye ICILS-undersøgelse viser, at vores børn samlet set er kommet bagud.
Det må endegyldigt aflive myten om, at yngre generationer er digitale indfødte. Det er derfor vigtigt, at folketinget nu har vedtaget, at teknologiforståelse for første gang integreres i hele den danske folkeskole. Det er et vigtigt skridt i forhold til at imødegå den udfordring ICILS-undersøgelsen dokumenterer.
Men hvis vi skal gøre de kommende generationer klar til de udfordringer og muligheder, som teknologien giver os, så er det ikke tilstrækkeligt med en politisk beslutning om teknologiforståelse i folkeskolen.
Den politiske beslutning, skal nu udmøntes i arbejdet med fagfornyelsen, og ICILS viser, hvor vigtig det er, at alle elever bliver digitalt dannede.
Vi skal også have gjort faget obligatorisk for alle elever på ungdomsuddannelserne. Og så er det vigtigt, at lærere på landets folkeskoler og ungdomsuddannelser ikke efterlades alene med at integrere teknologiforståelse i deres undervisning. Derfor skal vi lige nu sikre, at alle lærere får kompetencer til “anden halvleg”. Politikere, skoler, lærere, læreruddannelser og universiteterne må i gang. Det er ikke nok med let opvarmning. Der skal handling bag ordene.
Sæt ressourcer og viden af til, at alle lærere i løbet af de næste fem år gennemfører kompetenceudvikling om at indlejre teknologiforståelse i deres fag. Så bliver de i stand til at undervise eleverne om teknologiforståelse gennem deres egen stærke faglighed. Det vil sikre, at den næste ICILS-undersøgelse vil vise, at danske børn styrker deres teknologiforståelse og kritiske sans overfor digitaliseringen.
FAKTA
- Jakob Harder, dekan, Københavns Professionshøjskole
- Ole Sejer Iversen, professor, Aarhus Universitet
- Peter Pannula Toft, børne- og skolechef, KL
- Regitze Flannov, forperson for Undervisningsudvalget i DLF
- Maja Bødtcher-Hansen, formand, Danske Gymnasier
Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse består af:
- Danske Professionshøjskoler
- Danske Universiteter
- KL
- Danmarks Lærerforening
- Danske Gymnasier
- DI
- Dansk Erhverv
- Skolelederforeningen
- Dansk Metal
- Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
- Danske Erhvervsakademier
- ATV Akademiet for de Tekniske Videnskaber
- Tekniq Arbejdsgiverne
- IT-Branchen
- Danmarks Private Skoler
- Danske Regioner
- IDA
- Danske HF og VUC
- EdTech Denmark
- Danske Skoleelever
- IT-Lærerforeningen
- DM
- AC – Akademikerne
- Skole og Forældre
- Lex.dk
- Danmarks Biblioteksforening
- HK Danmark
- PROSA
- Dansk IT