Gå til indhold
Pædagog med børn

Vi skal have respekten for pædagogernes faglighed tilbage

Debatindlæg i Politiken den 28. januar 2025 af rektor Anne Vang Rasmussen og dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole

Et slag for respekten for pædagogfagligheden. Det er, hvad dette indlæg grundlæggende er. For pædagogerne er nogle af de vigtigste mennesker i vores børns liv.

Det gælder selvfølgelig på småbørnsområdet, hvor forudsætningerne for børnenes videre færden i livet skabes. For de større børn er pædagogerne også vigtige i en dansk kontekst, hvor der er lang tradition for at anvende fritids- og klubtilbud. Og for de mest udsatte voksne i Danmark er pædagogerne vigtige. Socialpædagogerne, der hjælper udsatte unge på vej mod fællesskaber, uddannelse og job. Eller arbejder på landets bosteder.

Ikke desto mindre hører man af og til stemmer i den offentlige debat, der spørger, om pædagogerne nu også behøver så meget uddannelse. Senest er der i regeringens udspil til reform af ungdomsuddannelserne lagt op til, at de kommende pædagogstuderende kun behøver en toårig gymnasieuddannelse – kaldet EPX, mens en række andre professionsbachelorer forudsætter en treårig gymnasieuddannelse.

Anne Vang Rasmussen, rektor på Københavns Professionshøjskole
Anne Vang Rasmussen, rektor på Københavns Professionshøjskole

Det bygger på den grundlæggende misforståelse, at pædagoger blot ’passer’ børn og voksne på socialområdet. Men det gør de ikke. De varetager den komplekse opgave at skabe trivsel, udvikling, læring og tilhørsforhold i fællesskaber.

Vores ærinde med dette indlæg er den grundlæggende respekt for pædagogfagligheden. Og mere konkret et opråb til det politiske niveau om ikke at lade en i øvrigt rigtig godt tænkt reform af ungdomsuddannelserne skæmmes af reducerede krav til de pædagogstuderendes kompetencer. For pædagoguddannelsen er en uddannelse, der kræver stærke dansksproglige, kommunikative og relationelle kompetencer samt en grundlæggende dannelse og forståelse for det danske samfund. Fordi pædagogerne skal varetage vigtige og komplekse opgaver i landets vuggestuer, børnehaver, skolefritidsordninger, skoler og sociale botilbud.

Tag fx sprogstimuleringen af alle børn i dagtilbud. Man har politisk i dagtilbudslovgivningen – af gode grunde – valgt at tillægge den tidlige sprogstimulering endnu mere vægt end tidligere. Det har man, fordi det er solidt forskningsmæssigt underbygget, at den tidlige sprogindsats er den suverænt mest effektfulde.

For de børn, hvis sproglige udvikling kræver en særlig indsats, er pædagoger med både grundlæggende danskkompetencer og en stærk pædagogfaglighed endnu vigtigere. I langt de fleste vuggestuer og børnehaver vil pædagogerne skulle arbejde med tosprogede børns danskkundskaber. Det er ikke altid let.

Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole
Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

Vi kunne også dykke ned i områder som pædagogers arbejde med børns fællesskaber, samarbejde med børnenes forældre og pædagogisk ledelse af de mange ikke-uddannede ansatte i dagtilbud, SFO og klub. Hvor der er brug for pædagoger med en solid viden og stærk faglighed.

Det er ingen hemmelighed, at mange kommuner kæmper hårdt for at finde pædagoger, når de slår ledige stillinger op. Og vi har også her på Københavns Professionshøjskole siden 2018 oplevet et fald på 34 procent i ansøgertallet til pædagoguddannelsen. Så vi forstår og anerkender, at politikerne forsøger at vende udviklingen. Men løsningen er ikke at sænke kravene for at søge ind på uddannelsen.

Her på Københavns Professionshøjskole har vi ca. 4.500 pædagogstuderende, og fra vores interne undersøgelser ved vi, at mange af dem har brug for at træne deres læsefærdigheder, når de starter på studiet. Og vi gør, hvad vi kan, for at hjælpe dem godt i gang på pædagoguddannelsen. Men dybest set har de jo mere brug for en ungdomsuddannelse, der giver dem bedre studieforudsætninger. Og det er altså ikke en hurtig toårig EPX.

Heldigvis er det ret let at løse. Man kan blot lade adgangskravet i kvote 1 for samtlige professionsbacheloruddannelser – også pædagoger – være en treårig gymnasieuddannelse. Så vil professionsuddannelserne naturligvis rigtig gerne løfte de unge, der i kvote 2 kommer ind med mindre uddannelse. Men det duer ikke helt generelt at sænke kravene i kvote 1. Vi skal have respekten for pædagogfaget tilbage.

Anne Vang Rasmussen

Rektor

+45 70 89 09 90

Annegrete Juul

Dekan

+45 51 63 24 84

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83