Gå til indhold

Information om coronavirus

Fire lærerstuderende løser gruppearbejde ved deres computere i et undervisninglokale

Underviserne på læreruddannelsen får et digitalt løft

Uddannelses- og Forskningsministeriet tildeler 45 millioner kroner til at styrke digitale kompetencer blandt underviserne på de videregående uddannelser. Læreruddannelsen har fået del i puljen med et ambitiøst sektorprojekt, der skal bidrage til, at teknologiforståelse udvikles som faglighed på landets læreruddannelser.

Dekan Jakob Harder
Dekan Jakob Harder fra det lærerfaglige fakultet ved Københavns Professionshøjskole

Teknologiens indtog i børns liv, i samfundet og i skolen stiller helt nye krav til den kommende generation af folkeskolelærere. Derfor er det en god nyhed, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har udvalgt læreruddannelsen til at få del i en pulje på 45 millioner kroner, som skal løfte undervisernes digitale kompetencer.

Det betyder, at professionshøjskolerne over hele landet kan samle eksperter på tværs af alle læreruddannelser i arbejdet frem mod en samlet kapacitet omkring teknologiforståelse, forklarer dekan, Jakob Harder, fra det lærerfaglige fakultet ved Københavns Professionshøjskole.

”Børn i dag er vokset op med smartphones og sociale medier. Men det gør dem ikke til digitalt indfødte. De har i dén grad brug for hjælp og støtte, når det handler om at tage kontrol over den teknologi, der omgiver dem. Her har lærerne en særlig rolle, men det kræver jo, at de får nye kompetencer med fra uddannelsen”, siger Jakob Harder.

Det nye sektorprojekt er som sagt et landsdækkende projekt, hvor samtlige professionshøjskoler er involverer. Det har samtidig tæt forbindelse til et storstilet forsøgsprogram, som Børne- og Undervisningsministeriet har iværksat fra 2018-2021, hvor 46 folkeskoler landet over indfører ’teknologiforståelse’ som forsøgsfag.

”Når alle børn og unge i Danmark i fremtiden skal klædes på til at begå sig i en verden, hvor de er omringet af teknologi, så bliver der i høj grad brug for flere investeringer til at klæde lærerne ordentlig på. Og her er de nye midler til læreruddannelsen en vigtig start”, forklarer Jakob Harder.

Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet er der i første omgang afsat 7,5 millioner kroner til at sikre et digitalt løft af undervisere på læreruddannelserne.

”Det er langt fra gratis at indføre nyt indhold på læreruddannelsen. Helt konkret forudsætter det, at vi opbygger et fagligt miljø blandt vores undervisere, der kan udforme og udvikle, hvordan teknologiforståelse skal integreres meningsfuldt i læreruddannelsen. Det tager lang tid at etablere en ny faglighed, og vi skal i gang nu, så vi ikke efterlader lærerne alene med opgaven i klasseværelset”, lyder det fra Jakob Harder.

Københavns Professionshøjskole er Danmarks største læreruddannelse og har netop indført et nyt modul, som hedder ’Teknologiforståelse og digital dannelse’. Modulet er obligatorisk for alle lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole. Det svarer til ca. 800-900 lærerstuderende per årgang.

For yderligere oplysninger:

Jakob Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 21 73 18 19

Michael Andersen, presseansvarlig, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Der er i alt ni projekter, der får del i puljen på de 45 millioner kroner. Læs mere på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside

Læs mere om modulet ’Teknologiforståelse og digital dannelse’

Læs Politiken Skolelivs reportage om det første hold af lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole i modulet ’Teknologiforståelse og digital dannelse’