Uddannelsesleder: Simulationsundervisning har et enormt potentiale på sygeplejerskeuddannelsen
Det norske Kunnskapsdepartement var for nylig på besøg i Praksis- og Innovationshuset på KP for at lære af den danske måde at bruge simulation i undervisningen på sygeplejerskeuddannelsen. Antallet af lektioner med simulation er fordoblet på syv år
6. december 2022
Tekst: Journalist Michael Duus Andersen, Billeder: Fotograf Asger Hunov
Prognoserne taler sit tydelige sprog. Der bliver behov for rigtige mange sygeplejersker i de kommende årtier. Ikke blot her i Danmark – men også i alle de nordiske lande. Derfor er rekruttering af sygeplejersker højt på dagsordenen i Nordisk Ministerråd, og for nylig var en delegation fra det norske Kunnskapsdepartement på besøg i Danmark for at se, hvordan Københavns Professionshøjskole arbejder med simulationsundervisning på sygeplejerskeuddannelsen i Praksis- og Innovationshuset.
”Vi står med en fælles udfordring i de nordiske lande. Vi har rigtig mange ansøgere til vores sygeplejerskeuddannelser, men der er begrænsninger på, hvor mange ansøgere vi kan optage, da en stor del af uddannelsen jo foregår i klinisk praktik på f.eks. et hospital eller ude i kommunerne. Og der er pt. så meget pres på de kliniske uddannelsessteder, at de har svært ved at rumme flere sygeplejerskestuderende”, forklarer uddannelsesleder Marie-Louise Sharp-Johansen fra Københavns Professionshøjskole.
40 procent i klinisk praktik
Hun henviser til, at de sygeplejerskestuderende bruger 40 procent af deres uddannelse i klinisk praktik, mens de resterende 60 procent af tiden foregår på Københavns Professionshøjskole.
Derfor er man ifølge Marie-Louise Sharp-Johansen nødt til at tænke i nye baner, hvis man skal aflaste de kliniske uddannelsessteder i fremtiden og samtidig sikre flere sygeplejerskestuderende. Og en del af løsningen i hovedstadsområdet er Praksis- og Innovationshuset på Nørrebro, som blev bygget for syv år siden. Dengang havde sygeplejerskestuderende omkring 24 lektioner med simulationsundervisning i løbet af deres uddannelse, men det tal er steget til 51 lektioner i 2022.
Simulationsundervisningen foregår over hele sygeplejerskeuddannelsen. I begyndelsen er der mest tale om færdighedstræning, mens det i slutningen af uddannelsen vil være mere kompleks fuldskala simulationstræning. Vi kan lave forskellige scenarier, hvor vores sygeplejerskestuderende skal koble teori og praksis. De kan f.eks. lære at måle, vurdere og handle på værdier hos en patient, der i forvejen fejler en bestemt sygdom og har et kompliceret behandlingsforløb – og tage samtalen med de pårørende
Man kan selvfølgelig ikke bare udskifte hele den kliniske praktik med simulationsundervisning, understreger Marie-Louise Sharp-Johansen, men forskning fra USA viser, at man faktisk godt kan skrue en del på simulationsknappen. Den amerikanske forsker Pamela Jeffries har således lavet forsøg med at erstatte henholdsvis 25 procent og 50 procent af den kliniske praktik med simulationstræning. Følgeforskning har senere undersøgt de sygeplejerskestuderendes kliniske evner efter endt uddannelse, og der var ingen forskel i forhold til sygeplejerskestuderende, der havde modtaget almindelig klinisk praktik uden simulationstræning.
”Det er selvfølgelig ikke muligt at overføre amerikansk forskning direkte til det danske sundhedsvæsen og vores sygeplejerskeuddannelse, men der er ingen tvivl om, at der er et enormt potentiale ved at bruge mere simulationsundervisning. Det er så ærgerligt, at vi igennem de seneste mange år har været nødt til at afvise kvalificerede ansøgere til vores sygeplejerskeuddannelse, fordi der ikke er plads til dem ude hos hospitalerne”, siger Marie-Louise Sharp-Johansen.
Det norske Kunnskapsdepartement fik f.eks. demonstreret en højteknologisk fuldskala simulation med akutsygepleje som omdrejningspunkt, en blodtransfusions øvelse med en simuleret patient samt en virtuel anlæggelse af perifert venekateter. En af de sygeplejerskestuderende som var med til fremvisningen for nordmændene, er Sigrid Stefansen, der selv er meget begejstret for simulationsundervisningen i Praksis- og Innovationshuset.
”Jeg vil faktisk gerne have endnu mere simulationsundervisning. Det giver en ekstra læring, og det er en slags ‘safe space’, hvor man kan få lov til at lave fejl, uden at det kommer til at ramme patienterne”, siger Sigrid Stefansen.
“Det har f.eks. været rart at prøve at lægge et urinvejskateder i simulationsundervisningen. At stå med remedierne og et plastikunderliv her i Praksis- og Innovationshuset, før man skulle gøre det på en rigtig patient, hvor det selvfølgelig er meget intimt at få det anlagt. Så er det rart, at man har prøvet det i simulationsundervisningen, så kan ikke skal stå og fumle alt for meget”.
Med over 12.000 studerende er sygeplejerskeuddannelsen en af Danmarks største videregående uddannelser, og de ca. 4.000 studerende går på Københavns Professionshøjskole. Hvor simulationsundervisning altså fylder mere og mere – år for år.
Praktiske oplysninger
Praksis- og Innovationshuset
Det norske Kunnskapsdepartement besøger Praksis- og Innovationshuset.