Gå til indhold
Kolleger i samtale

Tid til fordybelse og faglig udvikling

“Noget af det bedste har været de små oaser, jeg har fået skabt i min hverdag, til fordybelse og faglig udvikling”, siger Maria, tidligere diplomstuderende på KP

Maria har taget en pædagogisk diplomuddannelse i psykologi.

Inden hun begyndte på uddannelsen, havde hun længe haft et ønske om at få tid til faglig fordybelse i hverdagen. Få viden og kompetencer, som kunne give hende nye perspektiver på praksis i daginstitutionen, hvor hun arbejdede.

Maria begyndte derfor at undersøge, hvilke muligheder en pædagogisk diplomuddannelse ville give hende, og overveje, hvordan et liv som studerende ville have indflydelse på hendes hverdag.

For når du tager en videreuddannelse, så begynder du også på et helt nyt kapitel i dit liv. Det er en periode, hvor du går i dybden inden for et særligt fagområde, og du kommer også til at bruger en del tid på det.

Og det var lige det, som Maria havde brug for.

“Når man tager en videreuddannelse, er det vigtigt at nyde og tage sig tid til den faglig fordybelse, som følger med”, fortæller Maria. “Man skal pakke den dårlige samvittighed væk i en periode og bruge ekstra tid på arbejde og uddannelse. For at finde motivationen frem er det vigtigt, at man giver sig selv tid til at føle glæde ved den faglige udvikling, som studiet giver dig. Noget af det bedste har været de små oaser, jeg har fået skabt i min hverdag til fordybelse og faglig udvikling”, siger hun.

Forventningsafstem med baglandet

Maria understreger, at det er vigtigt at have opbakning på hjemmefronten, når man begynder på en til tider tidskrævende videreuddannelse.

”Jeg tog selvfølgelig en snak med min mand, da jeg var klar over, at jeg skulle være mere væk, end jeg plejer. Vi talte om, at jeg skulle bruge tid på at læse om aftenen eller i weekenderne, og at jeg havde brug for hans opbakning i projektet”, fortæller hun.

Maria og hendes mand sørgede for at trække ekstra på hjælp fra bedsteforældre i travle perioder og at inddrage og tale med deres børn om processen. Det gjorde de blandt andet ved at gøre ’lektietid’ til noget, som både Maria og børnene skulle bruge fælles tid på. Med en god forventningsafstemning blev lektielæsning og opgaveskrivning et projekt, som familien forstod og støttede op om.

Bruger sin nye viden i dagligdagen

I hverdagen som pædagog bruger Maria sin nye viden og de pædagogfaglige kompetencer, hun har fået ved at tage en videreuddannelse. ”Jeg fanger ofte mig selv i at sige og gøre ting anderledes, for så efterfølgende at komme i tanker om, at det er noget, jeg har lært på diplomuddannelsen”. Hun fortæller, at det også har været meget motiverende at opleve sin egen faglige udvikling på arbejdet, mens huns studerede, og at det har betydet, at hun har fået endnu mere lyst til at sætte tid af til faglig fordybelse.

Vil du vide mere?

Er du blevet nysgerrig efter at vide mere om den pædagogiske diplomuddannelse og dens 26 forskellige uddannelsesretninger og 10 særlige uddannelsesforløb?

Så læs om uddannelsen her