Gå til indhold
Lise Dissing Møller, lektor, læreruddannelsen, KP

Prisvinder: Husk at der er mange hjerner i rummet

Lektor Lise Dissing Møller fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole modtager Undervisningsprisen 2023

”Lise er en medrivende underviser og en blændende formidler, der balancerer det praktiske og teoretiske i en undersøgende og eksperimenterende pædagogisk didaktik. Hun bidrager gennem sin nyskabende undervisning i teknologiforståelse og sit store faglige engagement til et helt særligt studie- og læringsmiljø på uddannelsen, som formår at engagere de studerende og understøtte deres nysgerrighed, mod og lærerkompetencer” 

Sådan lyder beskrivelsen af 50-årige Lise Dissing Møller i indstillingen til Undervisningsprisen 2023. En pris som lektoren på KP’s læreruddannelse også modtager denne mandag i Operaen i København af H.K.H. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund.

”Det er faktisk ret overvældende. Først var jeg faktisk ikke rigtig sikker på, at det var sandt, at jeg ville modtage prisen. Jeg var i Schweiz for at etablere et samarbejde med nogle andre laboratorier rundt omkring i Europa, så mine studerende kan komme ud og besøge andre studerende, da der pludselig tikkede en mail ind”, siger Lise Dissing Møller.

Lise Dissing Møller, lektor, læreruddannelsen, KP
Lise Dissing Møller, lektor, læreruddannelsen, KP

“Og selv om der stod, at det var tophemmeligt, så var jeg nødt til at spørge min kollega, som var med mig. Jeg kan ikke holde på hemmeligheder. Jeg er så dårlig til det og henter energi ved at snakke med mine omgivelser”.

Evigt forelsket i de studerende

Det lå ellers ikke lige i kortene, at Lise Dissing Møller skulle være underviser på læreruddannelsen, da hun tilbage i 1999 forlod Syddansk Universitet som cand.mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie. Hun begyndte som museumsassistent, men allerede i 2001 blev hun tilknyttet læreruddannelsen på UC Sjælland som timelærer.

”Nu er det snart 23 år siden, så det er ret svært at sige, hvad der gør, at man ender på den hylde. At man lige pludselig meget hurtigt efter at have været timelærer finder ud af, at der er et eller andet ved det her job, som bare resonerer. For mig har det altid været det her med, at man bliver formet af menneskerne i det rum, som man er i”.

”De studerende søger ind på professionsuddannelserne, fordi de gerne vil være noget for nogen. Men det betyder også, at du får rigtig meget feedback fra de studerende. Og jeg tror, at indledningsvis blev jeg bare så ’taken’ med alt det. Og det er jeg stadig. Sådan lidt evigt forelsket i de studerende og deres måde at være på”.

I 2002 blev Lise Dissing Møller så ansat på UCC, der senere skulle blive til Københavns Professionshøjskole. Her underviser hun i dansk og teknologiforståelse og har været med til at udvikle Future Classroom. Det er et læringslaboratorie, der udforsker, hvordan teknologier kan være med til at udfordre pædagogisk praksis og udvikle nye læringsmiljøer.

Lise Dissing Møller, lektor, læreruddannelsen, KP
Lise Dissing Møller, lektor, læreruddannelsen, KP

“Jeg plejer at sige, at jeg arbejder et moderne hippiested. Mange vil nok mene, at stedet er lidt futuristisk. Der er mange teknologier og dimser. Men værdierne er jo gamle. Så det handler om at se kendte steder på nye måder. Fremtiden er jo formet af alt det, der er sket i vores civilisation frem til nu”, forklarer Lise Dissing Møller.

Husk alle hjernerne i rummet

Når hun underviser de lærerstuderende i teknologiforståelse eller i dansk, så bygger det på en tanke om, at de studerende fra dag 1 er vidensressourcer og helt centrale i læringsrummet . Lise Dissing Møller taler om at have tillid til de studerende og tro på deres potentialer.

Hun ønsker nemlig, at hendes lærerstuderende tager dette ”dobbeltdidaktiske” blik med ud i folkeskolen. Bruger eleverne som ressourcer i undervisningen, fordi de selv har erfaret det blik og dets konsekvenser for læring i deres læreprocesser på uddannelsen.

”God undervisning er, når man bringer sig selv i spil som menneske. Og at man 110 procent inde i sin sjæl erkender, at man ikke er den eneste hjerne i rummet. Hvis man er respektfuld over for al den viden, der er i rummet – så skaber god undervisning sig selv i den synergi, der er. Ikke mindst i et fag som teknologiforståelse”, siger Lise Dissing Møller.

Et konkret eksempel fra undervisningen var, da det teknologiforståelseshold som hun deler med en god kollega skulle programmere en række tilfældighedsgeneratorer i Java Script.

”Der kunne vi godt have udstukket nogle snævre rammer og sagt, at generatoren skulle se sådan her ud. Men vi valgte at slippe de studerende løs, så de ikke var fastlåst i opgaven. Og det endte med 12 pissefede tilfældighedsgeneratorer, som vi undervisere ikke selv ville have fundet på. De tog nogen helt andre veje til opgaven. Vi skabte noget fantastisk i samspil, fordi vi havde set potentialet i en ’hivemind’. I at alle hjerner i rummet bidrager til at opbygge viden”.

Lises Momse-tube

Lise Dissing Møllers egne lærerstuderende fremhæver i indstillingen til Undervisningsprisen, at de altid føler sig trygge i hendes undervisning. Hun gør sig umage med at formidle det vanskelige stof. Blandt andet producerer Lise Dissing Møller Youtube-videoer til undervisningen, hvor hun gennemgår de mest centrale pointer fra teksterne, for ikke at stå ved en power point i undervisningen, hvor tiden skal bruges på de studerendes processer.

Og med vanlig selvironi kalder Lise Dissing Møller Youtube-videoerne for Momse-tube.

For yderligere oplysninger:

Lise Møller

Lektor

+45 41 89 93 01

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83

Fakta om undervisningsprisen

Undervisningsprisen bliver uddelt af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Syv inspirerende og engagerende undervisere på de videregående uddannelser modtager prisen, som skal være med til at gøre det mere prestigefyldt at være en god underviser.

Formålet med Undervisningsprisen er at anerkende den store betydning, som inspirerende, inddragende og nytænkende undervisere har for de studerende og for måden, man lærer på.

Undervisningsprisen skal skabe øget opmærksomhed om underviserrollen og inspirere til fremragende undervisning på de videregående uddannelser (Kilde: UFM)