Gå til indhold
Dekan Annegrete Juul

Pædagoguddannelsen skal gøres mere attraktiv for unge med rød studenterhue

Debatindlæg i Dagbladet Information den 9. juli 2020 af Annegrete Juul, dekan for Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole

En del af årets studenter har droppet sabbatåret for at gå direkte i gang med en videregående uddannelse, og på Københavns Professionshøjskole ser vi se frem til at byde mange fra det almene gymnasium velkomne til september.

På vores største uddannelse, pædagoguddannelsen, er der dog længere mellem de røde studenterhuer. Faktisk er det kun 33 procent af ansøgerne, som har en studentereksamen (STX) i bagagen. Til sammenligning er det 57 procent af ansøgerne til læreruddannelsen, 50 procent til sygeplejerskeuddannelsen og 61 procent til jordemoderuddannelsen.

Vi har igen i år konstateret en tilbagegang i antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen på trods af, at 6000 flere unge søgte ind på en uddannelse. Søgningen til pædagoguddannelsen har nu været faldende i fem år i træk. Det er kritisk i en tid med stigende børnetal og minimumsnormeringer forude. Derfor er der brug for, at vi ser på konkrete tiltag, der kan medvirke til, at flere uddannelsessøgende vælger pædagogfaget.

HF-reformen introducerede i sin tid såkaldte fagpakker målrettet professionsuddannelserne, så man f.eks. nu kan tage en pædagog-fagpakke målrettet pædagoguddannelsen. Fagpakkerne har skabt bedre kendskab til pædagoguddannelsen, og vi får mange ansøgere fra HF og VUC sammenlignet med andre videregående uddannelser.

Men der er brug for, at det almene gymnasium i højere grad går fra at være universitetsforberedende til at være alment studieforberedende. Hvis pædagoguddannelsen fik lige så mange ansøgere med studentereksamen som lærer-, sygeplejerske- eller jordemoderuddannelsen, så ville vi slet ikke diskutere rekrutteringsproblemer i hovedstadsområdet.

Derfor er der brug for, at flere undervisere og vejledere – ikke bare på HF og VUC, men også på STX har et mere indgående kendskab til uddannelsen og pædagogfaget. Et langt stærkere partnerskab mellem ungdomsuddannelser, professionshøjskoler og den pædagogiske praksis kan være med til at sikre dette.

Når det er sagt, så vil jeg understrege, at vi er glade for hver og en af vores nuværende studerende. Relationskompetencen sidder ikke i 12-tallet på en STX-studenterhue. For man kan ikke alene læse sig til at blive en god pædagog. Pædagogiske handlekompetencer som f.eks. konflikthåndtering eller forældresamarbejde skal trænes og øves løbende i uddannelsen.

Og netop kombinationen af teori og praksis, tror jeg, er en af grundene til, at pædagoguddannelsen trods den faldende søgning stadig er Danmarks mest populære uddannelse. Men vi ser gerne, at endnu flere med rød studenterhue finder vej til rød stue i landets daginstitutioner.