Gå til indhold
Lektor Sofie Sauzet fra KP's pædagoguddannelse holder oplæg om pædagogers faglighed i skolen for lærere og pædagoger fra Peder Lykke Skolen på Amager

Pædagogstuderende overtager Peder Lykke Skolen på Amager

Der blev lavet opfinderværksted, aktivitetsbaner, bål og talt om betydningen af venskaber, da over 100 pædagogstuderende fra KP tilrettelagde en hel skoledag for 19 klasser

Fritidspædagogikken blev i den grad sat i centrum, da ca. 110 pædagogstuderende fredag morgen mødte ind på Peder Lykke Skolen på Amager.

Københavns Professionshøjskole har indgået et samarbejde med skolen om en ’byttedag’. Indskolingens ca. 45 lærere og pædagoger kommer på temadag på Campus Carlsberg, mens pædagogstuderende fra skole- og fritidsspecialiseringen omvendt skal en tur ud i praksis og overtage de skolebørn, som personalet har efterladt.

”Det er virkelig en spændende dag for vores pædagogstuderende, og de får lavet nogle fede aktiviteter for børnene. De får prøvet nogle didaktiske overvejelser i virkeligheden. Set om de planlagte aktiviteter virker i forhold til målgruppen. Og så vil de også opleve, at de laver nogle fejl. Og hvordan man griber det an, når man ser en aktivitet, der ikke virker”, fortæller Jacob Clausen, lektor og kompetenceområdeleder ved skole- og fritidsspecialiseringen på KP’s pædagoguddannelse.

Forløbet er for i alt fire hold af pædagogstuderende, der netop er begyndt på 3. semester af deres uddannelse og har valgt skole- og fritidsspecialiseringen. Dermed fungerer forløbet også som en slags optakt til deres lange praktikforløb på seks måneder, der begynder den 1. december.

Men modsat praktikken så er de jo ikke alene i dag. De får en fælles oplevelse med deres studiekammerater, som de skal reflektere over sammen. Og så har vi også 11 undervisere med ude på Peder Lykke Skolen, der får mulighed for at observere vores studerende i praksis. Det er også en unik mulighed

Særligt forløb om venskaber

 

De studerende har bl.a. planlagt opfinderværksted, aktivitetsbaner og bål på Peder Lykke Skolen. En af de pædagogstuderende er 25-årige Magnus Tillemand, der lavede et særligt forløb om venskaber, hvor børnene skulle sætte ord på, hvad et venskab er for noget. Og hvornår man er en god ven.

 

”Det er en fed ide med sådan et forløb. Jeg ville faktisk ønske, at vi havde det mere end en enkelt dag. Måske endda en gang om måneden. Der er nemlig flere af os, som der hungrer efter at komme i praktik. Og så er det også nemmere at arbejde med relationer til børnene, når man lærer dem at kende”, siger Magnus Tillemann, der i næste måned skal i praktik i en klub i Valby.

 

Pædagogstuderende Magnus Tillemand fra KP under 'byttedagen' på Peder Lykke Skolen
Pædagogstuderende Magnus Tillemand fra KP under 'byttedagen' på Peder Lykke Skolen

Tilbage på Campus Carlsberg havde lektor Sofie Sauzet fra KP’s pædagoguddannelse i samme tidsrum tilrettelagt et program for lærere og pædagoger på Peder Lykke Skolen om pædagogers faglighed i skolen – om hvordan pædagogers faglighed er udspændt mellem forskellige arbejdsopgaver i deres arbejdsliv i skolen og på tværs af skole og fritidstilbud. Og om de udfordringer som det kan give.


Vi lavede blandt andet skoleskemaanalyser, hvor pædagogerne fortalte resten af teamet om deres arbejdsliv med fokus på, hvilke konkrete opgaver de løser i skolen”, forklarer Sofie Sauzet.

Skoleskemaanalyser sætter ifølge Sofie Sauzet fokus på skoleskemaers ikke-intenderede måder at organisere råderum for pædagogernes faglighed i skolen og de udspændtheder pædagoger kan opleve på tværs af opgaver, der kalder på deres faglighed på forskellige måder.

“At snakke om pædagogers faglighed i skolen, set gennem de organisatoriske positioner som skoleskemaer etablerer, kan forhåbentligt være med til at skabe bedre betingelser for pædagogers arbejde i skolen – men også på tværs af skole og fritid”, slutter Sofie Sauzet.

 

Lektor Sofie Sauzet fra KP's pædagoguddannelse holder oplæg om pædagogers faglighed i skolen for lærere og pædagoger fra Peder Lykke Skolen på Amager
Lektor Sofie Sauzet fra KP's pædagoguddannelse holder oplæg om pædagogers faglighed i skolen for lærere og pædagoger fra Peder Lykke Skolen på Amager

Sofie Sauzet

Lektor

+45 41 89 73 06

Jacob Clausen

Lektor

+45 41 89 87 81

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83