Gå til indhold
Marie-Louise Sharp-Johansen

Nyt samarbejde styrker sygeplejerskeuddannelser i Danmark, Indien og Kenya

Tre danske professionshøjskoler skal være med til at styrke sygeplejeuddannelser i Indien og Kenya i et nyt samarbejde støttet af Novo Nordisk Fonden.

Mangel på sygeplejersker, ulighed i sundhed og adgang til uddannelse er globale udfordringer i sundhedssektoren. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO vil der i 2030 være behov for yderligere ni millioner sygeplejersker på verdensplan. Derfor er Professionshøjskolen Absalon, Københavns Professionshøjskole og VIA University College gået sammen om at udvikle et internationalt uddannelses- og forskningsprojekt sammen med sygeplejeuddannelser i Indien og Kenya.

Styrket samarbejde på tværs af grænser

Projektet, der er en del af Novo Nordisk Fondens ”Partnership for Education of Health Professionals (PEP)”, er støttet af Fonden med op til 4,6 millioner kroner. Formålet med PEP er at reducere ulighed i sundhed ved at styrke uddannelsen af sundhedspersonale i landdistrikter i Indien og Østafrika. Gennem samskabelse og gensidig kapacitetsudvikling skal de tre professionshøjskoler udvikle løsninger på fælles problemstillinger på tværs af sygeplejeuddannelserne i Danmark, Indien og Kenya.

“Vi kæmper globalt set med mange af de samme udfordringer på sygeplejefeltet. Det bliver især interessant at afsøge, hvordan internationalt samarbejde, forskning og vores tidligere erfaring fra lignende projekter kan resultere i fælles løsninger”, siger Daniel Schwartz Bojsen, direktør for sundhedsområdet på Professionshøjskolen Absalon.

Målet med projektet er at styrke sygeplejerskeuddannelse og sygeplejerskeforskning og dermed sikre kvalitet, fastholdelse og rekruttering i alle tre lande. Marie-Louise Sharp-Johansen, der er uddannelsesleder på Københavns Professionshøjskole, ser frem til den gensidige erfaringsudveksling:

Samarbejdet kan skabe en platform for et globalt netværk, men også styrke samarbejdet i Danmark. Blandt andet kan vores erfaringer med elev til elev-læring, simulation og færdighedstræning og forskningsprojekter, der inddrager praksis, studerende og medarbejdere, udveksles og spejles. Jeg tror også, vi kan lære af vores partnere – både i Danmark, Indien og Kenya
Marie-Louise Sharp-Johansen
Marie-Louise Sharp-Johansen Uddannelsesleder Københavns Professionshøjskole Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser Det Sundhedsfaglige Fakultet

Bedre og flere sygeplejersker

Hos VIA University College ser ph.d. og lektor Lene Søndergaard Andersen fra sygeplejerskeuddannelsen et stort potentiale i, at digitale læringsmuligheder er integreret i projektet.

”Som koordinator for den netbaserede sygeplejerskeuddannelse ser jeg især frem til partnersamarbejde om at udvikle online læringsmuligheder og blended undervisning, hvor online undervisning og undervisning med fysisk tilstedeværelse kombineres. Der er et stort potentiale i online læring, som gør det muligt at samarbejde om såvel nationale som internationale aktiviteter for både studerende og undervisere”, fastslår Lene Søndergaard Andersen.

Hos Novo Nordisk Fonden ser man også et stort potentiale i projektet:

”Det stigende pres fra kroniske sygdomme verden over kræver et helt særligt fokus og nytænkning i uddannelsen af sygeplejersker. Der er meget at lære fra hinanden på tværs af landegrænser, og jeg glæder mig derfor til at følge resultaterne af erfaringsudveksling og samskabelse af nye løsninger mellem sygeplejerskeuddannelser i Danmark, Indien og Kenya. Målet er bedre og flere sygeplejersker, der bliver fastholdt der hvor der er mest brug for dem”, udtaler Flemming Konradsen, Senior Vice President hos Novo Nordisk Fonden.

Marie-Louise Sharp-Johansen

Uddannelsesleder

+45 51 63 28 41

Maj Juni

Kommunikationskonsulent

+45 41 89 81 45