Nyt læringslaboratorium ved KP udvikler fremtidens bæredygtige velfærd
Højere status, mere indflydelse og anerkendelse samt bedre balance mellem arbejde og fritid for de velfærdsprofessionelle er nogle af de mål, som KP forfølger gennem sit nye læringslaboratorium, der åbnede 8. oktober.
8. oktober 2021
Fredag den 8. oktober åbnede Københavns Professionshøjskole sit nye læringslaboratorium på Tagensvej 18 i København.
Ifølge Tove Hvid Persson, direktør for Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, er læringslaboratoriets formål at medvirke til at skabe bæredygtig velfærd nu og i fremtiden.
”Velfærd må og skal være socialt, økonomisk og miljømæssigt i balance. Og den skal skabe gevinster for både borgere og samfund uden at nedslide de mennesker, der leverer den. Det kræver, at vi går fra simple velfærdsjusteringer til reel velfærdsinnovation, og det er her, vores nye læringslaboratorium kan noget helt særligt,” siger hun.
Åbningen af læringslaboratoriet
Chefkonsulent Søren Lybecker, som er ét af de fem faste medlemmer af laboratorieteamet, påpeger, at Danmark står foran en veritabel velfærdskrise.
”Man kan mærke trætheden rundt omkring i vores velfærdssystem, der mange steder er presset til det yderste,” siger han.
For at nå sit ambitiøse mål om at bidrage til en mere bæredygtig velfærd har laboratoriet brudt de komplekse udfordringer ned til tre såkaldte ’mega challenges’ – altså store udfordringer, der skal findes løsninger på.
”Vi har omsat den forestående krise til håndgribelige udfordringer: velfærdsinnovation, rekruttering og fastholdelse. De tre udfordringer er tæt forbundet, og de er alle kendetegnet ved en række underliggende faktorer, som vi især vil analysere og eksperimentere med,” siger Søren Lybecker.
Fx forlader alt for mange i dag velfærdsprofessionerne. Netop derfor er fastholdelse valgt som en af de tre udfordringer.
”Fastholdelse er tæt forbundet med frisættelse. Vi mener derfor, at vejen til en øget fastholdelse går gennem mere faglig ledelse, indflydelse og anerkendelse på arbejdspladserne. Og så skal vi – gennem nye måder at organisere arbejdet på – skabe bedre balance mellem arbejde og fritid hos den enkelte velfærdsprofessionelle, så vi kan nedbringe stress og udbrændthed,” siger Søren Lybecker.
Laboratoriet vil finde løsninger på udfordringerne i tæt samarbejde med eksterne partnere som kommuner, institutioner og styrelser. I fællesskab analyseres kravene til fremtidens velfærd.
”Samarbejde og samskabelse af nye løsninger er altafgørende”, siger Tove Hvid Persson.
”Vi ser sammen på, hvilke opgaver der skal løses, og hvordan det kan ske bæredygtigt. Kun sådan kan vi svare på det svære spørgsmål om, hvordan vi når derhen, hvor opgaver og kompetencer matcher hinanden perfekt – både hos den enkelte velfærdsprofessionelle og på stor skala som over en hel profession fx i Region Hovedstaden,” slutter hun.
Læringslaboratoriet skal også hjælpe KP med at innovere sin egen måde at udbyde uddannelse på, så det bliver endnu mere fleksibelt for vores brugere at uddanne sig.
Målet for læringslaboratoriet er derfor at omsætte løsningerne til – eller integrere dem i – fremtidens efter- og videreuddannelse.
Har du lyst til at samarbejde med KP Læringslaboratorium, hvad enten du er aftager, ekstern samarbejdspartner eller andet, så hører de gerne fra dig.