Ny læreruddannelse skal være et forbillede
En undersøgelse fra EVA viser, at en del studerende på professionshøjskolerne har svært ved at koble teori med praksis. Her er der læring at hente i den nye læreruddannelse, forklarer dekan Jakob Harder
26. august 2023
EVA har netop offentliggjort resultaterne af en analyse af, hvordan studerende på lærer, pædagog, sygeplejerske- og socialrådgiveruddannelsen oplever at være i praktik. Langt hovedparten af de studerende har gode erfaringer fra praktikken, men der er alligevel en stor andel, der har svært ved at koble uddannelsernes teori med praksis.
På læreruddannelsen er det kun 38 procent af de studerende, der er tilfredse med samspillet mellem teori og praksis, mens tallet er noget højere på de tre øvrige uddannelser. Fx er det 60 procent på sygeplejerskeuddannelsen.
”Egentlig er det lidt ude af trit med forventningerne at stille teori og praksis overfor hinanden på vekseluddannelser til fx lærer og pædagog. Det der kendetegner vekseluddannelser er, at studerende både undervises og forbereder sig til konkrete opgaver på uddannelsesinstitutionen og igennem praktik. Og at uddannelsen derfor kun lykkes, hvis der er god sammenhæng mellem det der foregår på uddannelsesinstitutionen og hos vores meduddannere i kommuner og regioner”, siger dekan Jakob Harder fra det Lærerfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.
”Jeg må dog også erkende, at det ikke altid lykkes. Derfor er netop denne sammenhæng blandt de allervigtigste punkter, når vi udvikler vores uddannelser”.
Aktuelt har Forsknings- og undervisningsminister Christina Egelund tidligere på året varslet en reform af pædagoguddannelsen. Det gør det selvfølgelig yderst relevant at have for øje, hvordan denne sammenhæng styrkes.
Dykker man længere ned i tallene fra EVA, kommer man også tættere på forklaringer. Her er ros og ris til både uddannelsesinstitutioner og praktiksteder. På læreruddannelsen skal sammenhængen mellem teori og praksis indlejres meget bedre i både undervisning, hvor praksis skal inddrages mere i form af bl.a. træne/øve- undervisning og i praktikken, hvor vejlederne på skolerne skal inddrage teorigrundlag for fx de pædagogiske valg, der træffes.
Dekan Jakob Harder var en del af den udviklingsgruppe, der stod for at komme med forslag til den nye læreruddannelse, som landets professionshøjskoler netop har søsat.
”Det var en virkelig god proces, hvor læreruddannelsen blev udviklet i et tæt og ligeværdigt samarbejde mellem skolerne (KL), lærerne, studerende og professionshøjskolerne. Og så var det også afgørende, at der var politisk vilje på Christiansborg til at knytte ekstra penge til de højere ambitioner. Penge der bruges på bedre praktik og flere timer til vores studerende med henblik på netop at integrere praksis tættest muligt i uddannelsen.
”På den nye læreruddannelse er vores studerende i praktik på en skole en dag om ugen allerede fra studiestart. Det stiller selvfølgelig nye krav om kompetenceudvikling hos både læreruddannere og skolelærere, der har studerende i praktik. Og her udestår endnu en opgave for den nye læreruddannelse”, siger Jakob Harder.
Han håber, at politikere og uddannelsesfolk vil lade sig inspirere at de gode erfaringer fra læreruddannelsen – som i øvrigt havde studiestart i denne uge med 700 nye lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole.