Gå til indhold
Dekan Jakob Harder

Ny læreruddannelse bør styrke sammenhæng mellem skoler og uddannelsessteder

Dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole glæder sig over de anbefalinger til en ny læreruddannelse, som torsdag er blevet præsenteret i Uddannelses- og Forskningsministeriet

En ny læreruddannelse er under opsejling i Danmark. En udviklingsgruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Danmarks Lærerforening, KL og Lærerstuderendes Landskreds har i denne uge afleveret en række forslag til uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S), som ministeren har præsenteret for offentligheden torsdag.

Dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole fremhæver, at de lærerstuderende ifølge udviklingsgruppen skal blive bedre klar til at træde ud i lærerjobbet, som byder på mange, og indimellem svære, opgaver, som fx inklusion, samarbejde med forældre og tværprofessionelt samarbejde.

”På KP har vi igennem en årrække eksperimenteret med, at lærerstuderende i Helsingør blander blod med de lokale skoler. Lærerstuderende kobles lige fra første dag på en mentor på en lokal skole. Det virker. Jeg håber derfor, at politikerne vil se positivt på forslaget om at styrke sammenhæng mellem skolerne og uddannelsesstederne i en ny læreruddannelse”, siger Jakob Harder, der selv har siddet med i udviklingsgruppen.

Udviklingsgruppen foreslår også, at læreruddannelsen skal være mere ambitiøs og intensiv med flere timer, krævende og professionsrettede prøver og med mødepligt på 1. år. Det er et forslag, som Jakob Harder ligeledes gerne ser gennemført, da læreruddannelsen i dag i gennemsnit kun har cirka 13 undervisningstimer om ugen.

”Lærergerningen handler i høj grad om relationer. Relationer til børn, unge, forældre, kollegaer, myndigheder m.v. Derfor er det af allerhøjeste prioritet, at vi med en ny læreruddannelse får et økonomisk løft til mere undervisningstid, hvor vores lærerstuderende og undervisere kan være samlet”, fortæller Jakob Harder.

”Endelig skal man huske, at den nye læreruddannelse også er en læreruddannelse til en ny tid. En ny tid, hvor natur, klima og teknologi har enorm indflydelse på vores liv. Det skal afspejles i en ny læreruddannelse. KPs erfaringer med teknologiforståelse som element i alle lærerstuderendes uddannelse, kan med forslaget til ny læreruddannelse blive til virkelighed for alle nye lærere”.

Læreruddannelsen er den tredjestørste uddannelse på Københavns Professionshøjskole med ca. 4.000 lærerstuderende fordelt på campusser i København, Helsingør og Rønne. Dermed uddanner Københavns Professionshøjskole hver tredje lærer i Danmark. Læreruddannelsen er en professionsbacheloruddannelse, der varer 4 år. Der er tre praktikperioder, der tilsammen varer et semester (30 ECTS-point).

For yderligere oplysninger:

Jakob Harder, dekan for det Lærerfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 21 73 18 19

Michael Duus Andersen, pressechef, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Læs mere om anbefalingerne til en ny læreruddannelse hos Uddannelses- og Forskningsministeriet

Læs mere om læreruddannelsen hos Københavns Professionshøjskole