Novo Nordisk Fonden støtter STEM-udvikling på KP
To nye projekter på KP, der begge fokuserer på at udvikle undervisning inden for STEM-fagene, er netop blevet finansieret via Novo Nordisk Fonden
21. december 2020
Læreruddannelsen og Nationalt Center for Erhvervspædagogik, NCE, på KP modtog i december bevillinger fra Novo Nordisk Fonden på i alt 9,4 mio. til to projekter relateret til STEM.
STEM står for Science, Technology, Engineering and Mathematics. STEM-fag er altså fag som naturfag, matematik, kemi og teknologi.
NCE: Helhedsorienteret STEM-undervisning i erhvervsuddannelserne
Underviserne i STEM-fag på erhvervsuddannelserne efterspørger kompetencer, inspiration og rammer for at gennemføre en helhedsorienteret undervisning.
Derudover peger eleverne på, at de ønsker et stærkere fokus på, hvordan STEM-fagene skal anvendes i praksis.
Nationalt Center for Erhvervspædagogik, NCE, på KP skal nu i et partnerskab styrke STEM-undervisning på erhvervsuddannelserne.
Det sker ved, at NCE sammen med Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet over de kommende tre år opbygger og afprøver helhedsorienterede undervisningsforløb med 30 lærerteams på tværs af STEM-fag og erhvervsrettede fag.
I alt ti erhvervsskoler deltager i udviklingen af undervisningsforløb.
Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden med 5,4 mio. kroner og løber frem til 2023.
Hvis du vil vide mere, så kontakt Henrik Hersom, hhje@kp.dk
Læreruddannelsen: Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle
Som gruppe underpræsterer elever med indvandrerbaggrund i naturfag.
Forskning har vist, at naturvidenskabens sprog kan opleves som særligt svært tilgængeligt, også af flersprogede elever. Underpræstationen kan altså forklares med en sprogbarriere.
Læreruddannelsen på KP vil derfor udvikle en ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder.
Projektets mål er efteruddannelse, der arbejder med naturfagslæreres forståelse for bagvedliggende principper til planlægning af undervisning med udgangspunkt i naturfags- og andetsprogsdidaktiske tilgange.
Gennem et tæt samarbejde med natur/teknologi-lærere forbedres samtidig materiale, der kan bidrage til udvikling af praksis i folkeskolen, på læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsen af lærere.
Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden med 3,9 mio. kroner og løber frem til december 2023.
Hvis du vil vide mere, så kontakt Anna-Vera Meidell Sigsgaard: