Matematik-projekt for flygtningebørn nomineret til pris
Egmont Fonden nominerer projektet ’Mod på Mat’ fra Københavns Professionshøjskole til fondens 100-års jubilæumspris
20. januar 2020
Matematikken skal fungere som en brobygger mellem flygtningebørns oprindelige sprog og kultur og det nye sprog og den nye skolekultur i Danmark. Sådan er tilgangen i undervisningsprojektet ’Mod på Mat’, som Københavns Professionshøjskole søsatte i foråret 2017.
Nu er ’Mod på Mat’ blevet nomineret til Egmont Fondens 100-års jubilæumspris i kategorien ”Akut hjælp til flygtningebørn’, og det glæder lektor Diana Rigtrup fra Københavns Professionshøjskole, der er projektleder på ’Mod på Mat’.
”Jeg er utrolig glad og stolt over, at vi er kommet med i et flot selskab sammen med organisationer som Red Barnet og Dansk Flygtningehjælp. Da vi lancerede ’Mod på Mat’, skete det i kølvandet på flygtningekrisen 2015, hvor over en million flygtninge krydsede Middelhavet. Pludselig opstod et akut behov i Danmark, hvor mange flygtningebørn skulle lære at gå i en dansk skole”, forklarer Diana Rigtrup.
Formålet med ’Mod på Mat’ var at udvikle nye materialer til undervisning i matematik og dannelse for flygtningebørn. Sådan at matematikken kunne fungere som en slags mediator for børnene, der i forvejen kæmpede med f.eks. koncentrationsbesvær og søvnløshed.
Egmont Fonden valgte at støtte projektet med 2,9 millioner kroner, da projektet i sin tid blev lanceret på Professionshøjskolen Metropol, der siden hen er blevet til Københavns Professionshøjskole. I løbet af de sidste snart tre år har vi samarbejdet med både lærere fra modtagerklasser og med flygtningebørn og unge om at finde frem til gode måder at gribe undervisningen an på, siger Diana Rigtrup.
”Når flygtningebørnene skal lære en ny skolekultur og et nyt sprog i Danmark, så er det vigtigt for lærerne at tage udgangspunkt i noget, som børnene kender i forvejen. Som for eksempel matematikken. ’Mod på Mat’ har derfor givet os mange brugbare erfaringer, når det handler om inklusion af flygtningebørn i skolen”, forklarer Diana Rigtrup.
Der skal derfor lyde en stor tak fra Københavns Professionshøjskole til Egmont Fonden for at støtte projektet. Den endelige vinder af Egmont Fondens 100-års pris kåres den 30. marts 2020.
For yderligere oplysninger:
Diana Rigtrup, lektor, ph.d. Institut for Læreruddannelse, 51 38 03 95