Gå til indhold
Lærerstuderende

Lærerstuderende: Undervisningen i fransk er så legende og dynamisk

KP har tirsdag afholdt Den Europæiske Sprogdag for nye lærerstuderende. Både for at fejre sprog, men også for at få flere til at vælge tysk og fransk

Den 26. september er Den Europæiske Sprogdag, hvor fremmedsprog fejres over hele Europa. I år har KP også valgt at markere dagen ved at lave en særlig event målrettet nye lærerstuderende, der inden længe skal vælge deres undervisningsfag.

”Det er første gang, at KP er med i Den Europæiske Sprogdag. Men det er en kanon god anledning til at få markeret sprogene. Fejret det fantastiske ved at kunne tale sammen på flere sprog. Og så har KP jo også søsat en række tiltag, som styrker vores undervisning i fremmedsprog ganske betydeligt”, forklarer uddannelsesleder Øzkan Güleryüz fra KP’s læreruddannelse.

Tilbage i 2021 valgte Folketinget at afsætte 40 millioner kroner til at styrke sprogfagene tysk og fransk på universiteter og læreruddannelser. Det har siden givet Københavns Professionshøjskole mulighed for at styrke sprogfagene med fx flere studieture, intensive sprogdage og to ekstra undervisningslektioner i tysk og fransk om ugen.

”I vores foreløbige evalueringer svarer vores studerende, at de vildt glade for de nye tiltag på sprogfagene. Det har rystet holdene sammen. Der er en højere trivsel og større tryghed på holdene, som gør, at man tør at sige mere på et andet sprog. Man tør dumme sig. Og når man så har fået dette tætte fællesskab, så bliver læringskurven også højere”, siger Øzkan Güleryüz.

I sidste studieår var der henholdsvis 16 og 17 nye lærerstuderende på KP, der valgte tysk eller fransk som undervisningsfag. Et tal som Øzkan Güleryüz både håber og tror vil stige betragteligt over de kommende år.

På denne tirsdag på Campus Carlsberg bevæger flere hundrede nye lærerstuderende sig rundt mellem workshops i både engelsk, tysk, fransk og tegnsprog. I lokale W2:10 har de to 7. semester lærerstuderende Clara og August forberedt forskellige lege på fransk, hvor de nye lærerstuderende skal bruge legoklodser til at løse opgaverne. Med fransk musik i baggrunden.

23-årige Clara vidste allerede ved studiestart på læreruddannelsen, at hun ville vælge fransk som undervisningsfag. Hun har tidligere boet i Paris i to måneder, hvor hun tog et designkursus på Parsons Scholl of Design.

”Det har været det fedeste at have fransk. Jeg har altid været glad for sprog, og undervisningen i fransk er bare så dynamisk og legende. Jeg har også været på udlandspraktik i Nice og undervise franske børn – på fransk. Det var lidt grænseoverskridende, men også megafedt. Bare komme ud og snakke fransk og køre med klatten”, griner Clara.

August og Clara, lærerstuderende på 7. semester med undervisningsfag i fransk, KP
August og Clara, lærerstuderende på 7. semester med undervisningsfag i fransk, KP

Hendes studiekammerat August var ikke lige så afklaret ved studiestart, men endte til sidst med at tage fransk som undervisningsfag sammen med dansk og idræt. En rigtig ”efterskoleprofil” som han siger.

”Det er en gave at kunne tale flere sprog. Og en endnu større gave at kunne inspirere børn og unge til at lære nye sprog. Jeg har fået et spark bagi i vores franskundervisning og blevet vildt motiveret. Det er hårdt, men det er hårdt gennem leg. Sprog er legende. Og det giver så mange muligheder. Alle skolerne vil have dig, når du er færdiguddannet. Alle mangler en jo fransklærer”, siger August.

For yderligere oplysninger:

Øzkan Güleryüz

Uddannelsesleder

+45 41 89 71 22

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83