Gå til indhold

Lærerstuderende: Jeg vil være en rollemodel

Mohamed Shahab er lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole og en af flere på uddannelsen, der har ikke-vestlig baggrund. Det vil han bruge aktivt i folkeskolen til at hjælpe og støtte elever med en anden etnisk herkomst end dansk, fortæller han i et interview med Danmarks Radio.

Eleverne på de danske folkeskoler har i mange år været en mangfoldig børneflok, der repræsenterer flere forskellige etniske grupper. Og nu er der også ved at ske en lignende udvikling, når det handler lærerne i folkeskolen.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er sket en markant udvikling, når det handler om de lærerstuderendes baggrund. I 2009 var det 5,5 procent af de lærerstuderende, der havde ikke-vestlig baggrund, mens tallet i 2019 er steget til 9,0 procent. På Københavns Professionshøjskole ligger man langt over landsgennemsnittet, da knap hver fjerde lærerstuderende har en anden etnisk baggrund end dansk.

Derfor valgte Danmarks Radio i København at lave en decideret temaudsendelse tirsdag den 9. juni, hvor lærerstuderende Mohamed Shahab og lektor Tekla Canger fra Københavns Professionshøjskole blev interviewet i radioen.

Mohamed Shahab er 24 år og oprindeligt fra Syrien. Han kan snart kalde sig færdiguddannet lærer, og for Mohamed er det vigtigt at bidrage til et mere mangfoldigt lærerbillede i folkeskolen.

”Jeg fandt ud af fra en tidlig alder, at jeg rigtig godt kan lide at lære fra mig. Med baggrund i det så tænkte jeg, at det kunne bruges til at være en rollemodel over for elever med anden etnisk baggrund som mig selv”, fortæller Mohamed Shahab til DR København.

Det ville nemlig have gjort en stor forskel for Mohamed Shahab, hvis der havde været en lærer at spejle sig i, da han selv gik i skole:

”Det havde betydet, at der havde været nogen, der forstod den verden, som jeg kom fra. Og ligesom havde en bedre forståelse for, hvordan jeg går til tingene, og hvorfor jeg er, som jeg er”.

Lektor Tekla Canger, læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole
Lektor Tekla Canger, læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Ifølge lektor Tekla Canger er det ”enormt vigtigt, at vi har en mangfoldighed af lærere repræsenteret i folkeskolen”. Derfor har alle undervisere på læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole været igennem projektet ’Den mangfoldige læreruddannelse’. Formålet er, at få underviserne til at sætte sig mere ind i den baggrund, som de studerende har. Det er nemlig vigtigt, at alle de studerende føler sig velkomne og nødvendige.

”Når vi har en studentergruppe, der er mangfoldig, så bliver vi nødt til at tilrettelægge en undervisning, hvor de studerende kan se sig selv. For ellers forsvinder de, og så mister vi muligvis nogle af vores allerdygtigste lærere, fordi de ikke kan spejle sig i den uddannelse, der går på”, siger Tekla Canger til DR København.

På Tingbjerg Skole i København er der mange færdiguddannede lærere med ikke-vestlig baggrund, fortæller skoleleder Marco Damgaard. F.eks. arabisk, somalisk og tyrkisk.

”For os giver jo nogle rollemodeller. Eleverne kan spejle sig i de voksne, og de kan se, at vi har et blandet personale, som fungerer godt sammen. Som arbejder tæt sammen. De har måske også nogle særlige lærere, som har den samme baggrund som dem. Det kan være med til at give dem ro og tryghed, at de kan spejle sig op i dem og se, hvordan de agerer”, forklarer Marco Damgaard til DR København.

For yderligere oplysninger:

Læs mere om læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Læs mere om projektet ’den mangfoldige læreruddannelse’