Kunstig intelligens hjælper nyankomne elever med at lære dansk
AI er et værdifuldt redskab for lærere, der ønsker at arbejde med tekster på nyankomne elevers egne sprog. Tilgangen giver eleverne bedre sproglige deltagelsesmuligheder i undervisningen, hvilket har en positiv indflydelse på dansktilegnelsen og på tilegnelsen af det faglige indhold, fortæller Hanne Vandal Hansen, lektor på KP, til Folkeskolen.dk.
1. marts 2024
Fagbladet folkeskolen har interviewet Hanne Vandal Hansen fra Københavns Professionshøjskole om, hvordan blandt andet ChatGPT kan få nyankomne elever med i skolernes læringsfællesskaber.
”Hvis vi fx ser på de nyankomne ukrainske elever, så er deres største resurse deres familiesprog. De har brug for at bruge deres ukrainske for at blive bekræftet i deres identitet som dygtige elever og for at føle, at de kan bidrage ind i læringsfællesskabet. Det kan de kun for alvor komme til, hvis lærerne hjælper dem til at bruge deres eget sprog”, siger Hanne Vandal Hansen blandt andet i artiklen.
Læs artiklen, og få gode råd om, hvordan du kan bruge AI i din undervisning af nyankomne elever.