KP vil gøre op med stereotype fagopfattelser
Københavns Professionshøjskole vil skabe en helt ny fortælling om professionsuddannelserne – væk fra stereotyper og hen imod karrieremæssig dynamik og udvikling
22. september 2025
”Moderne professioner med masser af muligheder”
Sådan lyder budskabet i den nye indsats “Få bevægelsesfrihed”, som Københavns Professionshøjskole i denne uge lancerer for at gøre op med forældede stereotyper om professionsuddannelserne og i stedet vise den karrieremæssige dynamik og udvikling, som professioner som lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver faktisk tilbyder.
Målet er at skubbe til opfattelser af uddannelserne mod en ny en fortælling, der matcher de unges ønsker om faglig udvikling og karrieremæssig bevægelsesfrihed. Baggrunden er bl.a. tal fra EVA, som viser, at mange unge angiver manglende karrieremuligheder som grund til ikke at vælge en professionsuddannelse.
“Vi taler alt for ofte ud fra stereotyper, når vi snakker om lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere. Men det svarer ikke til de studerendes forhåbninger og heller ikke til de karriereforløb, vi ser hos vores dimittender. I praksis giver disse uddannelser masser af muligheder for løbende udvikling og variation, som passer perfekt til de unges ambitioner, uden at det skal være nødvendigt at opgive sin fagprofession,” siger dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole.
Springbræt til ledelse og udvikling
Ifølge Jakob Harder er professionsuddannelserne faktisk en af de hurtigste veje til faglig og personlig udvikling på arbejdsmarkedet. Samtidig er det nogle af de fagområder, hvor der er flest muligheder for efteruddannelse. Ikke mindst i den kommende reform af professionsuddannelserne, der træder i kraft i sommeren 2026.
“Vores dimittender bevæger sig konstant – i udvikling af praksis, innovation i frontlinjen, ledelse tæt på og fra lokalt til internationalt arbejde. Tag bare Gry, der som lærer arbejder med undervisning i Zoologisk Have, eller Lars-Peter, der som sygeplejerske har været alt fra cyklende gadeplanssygeplejerske til afdelingsleder og nu fører tilsyn med institutioner. De har taget en uddannelse, der fungerer som et effektivt springbræt til både karriere og personlig udvikling,” forklarer Jakob Harder.
Dette matcher de unges forventninger til fremtidens arbejdsmarked. Jobskifte er for dem ikke noget, man bliver tvunget til, når man er træt af sit job. Internationale undersøgelser viser, at 83% af Generation Z betegner sig selv som “job hoppere” – og mener det positivt som en vej til faglig og personlig udvikling. Og i Danmark viser en analyse fra PwC, at Generation Z er den aldersgruppe på arbejdsmarkedet, der er mest tilbøjelige til at skifte job.
Væk fra samfundspligt – hen imod spændende karrierer
Som en del af indsatsen styrker KP samarbejdet med gymnasier i hovedstadsområdet, hvor fokus er på at vise de karrieremæssige muligheder frem for at appellere til samfundspligt. Det sker bl.a. med en særlig brobygningsindsats kaldet Faglig Bro, hvor gymnasieeleverne får større indsigt i hverdagen som fx lærer, pædagog og sygeplejerske.
“I den offentlige debat tales der ofte om, at der mangler lærere, pædagoger og sygeplejersker, og at de er afgørende for samfundet. Men den tilgang vil vi gerne væk fra, når vi skal i dialog med unge om deres uddannelsesvalg. I stedet vil vi vise, hvor spændende og udviklende disse områder faktisk er,” siger Jakob Harder.
EVA’s nye studievalgsundersøgelse bekræfter denne tilgang. Her vægter unge primært faglig interesse for uddannelsen og mulighederne for et spændende job efter endt uddannelse, mens de i lavere grad prioriterer faktorer som lav ledighed eller at løse store samfundsudfordringer.
“Med en professionsuddannelse fra KP får du ikke bare et job – du får adgang til et dynamisk forløb med konstante muligheder for udvikling, specialisering og nye udfordringer. Nogle, som Gamze, bliver eksperter i dansk som andetsprog og bruger det i folkeskolen, mens andre som Marie arbejder i interesseorganisationer for kvindecentre eller som Emilie arbejder med unge med diagnoser og misbrugsproblemer. Det er den frihed til at bevæge sig, som de unge søger,” siger Jakob Harder.
Københavns Professionshøjskole har ca. 19.000 studerende fordelt på 20 forskellige uddannelser. De fire største uddannelser er pædagoguddannelsen, sygeplejerskeuddannelsen, læreruddannelsen og socialrådgiveruddannelsen.
Læs mere om indsatsen “Få bevægelsesfrihed” og se videoer med en række lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere, der har brugt deres uddannelse som et springbræt til en spændende karriere: