Gå til indhold
Pædagog i børnehave

KP opretter særlige kommunale hold for meritpædagoger

Flere kommuner er begyndt at henvende sig til Københavns Professionshøjskole for at høre, om der kan laves målrettet undervisning til netop deres pædagogmedhjælpere

Da S-regeringen og en række støttepartier i Folketinget tilbage i 2019 indførte minimumsnormeringer i landets daginstitutioner, så fik kommunerne travlt. Inden for en femårig periode skulle de leve op til nye minimumskrav – med en voksen til tre børn i vuggestuer og minimum en voksen til seks børn i børnehaver.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik så er antallet af ansatte i daginstitutioner og dagpleje i perioden fra 2019 – 2023 steget med cirka 7.800 fuldtidsstillinger, men det er blot 1.174 af stillingerne, der rent faktisk er besat af uddannede pædagoger. Derfor står kommunerne nu med en stor efteruddannelsesopgave, og det mærker man på Københavns Professionshøjskole, fortæller viceinstitutchef Kristoffer Kaae Kjærgaard fra pædagoguddannelsen.

”Vi har jo haft meritpædagoguddannelsen i mange år, hvor vi efteruddanner erfarne pædagogmedhjælpere og giver dem en stærk uddannelsesmæssig ballast. Men de seneste år er flere kommuner begyndt at henvende sig med ønsket om at lave særlige hold målrettet netop deres pædagogmedhjælpere”, siger Kristoffer Kaae Kjærgaard.

Kristoffer Kaae Kjærgaard, viceinstitutchef, pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole

En af de kommuner der har efterspurgt en særlig model, er Ballerup Kommune. De har efterhånden sendt 42 pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i retning af KP’s meritpædagoguddannelse. Pædagogmedhjælperne har undervisning én fast dag om ugen samt hver 4. fredag/lørdag, så de sideløbende kan passe deres arbejde i kommunens daginstitutioner.

”Det er vigtigt, at vi har dygtige medarbejdere, der kan sikre den bedste udvikling af vores børn i dagtilbud, skoler og klub. Vi ved, at uddannede pædagoger gør en forskel for vores børn, og med meritpædagoguddannelserne kan erfarne pædagogmedhjælpere og -assistenter få det uddannelsesløft, der gør en forskel”, forklarer borgmester Jesper Würtzen fra Ballerup Kommune

”Den ordning, vi har lavet, giver mulighed for at tage uddannelsen på vilkår, så de kan få økonomi og familieliv til at hænge sammen, mens de dygtiggør sig. Vi har gode erfaringer med de første uddannelsesforløb og vil gerne fortsætte på lignende fremadrettet”.

Når hele holdet består af meritpædagogstuderende fra samme kommune, så giver det også bedre muligheder for at skræddersy undervisningen til lokale forhold. Holdet fra Ballerup Kommune bliver fx målrettet undervist kommunens egen analyse af læringsmiljøer samt kommunens børne- og ungepolitik.

Mangfoldige studerende på holdet

Kommuner som fx Albertslund, Rødovre, Brøndby, Tårnby, Dragør og Høje Taastrup har også sendt en række pædagogmedhjælpere i retning af Københavns Professionshøjskole, og det giver en særlig kemi på holdet, når de kommer fra det samme område, forklarer Kristoffer Kaae Kjærgaard.

”Det er nogle meget mangfoldige hold – på tværs af køn, alder og religion. Men man mærker på en eller anden måde, at de er på en fælles mission som hold. Nogle kender selvfølgelig hinanden på forhånd, men de er alle sammen stolte af det sted, som de kommer fra. Og er motiverede efter at få nogle stærke pædagogiske redskaber, så de kan blive endnu bedre til deres arbejde”.

Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole
Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

Regeringen har med opkvalificeringspuljen på dagtilbudsområdet afsat 1,5 mia. kr. til efteruddannelse af pædagogisk personale i landets daginstitutioner i perioden 2023-2025. Men da puljen udløber i 2025 og snart skal genforhandles, så oplever KP i disse måneder en ekstraordinær interesse fra kommunerne for at sende pædagogmedhjælpere på uddannelse, forklarer dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole.

”Jeg mærker klart en stigende usikkerhed ude i kommunerne, da de ikke ved, hvordan økonomien kommer til at se ud til næste år. Men jeg håber, at parterne finder en holdbar løsning. Folketinget har jo netop vedtaget en stor uddannelsesreform, hvor det er tydeligt, at hele meritområdet har en høj prioritet”, siger Annegrete Juul.

Københavns Professionshøjskole har pt. 5.258 pædagogstuderende, hvoraf 1.032 er meritpædagogstuderende.

For yderligere oplysninger:

Annegrete Juul

Dekan

+45 51 63 24 84

Kristoffer Kaae Kjærgaard

Viceinstitutchef

+45 41 89 78 27

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83

Jesper Würtzen

borgmester, Ballerup Kommune

+45 41 75 10 02