Gå til indhold
Anne Vang Rasmussen, rektor

Kommission: Kommende lærere og pædagoger skal støttes bedre under uddannelsen

Trivselskommissionen anbefaler, at der indføres en mere tidssvarende pædagogisk praksis på de videregående uddannelser. KP-rektor Anne Vang Rasmussen håber, at anbefalingen skinner igennem i den kommende reform af professionsuddannelserne

SVM-regeringens trivselskommission har tirsdag afleveret 35 anbefalinger, der skal understøtte børn og unges trivsel, myndiggørelse og livsmod. Og en del af anbefalingerne handler om fremtidens lærere og pædagoger, der netop skal støtte børnene undervejs.

Helt konkret foreslår kommissionen, at der indføres en mere tidssvarende pædagogisk praksis på de videregående uddannelser. Det vil ifølge kommissionen styrke de studerendes trivsel og mindske frafaldet. Og det er særlig vigtigt for lærer- og pædagogstuderende, da de jo på den anden side af uddannelsen selv skal spille en vigtig rolle for børn og unges trivsel.

KP-rektor Anne Vang Rasmussen er meget glad for, at kommissionen anerkender betydningen af et godt studiemiljø og stærke fællesskaber under selve uddannelsen.

”Vi vil meget gerne give vores studerende mulighed for mere feedback og kontakt til deres undervisere. Med mere vejledning og støtte fra mentorer. Så det håber jeg virkelig, at regeringen tager til sig i dens nuværende arbejde med en reform af professionsuddannelserne. Vi arbejder i forvejen med at sikre en tryg studiestart her på Københavns Professionshøjskole, men vil gerne gøre endnu mere”, siger Anne Vang Rasmussen.

”Derfor er det vigtigt, at politikerne ikke stirrer sig blinde på antallet af undervisningstimer i reformarbejdet, da kvalitet i undervisningen er meget mere nuanceret end det. Vi vil som uddannelsesinstitution gerne have medindflydelse over midlerne i reformen, så vi kan støtte vores studerende bedst muligt”.

Børns karakterdannelse skal fylde mere

Trivselskommissionen anbefaler også, at børns karakterdannelse kommer til at fylde mere i dagtilbud og skole – og komme på lige fod med faglige færdigheder og kompetencer. Karakterdannelse skal også spille en større rolle på selve lærer- og pædagoguddannelsen.

”Der har igennem en længere årrække været politisk fokus på børns færdigheder. At de skulle lære bestemte ord på et bestemt tidspunkt – og kunne tælle til 100. Mens det er blevet skubbet i baggrunden, hvordan man er en god kammerat og indgår i et fællesskab. Så jeg er meget enig i kommissionens fokus på børns karakterdannelse – hvem de er i stedet for, hvad de kan”, fortæller Anne Vang Rasmussen.

Kommissionen anbefaler, at vi taler om børn og unges trivsel på en ny måde. At det er helt naturligt, at børn og unge møder menneskeligt ubehag. Det er en del af livet – og ikke en trivselskrise. Og så kommer kommissionen også med en række anbefalinger til, hvordan forældrene skal sætte rammer for deres børn.

”Jeg er jo enig i, at forældrene er altafgørende for børnenes trivsel. Men dygtige lærere og pædagoger, socialrådgivere og sundhedsplejersker spiller også en vigtig rolle – især i familier i udsatte positioner. Så jeg ser gerne, at der bliver skabt bedre rammer for, hvordan vores fagprofessionelle kan hjælpe og støtte de børn og forældre, hvor behovet er størst”, understreger Anne Vang Rasmussen.

For yderligere oplysninger:

Anne Vang Rasmussen

Rektor

+45 70 89 09 90

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83