Gå til indhold

Københavns Professionshøjskole åbner legelaboratorium

LEGO Fonden og Københavns Professionshøjskole har skabt et nyt og kreativt PlayLab, der skal inspirere fremtidens lærere og pædagoger til en mere eksperimenterende tilgang til leg og læring

PlayLab på Campus Carlsberg

Hvor mange undervisningslokaler i Danmark har egentlig en stor rutchebane? Der findes desværre ikke en officiel opgørelse fra Danmarks Statistik, men det er med garanti en ganske unik konstruktion, som Københavns Professionshøjskole og LEGO Fonden mandag åbner for, da man indvier det nye PlayLab på Campus Carlsberg på Vesterbro i København.

Det nye legelaboratorium på Københavns Professionshøjskole er en del af udviklingsprogrammet Playful Learning, som alle landets professionshøjskoler er en del af.

Nu udvides det femårige program med en forskningsdel, der undersøger, hvordan eksperimenterende tilgange til legende læring kan styrke fremtidens lærere og pædagoger. Det nye PlayLab i København er derfor målrettet studerende og undervisere på lærer- og pædagoguddannelsen.

”Børn og unge har brug for dygtige lærere og pædagoger, der forstår legens betydning og som formår at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.

Derfor er jeg sikker på, at vi som landets største lærer- og pædagoguddannelsen får stor gavn af det nye, kreative laboratorium, som giver os et kæmpe løft som uddannelsesinstitutionen”, siger dekan Annegrete Juul fra det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet på Københavns Professionshøjskole.

En af gæsterne ved åbningen af PlayLab på Københavns Professionshøjskole er børn- og ungeborgmester Jesper Christensen fra Københavns Kommune. Jesper Christensen er også inviteret til at holde en tale, og det er ikke tilfældigt, fortæller Annegrete Juul.

”Vores nye legelaboratorium ligger midt i byen og rækker ud til omverdenen. Jeg håber, at vi får et stærkt samarbejde med kulturinstitutionerne og kommunerne i hovedstadsområdet”.

Og det tilbud har Københavns Kommune tænkt sig at benytte sig af, siger Jesper Christensen.

“Vi bygger og renoverer i disse år skoler og institutioner for milliarder, så vores børn har rammerne for udvikling, leg og læring. Leg skal ikke stå i modsætning til læring, og derfor er det også vigtigt, at vi hele tiden udvikler nye undervisningsformer og metoder. Jeg tror, der er rigtig meget potentiale i at udvikle vores syn på legen, og jeg glæder mig til samarbejdet med Københavns Professionshøjskole omkring Playlab”, forklarer Jesper Christensen.

Fakta om Playful Learning

Playful Learning er et femårigt samarbejde mellem LEGO Fonden og de seks danske professionshøjskoler. Programmet har til formål at undersøge leg og lærings betydning for børns udvikling.

Leg og kreativitet er en vigtig del af barndommen, og målet med Playful Learning er derfor at styrke danske børns livslange motivation for legende læring.

Partnerskabet udfolder sig konkret i et nationalt udviklingsprogram, der undersøger, hvordan de bedste betingelser for nysgerrighed, eksperimenter og legende tilgange til opgaveløsning skabes for børn i 0-15-årsalderen.

Projektet understøttes af LEGO Fonden med 57 mio. kr. over 5 år samt 25 mio. til følgeforskning. Der åbnes PlayLabs på alle 6 danske professionshøjskoler. Professionshøjskolerne står selv for at designe og indrette PlayLabs.

Der er etableret et landsdækkende sekretariat for projektet på Københavns Professionshøjskole.