Gå til indhold
To jordemoderstuderende øver sig i Praksis- og Innovationshuset på en fødestue med to fantomdukker- en mor og hendes baby

Institutchef: 2. årsstuderende er hårdt ramt af coronanedlukning

Studerende på KP med studiestart i februar 2020 har kun haft ganske få måneder med almindelig undervisning. Det rammer både deres faglighed og trivsel hårdt, advarer institutchef Katrine Hornum-Stenz

Tekst: Journalist Michael Duus Andersen, Billede: Privatfoto

Politikerne på Christiansborg forhandler i disse dage om genåbningen af samfundet, men indtil videre er den sparsomme genåbning gået forbi landets professionshøjskoler. Og når det engang bliver professionshøjskolernes tur, vil fokus fra politikernes side formentlig ligge på de studerende, der er ved at afslutte deres uddannelse.

På Københavns Professionshøjskole forstår institutchef Katrine Hornum-Stenz fra Institut for Terapeut- og Jordemoderuddannelser til fulde, at det er vigtigt at få vores afgangs studerende tilbage på campus, inden de dimitterer til sommer. Men det er alle vores studerende, som lider under nedlukningen, fastslår hun.

”Vi har f.eks. flere hundrede studerende på jordemoderuddannelsen, fysioterapeut- og ergoterapeutuddannelsen, der begyndte hos i februar 2020. De har i øjeblikket haft flere måneders onlineundervisning end fysisk undervisning, selv om de nu er i gang med 3. semester. Det er katastrofalt for både deres faglighed og trivsel”.

”Sundhedsuddannelserne på Københavns Professionshøjskole er kendetegnet ved, at en stor del af undervisningen foregår ved praktiske øvelser. Det er helt afgørende, at vores studerende kan træne og øve deres færdigheder på hinanden og på dukker og virkelighedstro kropsdele, før de har det første møde med rigtige borgere og patienter på hospitaler, plejehjem og klinikker. Men det har været noget nær umuligt under nedlukningen”, forklarer Katrine Hornum-Stenz.

Katrine Hornum-Stenz
Katrine Hornum-Stenz, Institutchef, Institut for Terapeut- og Jordemoderuddannelser, Det Sundhedsfaglige Fakultet

Ved et møde for nyligt med censorerne på 4. semester på ergoterapeutuddannelsen fortalte censorerne samstemmigt, at de studerendes manglende fysiske samvær ikke kun går ud over den sociale trivsel på studiet – men også er en kæmpe hæmsko i mødet med patienterne.

”Hvis vores studerende ikke formår at skabe en relation til hinanden, så er det utrolig svært at indgå i et samarbejde med borgere og patienter. Online-undervisning lægger ikke op til, at man lige får vendt noget fagligt med sin studiekammerat i pausen eller kommer til at grine af en bemærkning, der siges ud i det store rum. Kommunikationen bliver mere tomt, når det fysiske element er væk”

”Vores fysioterapeutstuderende får f.eks. heller ikke øvet eller trænet de relationelle kompetencer den relation, de skal kunne i forhold til at skulle røre fagligt ved et andet menneske. Hverken i forhold til hinanden eller i forhold til patienter og pårørende”, lyder det fra Katrine Hornum-Stenz.

Hun mener, at det er altafgørende for de studerende, at de kan vende tilbage til den fysiske undervisning så hurtigt som muligt – og allersenest tirsdag efter påske. Til den tid vil studerende på 3. semester på KP have modtaget over 60 procent af deres undervisning digitalt.

For yderligere oplysninger:

Katrine Hornum-Stenz, Institutchef ved Institut for Terapeut- og Jordemoderuddannelser, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51 63 24 90