Grønt lys til teknologiforståelse på læreruddannelsen
Københavns Professionshøjskole har fået lov til at oprette teknologiforståelse som et undervisningsfag på læreruddannelsen - som led i en forsøgsordning
26. august 2021
Tekst: Journalist Michael Duus Andersen
Lærere har stor indflydelse på børn og unge i de år, hvor teknologi for alvor bliver en del af deres hverdag. Fremtidens lærere skal derfor udvikle og danne kommende generationer til at brug og forstå teknologi på stadig mere reflekterede måder.
Derfor udbyder Københavns Professionshøjskole i det kommende studieår teknologiforståelse som undervisningsfag for vores lærerstuderende – forsøgsordningen vil give mulighed for, at to hold årligt i de kommende to år, svarende til ca. 60 studerende pr. år, kan uddannes i faget, forklarer institutchef Lis Madsen fra Institut for Læreruddannelse.
”Børn og unge har i høj grad brug for hjælp og støtte, når de skal lære at navigere i den teknologi, der omgiver dem i deres hverdag. For selv om de er vokset op med tablets og sociale medier, så kan de ikke altid gennemskue konsekvenserne og mulighederne. Her har læreren en særlig rolle, og derfor er jeg glad for, at vi nu kan give vores studerende endnu stærkere digitale kompetencer og indsigt i, hvad digitaliseringen betyder for vores samfund og for os som mennesker”, siger Lis Madsen og fortsætter:
”Udover, at de lærerstuderende i det nye fag skal arbejde med at forstå information og data, programmering mv. så er der først og sidst tale om, at de skal udvikle en teknologifaglig, dannelsesorienteret undervisningskompetence. Det har vi ikke kunnet tilbyde de studerende tidligere, men samfundets behov for, at vores lærere også har den type af kompetencer stiger, så vi glæder os til at komme i gang”.
Forsøget med teknologiforståelse er netop blevet godkendt af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og etableres på Campus Carlsberg i København, hvor der er laboratoriefaciliteter, bl.a. i tilknytning til Future Classroom Lab.
Københavns Professionshøjskole vil tilbyde faget til studerende fra sommeroptag 2020, der skal vælge deres undervisningsfag med opstart foråret 2022. Forsøget bliver gennemført i to runder med henblik på tilretning på baggrund af løbende evaluering. De første studerende med kompetencer til undervisning i teknologiforståelse forventes at dimittere i sommeren 2024.
”Vi har jo tidligere indført et modul med teknologiforståelse til vores lærerstuderende, så vi bygger oven på erfaringerne, når vi vælger at etablere et decideret undervisningsfag. Og jeg er ret overbevist om, at vi vil opleve en god søgning af studerende, som på sigt kan blive faglige spydspidser på skolerne, hvor området fylder stadigt mere”, fortæller Lis Madsen.
Forsøgsordningen med teknologiforståelse som undervisningsfag på læreruddannelsen igangsættes samtidig med, at politikerne på Christiansborg overvejer at indføre ”teknologiforståelse og digital dannelse” som fag i folkeskolen. Indtil nu har 46 folkeskoler været med i et treårigt forsøgsprojekt med teknologiforståelse, og et antal af disse skoler fortsætter med faget.
For yderligere oplysninger:
Lis Madsen, chef for Institut for Læreruddannelse, tlf.: 41 89 76 71, mail: lmad@kp.dk
Læs mere om godkendelsen af det nye undervisningsfag på Uddannelses- og Forskningsstyrelsens hjemmeside