Giv Generation Z lyst til at blive på arbejdspladsen
Få fire opmærksomheder, der kan hjælpe ledere i sundhedsvæsenet med at holde på nyuddannede medarbejdere.
4. juni 2024
Tekst: Birgitte Grube, chefkonsulent på Københavns Professionshøjskole.
Generation Z er en generation, som er engageret i at forme deres fremtid. Deres syn på studie- som arbejdslivet er præget af en blanding af praktiske tilgange, teknologisk indsigt og en passion for at forfølge deres interesser og karrieremål. De stiller mange spørgsmål og krav til den arbejdsplads, som de er blevet en del af.
Vi, som arbejder på et uddannelsessted, oplever også forskellene, der er mellem Generation Z og de ældre generationer. Det er de samme træk, der gør sig gældende ude på arbejdspladserne. Især i den sundhedsfaglige verden, der er præget af hierarki og gamle traditioner.
Boomer-generationen og generation X er typisk dem, der ansætter og oplærer Generation Z, og ofte føler de sig udfordret af, at de yngre generationer agerer og tænker anderledes, når de starter på det nye arbejde og skal finde sig til rette.
Pernille, 54 år og afdelingsleder på et hospital, siger:
“Forskellen på os erfarne og de unge er, at vi er opdraget til at tie stille, rette ind og udføre. Generation Z spørger ’hvorfor’. De insisterer på work-life balance, feedback og et godt psykisk arbejdsmiljø. De udfordrer vante arbejdsgange og forlanger mening.”
Men hvilke ændringer skal der i spil for at skabe en arbejdsplads, der kan rumme en helt ny generation, der har en helt andre tilgange til arbejdslivet og stiller andre krav til jobbet end os andre?
Få fire opmærksomheder, der kan skabe en bedre tilknytning til arbejdspladsen
Vi har samlet nogle af de mest værdifulde opmærksomheder, som uddannelsesverdenen og sundhedsvæsenet har høstet i samarbejdet med studerende og nyuddannede fra Generation Z.
De kan måske give dig som leder ideer og inspiration til, hvordan du tager godt imod Generation Z i deres første dage på arbejdspladsen og i deres kliniske praktikperiode.
-
Vær tydelig og konkret om de praktiske opgaver og tilgange
I oplæringssituationer er det et træk ved Generation Z, at de ønsker konkrete færdigheder og praktisk erfaring, som de kan anvende i virkelige situationer. Som arbejdsgiver er det derfor vigtigt, at du tydeligt viser, hvordan den praktiske læring vil foregå og sammenhængen mellem teori og praksis.
Generation Z har ikke den samme autoritetstro til lederen på arbejdspladsen, som andre generationer måske har. De har stadig respekt for, at lederen har mere erfaring, men de opfatter også lederen som en ligesindet og går gerne ind i en drøftelse om opgaven. Forstår de ikke sammenhængen mellem teori og praksis eller de forskellige led, som en opgave skal igennem, stiller de spørgsmål, som lederen skal være parat til at imødekomme og svare på.
Vi skal i det hele taget som arbejdsplads eller som uddannelsessted kunne favne alle spørgsmål og ikke opfatte dem som kritik, men som en sund udfordring.
Pernille, 54 år og afdelingsleder, siger:
“Som leder er du nødt til at sætte processerne – som de studerende, der er i klinisk praktik, skal kende til – ind i en kontekst, så de unge forstår meningen med, at ting skal gennem mange led her i huset. Det er der mange ledere, der ikke gør. Ikke fordi de er dårlige ledere, men fordi de aldrig har prøvet andet – og så kommer de unge med en masse spørgsmål, og det kan måske godt frustrere de lidt ældre ledere.”
-
Vær parate til at tilbyde en arbejdsplads, der er fleksible
Fleksibilitet på arbejdspladsen er en central værdi for Generation Z, og den må vi prøve at arbejde mere med på den enkelte arbejdsplads.
Nyuddannede sygeplejersker, der lige er komme ud på arbejdsmarkedet, ønsker at kunne tilpasse arbejdet, så det er foreneligt med deres privatliv. Det kan føre til konflikter, hvis der er meget fastlåste arbejdstider på arbejdspladsen.
Caroline, 26 år og nyuddannet sygeplejerske, siger:
“Jeg har det stramt med hierarkier, og at andre skal bestemme over min tidsplan. Så kan man sige, at jeg skulle have valgt et andet fag. Men jeg mener godt, at vi kan planlægge det selv. Jeg kender en afdeling, hvor de selv planlægger, og det går faktisk meget godt. Hvis alle er villige til at ændre lidt hist og pist, så går det i sidste ende op, og alle er glade. Jeg er virkelig ikke tilhænger af bureaukrati for bureaukratiets skyld.”
-
Inddrag dem og deres erfaring i udvikling af teknologiske løsninger
Generation Z er den første generation, der er vokset op med avancerede teknologier som smartphones og sociale medier, og de er komfortable med at bruge teknologierne. Digitale værktøjer og kommunikationskanaler kan derfor spille en central rolle i deres tilgang til arbejdet. På arbejdspladsen skal vi derfor være opmærksomme på, at vi inddrager de nyuddannede i fx udvikling af teknologiske løsninger. Udnyt deres viden om og erfaringer med digitale værktøjer og kommunikationskanaler.
Sofie, 24 år og nyuddannet fysioterapeut, siger
“Vi skal have gensidig respekt, og de ældre kolleger skal respektere, at vi unge ofte er bedre til teknologi. Men vi må ikke shame hinanden og sidde i hver vores hjørne og pege fingre. Fordi du er over 50 år, er det jo ikke din skyld at teknologien, ikke altid har været en del af dit liv.”
-
Vis dem deres karriere- og udviklingsveje
Karrieremål og passion driver Generation Z i deres valg af arbejdsplads. De nyuddannede er ambitiøse og har klare mål for deres fremtidige karriere. De vælger en arbejdsplads, der kan hjælpe dem med at forfølge deres karrieremål og give dem mulighed for at arbejde inden for områder, som de brænder for. Det er vigtigt, at du som leder fokuserer på deres faglige udvikling.
De forventer at arbejdet fra starten er spændende og udfordrende. Deres grundtanke er ikke, at de skal følge en oplæringsplan slavisk, så det er en god idé at tale med dem om tempoet for udviklingen og dermed prøve at håndtere deres utålmodighed.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at læse om, hvad KP kan hjælpe med på det sundhedsfaglige område ift. kompetenceudvikling? Læs om vores diplomuddannelse og konsulentydelser.