Gå til indhold
KP-dekan Jakob Harder til høring i Folketinget, oktober 2023

Forslag: Teknologiforståelse skal udrulles på 98 skoler

Dekan Jakob Harder fra KP var i denne uge til høring i Folketinget, hvor han på vegne af en række skoleaktører fremlagde et forsøgs- og udviklingsprogram for teknologiforståelse i folkeskolen

Digital teknologiforståelse bør indføres som et obligatorisk undervisningsfag i folkeskolen. Og vi skal sætte gang i et forsøgs- og udviklingsprogram allerede nu, som kommer til at dække alle landets kommuner.

Sådan lød budskabet fra dekan Jakob Harder fra det Lærerfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole, da han i denne uge var til høring i Folketinget. Det var Børne- og Undervisningsudvalget samt Udvalget for Digitalisering og It, der havde inviteret en række aktører på skoleområdet for at blive klogere på teknologiforståelse.

Ole Sejer Iversen og Jakob Harder - Folketinget TV
Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet og dekan Jakob Harder, Københavns Professionshøjskole (Foto: Screendump Folketinget TV)

Her præsenterede Jakob Harder på vegne af Alliancen for Digital Teknologiforståelse fire konkrete spor, som hver især skal udfyldes, hvis udrulningen skal blive en succes.

”Vi må ikke begå samme fejl, som da natur- og teknik blev indført som undervisningsfag for 30 år siden. Dengang glemte man lærernes kompetencer. Og så skulle det pludselig være implementeret og spille på alle til skoler efter en sommerferie. Det lider faget stadig under den dag i dag”, forklarer Jakob Harder.

Udviklingsprogrammet er fireårigt og kommer til at bestå af følgende fire spor:

  1. Obligatorisk undervisning i teknologiforståelse på 98 skoler, alle seks læreruddannelser samt efteruddannelse af undervisere
  2. Kompetenceudvikling lokalt
  3. Fagudvikling i praksis samt fagudvikling i samarbejde med vidensspor
  4. Følgeforskning og videnopsamling

”98 er ikke et tilfældigt tal. Digital teknologiforståelse skal være for alle børn og unge i hele landet, så derfor skal hver kommune kunne stille med minimum en skole. Jeg foreslår også, at det er skolerne, der får frihed til at vælge, hvor timerne til teknologiforståelse skal komme fra. Der er jo forskel på skolerne, så de får mulighed for at lave en tilpasset model efter deres lokale kompetencer og drivkraft”, siger Jakob Harder.

Jakob Mark, undervisningsordfører fra SF og KP-dekan Jakob Harder
Jakob Mark, undervisningsordfører fra SF og KP-dekan Jakob Harder

Han forklarer til høringen, at udviklingsprogrammer tager højde for, at teknologiforståelse skal være et selvstændigt fag på linje med fx tysk og geografi – samt at det integreres i eksisterende fag. Efter den fireårige udviklingsperiode er det ambitionen, at teknologiforståelse kan udrulles fra de 98 skoler til alle skoler i en periode på 5-6 år.

”Det lyder måske af meget, at der skal gå 10 år. Men man skal hellere se det således, at udrulningen allerede kan begynde i morgen. At vi denne gang er forberedte og grundige i forhold til at klæde lærerne på til at undervise i en helt ny faglighed. Det bliver en åben proces, hvor vi inviterer skoler og praksis til at være med i udviklingen af fag og kompetenceudvikling”, fortæller Jakob Harder.

Høring Jakob Harder

Han understreger, at vi allerede i dag står et godt sted – og har en del viden at bygge videre på. Der er fx forsøgsprogrammer om teknologiforståelse i folkeskolen, der begyndte allerede i 2019 – og læreruddannelserne har allerede i dag moduler med digital teknologiforståelse.

”På Københavns Professionshøjskole udbyder vi også teknologiforståelse som et decideret undervisningsfag. Og vi har også samarbejdet med flere kommuner, der har sendt alle lærere og pædagoger på skolerne på efteruddannelse hos os. Så vores udgangspunkt er godt, men nu skal vi også videre, så alle børn bliver rustet til den digitale udvikling”.

Blandt de øvrige talere til høringen var bl.a. professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet, Gordon Ørskov fra Danmarks Lærerforening og Laura Drachmann Poulsen fra Danske Skoleelever.

Alliancen for Digital Teknologiforståelse består af følgende aktører:

  1. Akademiet for de Tekniske Videnskaber
  2. Dansk Erhverv
  3. Danske Erhvervsakademier
  4. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne
  5. Danske Gymnasier
  6. Danske HF og VUC
  7. Dansk Industri
  8. Danmarks Lærerforening
  9. Dansk Metal
  10. Danmarks Private skoler
  11. Danske Professionshøjskoler
  12. Danske Regioner
  13. Danske Skoleelever
  14. Danske Universiteter
  15. EdTech Danmark
  16. IDA
  17. IT-Branchen
  18. KL
  19. Københavns Professionshøjskole
  20. Skolelederforeningen
  21. Tekniq Arbejdsgiverne

Jakob Harder

Dekan

+45 21 73 18 19

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83