Egedal Kommune styrker praktik for pædagoger
Egedal Kommune arbejder tæt sammen med Københavns Professionshøjskolen om styrkede praktikforløb for pædagogstuderende. Det skal være med til, at flere fuldfører uddannelsen
1. oktober 2025
Mangel på pædagoger er en del af hverdagen i mange kommuner. I samarbejde med Københavns Professionshøjskole har Egedal Kommune derfor arbejdet på at få flere pædagogstuderende til at gennemføre uddannelsen. Ét af redskaberne har været styrkede praktikforløb.
Rektor Anne Vang fra Københavns Professionshøjskole fortæller om samarbejdet:
”Vi har et godt samarbejde med Egedal Kommune, hvor man virkelig prioriterer kvalitetssikring af praktikinstitutioner og et styrket praktikforløb for vores pædagogstuderende. Det giver vores studerende et større fagligt udbytte og en kontinuitet i forløbet, som vil styrke dem i resten af deres uddannelse”.
Også velfærdsdirektør i Egedal Kommune, Søren Trier Høisgaard, peger på, at praktiktiden er vigtig:
”Det er ofte i forbindelse med praktikken, at vi ser frafald fra uddannelsen. Vi har brug for uddannede pædagoger. Derfor har vi styrket praktikken for at få flere til at gennemføre uddannelsen.”
En god modtagelse er vigtig
For at styrke praktikforløbene for de pædagogstuderende har Egedal Kommune valgt kun at have praktikpladser i en tredjedel af børnehusene. Det betyder bl.a., at pædagogerne på praktikstederne får større erfaring i at vejlede studerende.
Egedal Kommune har også lagt vægt på en god modtagelse af nye studerende, fortæller chef for Dagtilbud i Egedal Kommune, Line Rovelt:
”Vi har lagt vægt på forberedelsen af praktikforløb, så praktikstedet og vejlederen er helt klar til at modtage den studerende. Vi holder også fælles introduktioner den første dag af praktikken, så den studerende hurtigt bliver en del af arbejdspladsen”.
Egedal Kommune tilbyder mindst to timers ugentlig vejledning samt vejledning og løbende sparring. Det er en fælles opgave for medarbejderne i børnehusene at hjælpe de pædagogstuderende, som også har mulighed for at trække på en central kontaktperson.
”Vi har valgt at skemalægge vejledningen, så vi sikrer, at de studerende får tilstrækkelig vejledning, som er et centralt element i uddannelsen”, fortæller Line Rovelt.
I Egedal kommune er de studerende ikke en del af normeringen. Det betyder, at de har mulighed for at afprøve projekter med en mindre børnegruppe for at arbejde med deres egne læringsmål ved siden af det daglige pædagogiske arbejde.
Der er også opstartet netværk for både studerende og vejledere. Det giver de studerende et socialt fællesskab med mulighed for faglig sparring i et trygt læringsrum.
Også vejlederne oplever, at deres netværk giver nye perspektiver og understøtter videndeling og faglig støtte. Københavns Professionshøjskole har bidraget til netværksmøderne med faglige oplæg.
For yderligere oplysninger: