Gå til indhold
Nanna Vestergaard Laursen

”Det er fedt at komme ud i klasselokalerne hver uge”

På KP bliver alle nye lærerstuderende koblet til en folkeskole ved studiestart. En fantastisk ordning hvis man spørger 25-årige Nanna Vestergaard Laursen fra Campus Carlsberg

Tekst og foto: Emmelie Zederkof

Da Københavns Professionshøjskole i sommeren 2022 bød velkommen til ca. 600 nye lærerstuderende, var det samtidig startskuddet til en ny ordning, hvor alle nye lærerstuderende blev koblet til en lokal folkeskole allerede ved studiestart. Ordningen giver lærerstuderende mulighed for at komme ud i klasseværelserne en gang om ugen og få hands on-erfaring med at undervise tidligt på læreruddannelse.

En af de nye lærerstuderende er 25-årige Nanna Vestergaard Laursen fra Campus Carlsberg. Hun har altid elsket at arbejde med børn og valgte derfor at starte på læreruddannelsen med et ønske om at undervise i udskolingen. Det seneste halve år har hun fast hver mandag været tilknyttet Vallerødskolen i Hørsholm, hvor hun bl.a. har været med til at undervise i dansktimerne.

“Det har været så fedt at komme ud i klasselokalerne hver uge. Det gør teorien mere håndgribelig og lettere at forstå, når man bruger den i praksis. Når man står og underviser eleverne, så kan man pludselig blive opmærksom på, at man da bruger den læringsmodel, som vi lærte om på campus i sidste uge”, fortæller Nanna Vestergaard Laursen.

Den nye ordning mellem Københavns Professionshøjskole og de lokale folkeskoler i hovedstadsregionen er ikke kun en gevinst for de lærerstuderende. Nanna og hendes studiekammerater oplever nemlig også, at lærerne og eleverne er glade for samarbejdet.

“Min praktiklærer fortalte på et tidspunkt, hvor dejligt det var, at vi kom ud på skolen så ofte. Vi studerende har et mere frisk syn på undervisningen, der kan være tiltrængt. Vi kan jo også komme med ny teori og nye øjne på tingene”, forklarer Nanna Vestergaard Laursen.

Vi oplevede også, hvordan børn, der tidligere ikke har brudt sig om at gå i skolen, nu deltog aktivt og nød undervisningen. Jeg tror, at det er fordi, vi netop kommer ind med en optimisme, der smitter af på børnene. Vi ved jo selv, hvor vigtigt det er, at undervisning ikke må blive kedelig.

Selvom Nanna på mange måder ser ordningen som et positivt tiltag, håber hun stadig, at den bliver evalueret her efter den første prøveperiode:

“Man kan godt mærke, at der er tale om en ny ordning. Det tog tid i starten at få sammenspillet mellem os selv og folkeskolen til at køre. Så det var lidt presset, når man som ny studerende i forvejen forsøger at finde den rette balance mellem undervisning, lektier mm.”, fortæller hun.

Hun vil gerne have tid til at gå endnu mere i dybden med undervisningen og dykke ned i problematikker med fx mobning og børn med specielle behov.

Værdifulde erfaringer og værktøjer

Som en del af ordningen fik Nanna og studiegruppen mulighed for at evaluere på deres arbejde hver uge med en praktiklærer. Noget som Nanna satte stor pris på.

“Vi lærte virkelig meget om, hvordan det er at komme ud på skolerne. Og hvilket ansvar man har som lærer, så man ikke får et stort chok, når man er færdiguddannet og virkeligheden så rammer. Bare det at have en samtale og få feedback på det arbejde, man har lavet, er en stor ting i sig selv”, forklarer hun.

Nanna Vestergaard Laursen
Lærerstuderende Nanna Vestergaard Laursen (Foto: Emmelie Zederkof)

I disse uger begynder ca. 200 nye lærerstuderende på vinteroptaget på Campus Carlsberg, og ifølge Nanna Vestergaard Laursen kan de godt glæde sig til at komme i på folkeskolerne. Især hvis man får justeret ordningen efter de indledende begyndervanskeligheder.

“Jeg har helt sikkert gjort mig nogle tanker om min rolle som lærer, og hvordan jeg kan være med til at forbedre mig hele tiden. Jeg synes, at det er supersjovt at komme ud i praksis. Jeg føler ikke, at det er noget, som jeg skal – men noget, som jeg rent faktisk vil. Der er en kærlighed inde i mig for det her”.

Læreruddannelsen har stadig den almindelige praktik, som svarer til 30 ECTS. Den første praktikperiode finder sted på tredje semester af uddannelsen.