Gå til indhold
Skolebørn i gymnastiksal på Campus Carlsberg

Der er et kæmpe potentiale i at folde demokratiet endnu mere ud i skolen

Debatindlæg i Skolemonitor den 16. april 2025 af Anne Vang Rasmussen, rektor på Københavns Professionshøjskole og Olav Hesseldahl, initiativtager, GRUNDLOVSFESTEN

Grundloven kan i år fejre sin 176-års fødselsdag – og når der fra tid til anden kommer internationale målinger af demokratiet verden over, så ligger Danmark altid i toppen sammen med blandt andet vores nordiske nabolande. Men selvom demokratiet har været en selvfølge i Danmark i snart 200 år, må vi ikke hvile på laurbærrene.

De seneste års demokratiske kriser verden over har dog også vist os, at den demokratiske dannelse er nødt til at genopfinde sig selv.

Her spiller den danske folkeskole en afgørende rolle. Hvor børn og unge lærer om frihed, lighed og retfærdighed i en folkeskole, hvor eleverne også selv får mulighed for at gøre sig erfaringer med fællesskaber og elevdemokrati. Forstår hvad det vil sige at respektere andre, selv om man er uenige.

Hvis vi spørger eleverne selv, så er der dog plads til forbedring. En ny rapport fra Børnerådet, Unicef og Danske Skoleelever viser, at 6 ud af 10 elever ikke oplever at blive inddraget i valg af emner i undervisningen. Demokratisk dannelse er ikke kun at have styr på valgprocesser og fake news hos de store tech giganter. Det er også at opleve direkte medbestemmelse i hverdagen – og tidligt forstå værdien af aktivt medborgerskab og demokrati. Den gode nyhed er, at undersøgelsen viser, at eleverne rigtig gerne vil inddrages! Det vil vi gerne bidrage til.

Nutidens skolebørn vokser op i en tid, hvor de konstant bliver konfronteret med nye voldsomme nyheder om krig og kriser. Putins krig mod Ukraine og trusler mod Vesten. Trumps tanker om at annektere Grønland. Og vi har da også læst, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye kalder på såkaldt ’åndelig oprustning’ i den danske folkeskole.

Vores tilgang til dannelsesopgaven er måske lidt anderledes end ministerens, men vi er helt enige i, at lærerne spiller en kæmpe rolle for demokratisk dannelse af kommende generationer.

Senest har Københavns Professionshøjskole og Grundlovsfesten taget initiativ til en kæmpe demokratifest på Campus Carlsberg i København, hvor vi ruller den røde løber ud til børn fra de lokale folkeskoler, der inviteres til at fejre vores grundlov sammen med fremtidens lærere og pædagoger. Med musik og taler, workshops og værksteder. Her lærer eleverne at være uenige på en god måde. Og de lærerstuderende får mulighed for at øve sig i at inddrage eleverne.

Der er brug for demokrati-eksperimenter

Fremtidens lærere skal have en større forståelse for grundlæggende demokratiske værdier – blandt andet ved at undervise og engagere eleverne i, hvordan et samfund er ’demokratisk bæredygtigt’. Undervisningen skal være aktiv og inkluderende med for eksempel rollespil og debatter.

Der er et kæmpe potentiale i at folde demokratiet endnu mere ud i elevråd, skoleprojekter og samarbejde med lokalsamfundet, hvor skolen holder til. Det vil eleverne lære rigtig meget af.

Lærerne skal kunne facilitere konstruktive diskussioner og hjælpe eleverne med at håndtere uenigheder på en respektfuld måde. Det er essentielt for at fremme en kultur af dialog og forståelse, og for at bygge bro mellem forskellige værdimæssige og identitetsbaserede tilhørsforhold.

Det er en ambition, som vi gerne involverer skolens kommende lærere i. Og som den kommende demokratifest på KP skal være med til at løfte. Vi håber, at dagen kan være med til at skyde en større debat i gang om lærerens demokratiske rolle på landets folkeskoler.

Vi ved, det er et eksperiment at åbne dørene til 650 børn fra forskellige skoler, som gerne vil være med til at bestemme. Det bliver rodet, vildt og uforudsigeligt – lige som demokratiet.

Men der er brug for demokrati-eksperimenter! Vi har en af de bedste lærer- og pædagoguddannelser i verden, så derfor skal vi selvfølgelig vove pelsen for at styrke læreres og elevers demokratiske selvtillid.

Anne Vang Rasmussen

Rektor, Københavns Professionshøjskole

+45 20 69 13 93

Olav Hesseldahl

Leder, GRUNDLOVSFESTEN

+45 30 26 37 42