Gå til indhold
Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

Dekan: Vi har brug for at komme tættere på den enkelte pædagogstuderendes læring

Ny evaluering viser, at pædagoguddannelsen i den grad trænger til et løft. Vi er som uddannelsessektor klar til at tage vores ansvar på os og er godt i gang med en række forbedringer, fastslår dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole

Uddannelses- og Forskningsministeriet har tirsdag offentliggjort den længe ventede evaluering af Danmarks største uddannelse – pædagoguddannelsen. Evalueringen viser, at der er en række gode elementer i uddannelsen, men peger også på, at en del studerende på pædagoguddannelsen i dag ikke bliver dygtige nok under uddannelsen og efterfølgende har svært ved at løfte de opgaver, som venter dem i dagtilbud, skolefritidsordninger og botilbud.

Resultaterne kommer ikke bag på dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet ved Københavns Professionshøjskole.

”Vi har igennem de sidste knap fire år arbejdet hårdt på at forbedre pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Vi er i gang med at implementere en række projekter, som bl.a. skal styrke koblingen mellem teori og praksis og de studerendes pædagogiske handlekompetencer”

”Der er heldigvis mange forskellige studerende på vores pædagoguddannelse. Men hvis vi skal nå alle, så kræver det, at vi undervisningsdifferentierer og har mulighed for at være tæt på den enkelte studerendes læringsforløb gennem feedback og vejledning. Det kan vi til en vis grad indenfor de eksisterende rammer, men hvis uddannelsen skal have et markant løft, kræver det yderligere investering, da individuel feedback og vejledning er langt dyrere end fx forelæsninger”, forklarer Annegrete Juul.

Ifølge evalueringen klarer pædagoguddannelsen sig godt i forhold til sikre en høj studieintensitet, en stærk praksisrettethed samt lavt frafald. Men den peger også på, at næsten to ud af tre nyuddannede tilsyneladende ikke er klædt godt nok på til fuldt ud at løfte de opgaver og udvikle den praksis, som det forventes af dem efter endt uddannelse.

Tættere samarbejde med kommunerne

Det er også en af grundene til, at Københavns Professionshøjskole har igangsat tre pilotprojekter, som afprøver modeller for, hvordan samarbejdet med kommunerne og praktikstederne bedst organiseres, så de studerende oplever at skole og praktiksted står skulder om skulder i deres uddannelse.

”En tredjedel af pædagoguddannelsen foregår i praktik, og derfor er det helt afgørende med et endnu tættere samarbejde med kommunerne. Vi oplever aktuelt, at mange kommuner påtager sig et større uddannelsesansvar og er interesserede i at styrke samarbejdet. Vi er f.eks. ved at afprøve en bedre og fælles overgang fra undervisning til praktik og skabe rammer, der sikrer et styrket samarbejde og løbende dialog mellem undervisere og praktikvejledere, men også mellem os som uddannelsesinstitution og kommunen.” siger Annegrete Juul.

Evalueringen viser ligeledes at det er langt fra alle praktikvejledere, som formelt er klædt på til vejledningsopgaven. Tæt på en femtedel af praktikvejlederne (18 pct.) har ikke gennemført noget kompetenceudviklingsforløb i forbindelse med deres rolle som praktikvejleder.

”Det er afgørende at alle vores studerende fremover er sikret tilstrækkelig og uddannet vejledning. Hvis vi skal have endnu flere ansøgere til at vælge pædagogfaget, så skal både undervisning og praktik løftes, og det kræver bedre vilkår og rammer. Dygtige og kompetente pædagoger gør en afgørende forskel i børn, unge og udsatte voksnes liv, og betydningen af det pædagogiske arbejde har aldrig været mere tydelig. Det skal også afspejle sig i finansieringen af uddannelsen”, fastslår Annegrete Juul.

For yderligere oplysninger:

Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51 63 24 84

Michael Andersen, pressechef, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Læs hele evalueringen af pædagoguddannelsen på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside

Læs mere om pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole