Gå til indhold
Fem unge mennesker omkring et bord

Bekymring for at Danmark kommer til at mangle et kuld lærere og pædagoger på grund af nedlukningen

I den aktuelle debat om genåbning af samfundet er der ikke meget fokus på de videregående uddannelser. Nu råber ledelserne landet over vagt i gevær, for tiden er ved at være knap, hvis vi ikke vil ødelægge forsyningen af nyuddannede lærere og pædagoger.

Lige nu sidder fremtidens lærere og pædagoger hjemme ved skærmene og gør sig klar til livet i klasseværelser og børnehaver ude i det ganske land. Det er studerende, som har valgt deres uddannelse, fordi de brænder for at arbejde med børn, unge og voksne.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen har netop sendt en hjælpepakke på 100 millioner til de videregående uddannelser, så de studerende, der afslutter deres uddannelse i 2021, kan få noget af den praktiske undervisning, som de har mistet det sidste år. På professionshøjskolerne er vi meget glade for hjælpen, men det vil kræve mere politisk velvilje, hvis pengene skal sættes i spil. Vi må jo fortsat ikke må lukke vores studerende ind på uddannelsesinstitutionerne.

”Vi har rigtig mange studerende på lærer- og pædagoguddannelsen, der afslutter deres uddannelse lige om lidt. De har altså brug for at komme tilbage på campus hurtigst muligt for at øve sig i idrætssalen eller stå i fysiklokalet med en underviser og medstuderende, der kan give feedback og tryghed forud for, at de står i 8C efter sommerferien”, siger dekan Jakob Harder fra Det Lærerfaglige Fakultet ved Københavns Professionshøjskole

De lærer- og pædagogstuderende har i en meget lang periode fået det meste af deres undervisning online, men det giver dem ikke mulighed for at træne og øve i praksis. Man kan ikke blive en dygtig idrætslærer eller klar til alle aspekter af konflikthåndtering, forældresamarbejde og klasserumsledelse ved undervisning og feed back gennem skærmen. Det sker, når de studerende er i samme rum og kan gøre noget sammen.

Det sker i praktikken ude i skoler og institutioner, og det sker i den fysiske undervisning inde på uddannelsesinstitutionen. Derfor er det vigtigt, at få vores studerende tilbage på campusserne. De skal med andre ord frem i prioriteringskøen.

Danmark risikerer at miste gode lærere og pædagoger

På de videregående uddannelser har vi fuld forståelse for de sundhedsfaglige vurderinger og de politiske prioriteringer, der har været svære at foretage i de nedlukninger og genåbninger, som har været gennem det sidste år.

Vi har ikke stået først i køen og har fokuseret på at gøre det bedst muligt for vores studerende – på trods af vanskelige vilkår. Men nu er tiden kommet til at gøre opmærksom på, at det kan have en stor pris, hvis ikke de velfærdsstuderende kommer tilbage på deres uddannelser nu.

Så snart der bliver givet grønt lys til at lukke de studerende ind til fysisk undervisning, så er det en opgave, som uddannelserne er klar til at løfte.

”Vi har hidtil været gode til at undgå smittespredning på campus ved at holde afstand til hinanden, huske håndsprit og mundbind og bruge sund fornuft. Vores studerende har brug for at komme tilbage og mærke, at de er en del af et stærkt studiemiljø”, fastslår dekan Annegrete Juul fra Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet ved Københavns Professionshøjskole.

På vegne af: Annegrete Juul og Jakob Harder, dekaner for henholdsvis Det Lærerfaglige Fakultet samt Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole. Charlotte Høy Worm, direktør for Området for Pædagogik og Samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Alexander Christian von Oettingen, prorektor, UC SYD. Gitte Sommer Harrits, prorektor, VIA University College. Peter Møller Pedersen, uddannelsesdirektør, UCN. Sami Stephan Boutaiba, direktør for Pædagogik og Ledelse, Professionshøjskolen Absalon.