Årets Undervisere 2023: Alle vores studerende skal komme til orde og se meningen med undervisningen
Lektorerne Jacob Clausen og Rasmus Præstmann Hansen fra pædagoguddannelsen får Årets Undervisningspris på Københavns Professionshøjskole
14. juni 2023
Tekst: Michael Duus Andersen, Foto: Svend Rossen
”Vi er meget glade og stolte over prisen. Men jeg synes faktisk, at vi i store træk mimer meget af det, som mange af vores kolleger går rundt og laver, selv om vilkårene kan være svære. Så prisen er et skud ud til underviserne på pædagoguddannelsen, som dag ud og dag ind gør en indsats mandag morgen kl. 08.30. Og giver en god læringsoplevelse – uanset om der møder 10 eller 30 studerende op”.
Sådan siger lektor Jacob Clausen fra pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole i kølvandet på, at han sammen med lektor Rasmus Præstmann Hansen er blevet tildelt KP-prisen for Fremragende Undervisning 2023.
Fagpanelet bag prisen fremhæver, at Jacob Clausen og Rasmus Præstmann Hansen er dygtige til at udfordre de studerende fagligt og sikre kvalitet i undervisningen:
”Jacob og Rasmus improviserer og justerer dagens undervisning alt efter fremmødet og går ikke på kompromis med kvalitet og professionalisme. Det kræver teamwork samt fagligt og pædagogisk overskud. Jacob og Rasmus møder udfordringen med fremmøde kreativt med engagement og professionalisme – og skaber med deres undervisning et godt fundament for yderligere refleksion og indsigt i den pædagogiske praksis”
Svingende fremmøde en udfordring
De har begge to været ansat på Københavns Professionshøjskole i otte år og arbejdet tæt sammen på skole- og fritidsspecialiseringen på pædagoguddannelsen. Og her har det svingende fremmøde blandt de studerende været en gennemgående udfordring, forklarer Rasmus Præstmann Hansen.
”Det kan der være mange gode grunde til, at de studerende ikke møder op. Der kan også være mange dårlige grunde. Men det skal man kunne håndtere, når man arbejder med studerende. Være i det og planlægge efter det”.
”Nogle gange kan man godt sidde med den lidt tykke underviserbrille på og tænke: Mød nu op. Det hjælper jer virkelig at møde op. Hvis de f.eks. har svært ved at lave en problemformulering eller forstå, hvad metodeafsnittet egentlig skulle indeholde. Derfor forsøger vi hele tiden at skabe mening med vores undervisning”, siger Rasmus Præstmann Hansen.
Ifølge Jacob Clausen er det vigtigt at være i undervisningslokalet i god tid, når de studerende kommer. Så er det nemmere lige at få hilst og nikket og føle de studerende lidt an. Også for de studerende der måske har været væk i et par uger.
”Vi ved begge to, at du ikke har været her længe. Du er måske lidt indadvendt og har ikke lyst til at dele ud om det. Men nu er du her. Og nu har vi set hinanden. Det plejer at være en god ting. Vi forsøger hele tiden at balancere det formelle og uformelle rum, men der er ingen tvivl om, at relationerne til vores studerende betyder meget. Ikke mindst i forhold til det trivselsmæssige”, fortæller Jacob Clausen.
Alle skal komme til orde
Jacob Clausen og Rasmus Præstmann Hansen forsøger altid at skabe en mulighed for, at alle kan komme til orde i deres undervisning.
”Vi skal kunne høre dem sige noget. Det handler ikke om prøver og kompetencemål. Men hvis vi kan høre, hvordan de formulerer sig – og hvordan de ikke formulerer sig – så kan vi hjælpe dem med at blive bedre gang for gang. Så synes jeg, at vi lykkes med den gode undervisning”, lyder det fra Jacob Clausen.
Rasmus Præstmann Hansen opfordrer de pædagogstuderende til at huske at fejre flere sejre undervejs i uddannelsen. Det er ikke kun dimissionen, der skal være en festdag.
”Det er jo fantastisk at tage en uddannelse. Især en pædagoguddannelse. Derfor må man gerne stoppe op undervejs og glæde sig over de ting, som man lærer. Og den forskel man gør for de børn og unge, som man møder i praktikken. Det skal ikke kun være sød cava og blomster efter 3,5 år. Man må også gerne fejre sig selv på en ganske almindelig onsdag på campus”.
Fakta om prisen for fremragende undervisning 2023
KP tildeler årligt en pris for fremragende undervisning eller bidrag til fremragende undervisning. Prisen kan tildeles ansatte enkeltpersoner eller teams, som har skabt fremragende undervisning eller på afgørende vis skabt grundlag herfor til gavn og glæde for studerende og kursister.
I vurderingen af indstillingerne lægges der særligt vægt på følgende kriterier:
- Høje faglige krav i undervisningen, der styrker læring
- Aktiverende undervisning
- Relationsskabelse
- Skabt grundlag for og understøttet fremragende undervisning
De tidligere prismodtagere er lektor Ann Kristina Mikkelsen Bojsen fra uddannelsen katastrofe- og risikomanager (2019) og lektor Michael René fra ernæring- og sundhedsuddannelsen (2021).