Gå til indhold
Dreng med briller og grå hættetrøje

Åben Dialog øger trivsel og recovery

Åben Dialog er en netværksorienteret tilgang til recovery-forløb, som reducerer følelsen af isolation og ensomhed hos borgeren med psykiske vanskeligheder.

“Ofte er vi som fagpersoner lidt for gode til at være eksperter på andre folks vegne og komme med gode råd, der ’lige fixer’ det problem, som vi oplever, at borgeren har. Men måske har borgeren ikke brug for et quickfix, men brug for at blive lyttet til, hørt, forstået og anerkendt. Er vi ikke gode nok til at lytte til borgeren og forsøge at forstå hans eller hendes liv, så kan konsekvensen blive, at vi udvikler indsatser, der slet ikke passer til den enkelte. Og det er helt forkert og slet ikke hjælpsomt.”

Siger Birgitte Skjold Knudsen, som er adjunkt på Københavns Professionshøjskole og tilknyttet det socialfaglige videreuddannelsesområde.

Åben Dialog er en måde, hvor mennesker, der søger hjælp i socialpsykiatrien, og deres netværk får en stemme på.

Den netværksorienterede tilgang hjælper dig med at organisere dit arbejde, så du som fagperson arbejder med at lytte til borgeren med psykiske vanskeligheder og undersøger, hvad der er mest meningsfuldt for ham eller hende. Det er en tilgang som i forskellige grader allerede er taget i brug i mange recovery-forløb i psykiatrien – men ikke så systematisk som Åben Dialog lægger op til.

Det er, når du arbejder med de syv principper for Åben Dialog-tilgangen, at du bliver mere bevidst om og systematisk med, hvordan du lytter til borgeren og dermed forstår personens hverdagsliv. Du sætter borgerne for bordenden og gør hans eller hendes netværk kompetent i recovery-forløbet. Det handler om at lytte og sammen finde de bedste muligheder for, at borgeren udvikler sig positivt og styrker sin mentale sundhed.

Fald i borgerens forbrug af sundhedsydelser

Danske og finske undersøgelser peger på, at når venner, familie og netværket tæt på borgeren bliver involveret i den åbne samtale, så reduceres følelsen af isolation og ensomhed hos borgeren med psykiske vanskeligheder. Menneskerne omkring den psykisk sårbare bliver også bedre rustede til at være en god støtte på vejen til bedring, og tilsammen betyder det, at der sker et fald i borgerens forbrug af sundhedsydelser.

Men før et recovery-forløb kommer dertil, så er det vigtigt, at Åben Dialog bliver implementeret meningsfuldt for fagpersonerne, så tilgangen skaber værdi i den professionelle hverdag. Det betyder blandt andet, at I på arbejdspladsen bør tage en samtale om mulige strukturelle og kulturelle barrierer, som eventuelt kan forhindre en reel implementering af tilgangen og dens syv principper.

Få tre gode råd til implementering af Åben Dialog

Få her tre gode råd af Birgitte Skjold Knudsen, adjunkt på Københavns Professionshøjskole, om, hvordan I kommer i gang med arbejdet:

  1. Oversæt de 7 principper til jeres organisation

    Åben Dialog og dens syv principper er udviklet i Finland, hvor de har en anden måde at organisere sig på i deres offentlige tilbud til borgere med psykiske vanskeligheder. Derfor kan I ikke direkte overføre tilgangen og dens principper til en dansk kontekst uden også at skulle oversætte dem.

    Det betyder, at I skal arbejde med de syv principper, så de bedre passer til jeres lokale strukturer og kulturelle rammer – måden I organiserer jer på. Ellers kan I hurtigt møde modstand  implementeringsfasen: “Det lyder meget godt, men det kan vi ikke få til at lykkes hos os pga. den måde, vi er organiseret på og vores arbejdsplaner.”

    Det er altså nødvendigt at ændre og oversætte de syv principper, så de giver mening i den lokale kontekst.

    Vær i dette arbejde opmærksom på:

    Jeres organisering: Er der noget, der skal forandres for at imødekomme de 7 principper? Hvordan oversætter I principperne, så I får praksis og det enkelte princip til at mødes? Meget kan stå i vejen, fx overenskomster, arbejdsplaner, ressourcer m.m.

    Kompetencer: Har I de kompetencer, som en implementering af tilgangen kræver? Dvs. måden I skal reflektere, lytte og netværkslede på?

    Kultur: Hvad er jeres syn på pårørende, borgere og familier? Ser I fx de pårørende som ikke ressourcestærke nok eller forstyrrende? Hvordan er jeres læringskultur på arbejdspladsen? Har I en refleksiv kultur, hvor I forholder jer undersøgende til hinandens praksis? Hvilke ’briller’ ser I med, når I undersøger og reflekterer over jeres kultur og praksis?

  2. Reducér ikke Åben Dialog til netværksmødet 

    Tilgangen sidestilles ofte med et netværksmøde, men den er så meget mere end det. Man kan ikke have en Åben Dialog-praksis til et netværksmøde og så gøre noget andet, fx som man plejer, udenom mødet. Det er ikke en Åben Dialog-tilgang.

    Selvfølgelig er netværksmøder vigtige, men det er hele den måde, som I forholder jer til borgeren og netværket på, der skal tage afsæt i Åben Dialogs syv principper. Meget af det daglige samarbejde med borgere og pårørende foregår udenom netværksmøderne.

  3. Husk at have borgeren med jer 

    Involvér de mennesker, som det handler om, tidligt i implementeringsprocessen. Inddrag dem gerne allerede i udviklingsarbejdet. Lad borgere og pårørende spille en aktiv rolle i udviklingen af en psykiatri, der hviler på en Åben Dialog-praksis.

    Tilgangen og praksissen er noget anderledes, og derfor er inddragelse og involvering af psykiatriens brugere vigtigt. Det er ikke kun medarbejderne, der skal tænke og handle anderledes. Det er også brugerne og de pårørende. Gør det sammen.

Kontaktperson

Birgitte Skjold Knudsen

Lektor

+45 51 38 02 86