Nationalt Videncenter for Læsning
Nationalt Videncenter for Læsning arbejder for et samfund, hvor alle har kompetencer i at læse, skrive og begå sig mundtligt.
Nationalt Videncenter for Læsning arbejder for et samfund, hvor alle har gode og tilstrækkelige literacykompetencer.
Det vil sige kompetence i at læse, skrive og begå sig mundtligt, så man kan udvikle sin viden, sine muligheder og deltage aktivt i samfundslivet.
Centret blev oprettet i 2006 på et initiativ fra Undervisningsministeriet. Det drives nu i et samarbejde mellem landets seks professionshøjskoler, hvor centeret særligt samarbejder med pædagoguddannelsen og læreruddannelsen. Centret har hjemsted på Københavns Professionshøjskole.
Indsatsområder
Al opgaveudførelse kendetegnes ved en særlig opmærksomhed på deltagelsesaspektet, og såvel forsknings- som udviklingsprojekter har et praksisudviklende fokus. I 2022-2024 arbejde NVL med fire nye indsatsområder.
Indsatserne udvikler viden på aktuelle områder og involverer en bred målgruppe: pædagoger, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter, undervisere og forskere fra professionshøjskoler og universiteter.