Erhvervspædagogik kan styrke praksisfaglighed i folkeskolen
Eleverne i folkeskolen skal have mere praktisk undervisning. Dette budskab har i stigende grad vækket genklang i diskussioner om den danske folkeskole, og står også centralt i den nye politiske aftale om folkeskolen fra marts 2024. Men hvad betyder det i en folkeskolekontekst, at undervisningen skal være ”mere praktisk”?
På langt de fleste danske erhvervsskoler arbejdes der på forskellig vis med at gøre undervisningen mere praksisnær. Netop erhvervsuddannelserne har således en bred vifte af erfaringer med, hvordan undervisning kan gøres mere praktisk.
En gruppe forskere fra Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) og Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) vil derfor i et nyt forsknings- og udviklingsprojekt undersøge, hvordan erhvervsuddannelsernes erfaringer med praksisnær undervisning kan bringes i spil i udskolingen i folkeskolen.
Samtidig vil projektet kigge på, hvordan folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed og erhvervsrettet undervisning kan lette overgangen fra folkeskole til erhvervsuddannelser og dermed styrke rekrutteringen til erhvervsuddannelserne.
Projektet er finansieret af midler fra forskningsreserven til CEVEU (Center for viden om erhvervsuddannelserne).
Hvad kan folkeskolerne lære af erhvervspædagogikken?
Når man taler om at gøre folkeskolens undervisning mere praktisk, taler man også om at styrke koblingen mellem undervisning og arbejdsmarked. Dette kommer fx til udtryk i den nyeste folkeskoleaftale, hvor der fra politisk hold bl.a. er indgået aftale om, at alle elever skal i erhvervspraktik, og at nogle elevgrupper skal tilbydes et såkaldt juniormesterlæreforløb.
Netop koblingen mellem uddannelse og arbejdsmarked udgør også kernen i erhvervspædagogik. Erhvervspædagogik er i grove træk en pædagogisk tilgang, der forsøger at integrere de dannelsesprocessorer, der knytter sig til henholdsvis uddannelse og arbejdsmarked, og som forbinder teori og praksis. Det kan bl.a. ske gennem erhvervsrettet eller helheds- og anvendelsesorienteret undervisning.
Det nye forsknings- og udviklingsprojekt vil undersøge hvilke erfaringer, der er i folkeskolen i forhold til at arbejde med særligt erhvervsrettet undervisning, herunder hvilke didaktiske tilgange lærerne bruger, og hvad eleverne oplever og lærer ved at deltage i sådanne undervisningsforløb.
Projektet vil desuden undersøge, hvilken betydning erhvervsrettet undervisning har for elevernes overvejelser om fremtidigt uddannelsesudvalg samt for deres motivation for skole og uddannelse. Projektet løber frem til 2025 og vil løbende præsentere fund fra undersøgelsen.
Kontakt
Vil du vide mere om NCE og DPUs nye forsknings- og udviklingsprojekt Styrkelse af praksisfaglighed i folkeskolen gennem erhvervspædagogiske praksisser kan du kontakte: