Hvordan kan folkeskolen påvirke uddannelsesmobilitet?
Større Skriftlig Opgave (SSO), fagkombination: Samfundsfag.
Emnebeskrivelse
En uddannet befolkning er forudsætningen for et udviklet samfund.
Med skoleloven i 1814 blev der indført syv års undervisningspligt. Undervisningspligten blev først udvidet i 1972, men i løbet af 1960’erne tog størstedelen af eleverne frivillige klassetrin udover de 7 år.
Uddannelse er en vigtig faktor for social mobilitet og den demokratiske deltagelse, og det er vanskeligt ikke at sætte lighedstegn mellem kendetegn ved det danske samfund som et land med højt uddannelsesniveau, økonomisk lighed og høj valgdeltagelse. I et historisk perspektiv har Danmark de sidste 150 år bevæget sig fra at være et landbrugssamfund til at være et videnssamfund.
Forældrenes kulturelle kapital har en væsentlig indflydelse på elevernes muligheder for at klare sig godt i det danske skolesystem. Forældres uddannelseslængde har betydning for elevernes uddannelseslængde. Politisk har man forsøgt at udligne betydningen af forældrenes kulturelle kapital med tiltag som heldagsskole, lektiefri skole og understøttende undervisning.
Som folkeskolelærer er det vigtigt at kunne udligne forskelle i elevforudsætninger og skabe et læringsfællesskab, hvor alle i klassen kan deltage. I samfundsfag er det ikke kun forældrenes uddannelsesniveau, der har en væsentlig betydning for elevernes forudsætninger, men også om forældrene er politisk engagerede – og eleverne er med til at diskutere og bestemme i hjemmet.
Forslag til problemformulering og vinkler
Hvordan kan man i undervisningen i samfundsfag i folkeskolen lære eleverne om forskelle i uddannelseslængde samt socioøkonomiske og -kulturelle forholds betydning for social mobilitet samtidig med, at eleverne forberedes til egen uddannelse?
- Redegør for mobilitetsbegrebet og forklar hvad der skaber mobilitet i et samfund
- Undersøg data fra UVM’s statistikbank og Danmarks Statistik og forklar sammenhænge mellem forældres uddannelsesniveau og unges uddannelsesstatus. Undersøg også, om køn, herkomst og bopæl har betydning for unges uddannelsesstatus. Forklar, om der er sket forandringer i den periode, som du har data fra
- Vurdér, hvilke forandringer af uddannelsessystemet, der vil kunne øge uddannelsesmobiliteten i samfundet.
Materiale
Podcasts & video
Bøger
- Hansen, Erik Jørgen (2015): Social mobilitet – drøm, realitet, illusion. Hans Reitzels Forlag.
Bogkapitel
- Thomsen, Jens-Peter: Uddannelse (kap. 12) I Bent Greve m.fl. (red.) (2022): Det danske samfund – centrale idéer og principper. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Politiske materialer
Statistik
- Statistikbank: 'Overgang til ungdomsuddannelse efter grundskolen' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Profilmodel: 'Andel af en ungdomsårgang der forventes at få en uddannelse' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Tværgående analyse: 'Overgang til uddannelser' – Børne- og Undervisningsministeriet
- Statistikbank: 'Uddannelse og forskning' – Danmarks Statistik
- Statistikbank: 'OVGARB10, STATUS12, STATUS22, FORLOB10, FORLOB15' – Danmarks Statistik
Undersøgelser
- Jakobsen, Carsten Linding m.fl.: 'Samfundsfag i skolen.' – VIASystime (2021)
- Thomsen, Jens-Peter & Andrade, Stefan B.: 'SFI TEMA: Uddannelsesmobilitet i Danmark' – SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2016)
- Pedersen, Stine Toft & Caspersen, Sune: 'Din klasse følger dig gennem livet.' – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (2020)
- 'Vidensoverblik - Den sociale arv i uddannelse er steget markant gennem de sidste 20 år.' – Rockwool Fonden (2021)