Artikler om rekruttering og fastholdelse
Dyk ned i artiklerne om rekruttering og fastholdelse og moralsk stress.
Modellen fra Uddannelseshospitalet er fremtiden. Ny rapport samler erfaringerne.
Hvordan skaber vi bedre sammenhæng mellem teori og praksis og, hvordan letter vi overgangen mellem uddannelse og job? Et af svarene kan være Uddannelseshospitalet.
kp.dk
Som at blive kastet i vandet uden at svømme
Om nye læreres oplevelser i deres første job, og hvordan ledelsen kan hjælpe.
Ledelse i morgen, Dafolo Forlag
Krise i velfærdsstaten: Hvordan holder vi på de velfærdsprofessionelle?
Årg. 25 Nr. 2 (2023)
Tidsskriftet for arbejdsliv
Krise i velfærdsstaten: Hvordan holder vi på de velfærdsprofessionelle?
Årg. 25 Nr. 1 (2023)
Tidsskriftet for arbejdsliv
Mere tid til patienterne og højere løn kan måske få sygeplejerskerne tilbage til det offentlige
Københavns Professionshøjskole har netop gennemført en større undersøgelse blandt sygeplejersker, der har forladt det offentlige. De er glade for faget, men ikke for deres forhold. Så de har modstræbende forladt sygehusene.
kp.dk
Fastholdelse og rekruttering i sundhedsvæsenet kræver god ledelse
Debatindlæg af Tove Hvid Persson, videreuddannelsesdirektør på Københavns Professionshøjskole.
Altinget.dk
Ingen fastholdelse uden faglig frihed
”De fleste medarbejdere indenfor politi, skoler og ældrepleje kan godt indstille sig på ind imellem at måtte gøre arbejdet lidt dårligere end fantastisk, og de kan også godt leve med de ridser i den faglige stolthed, som dette kan give. Men ikke hvis det går ud over andre mennesker. Og slet ikke, hvis de over længere tid fastholdes i en uløselig situation, hvor dette sker.”
Alumne.kp.dk
Derfor kan man ikke bare få sine medarbejdere til at gå på kompromis
”Sænk ambitionerne”, ”bare gør arbejdet godt nok” og ”pas nu på dig selv”. De fleste offentlige ledere har formentlig hørt sig selv sige noget lignende til deres medarbejdere i erkendelse af, at arbejdspresset er stort og ressourcerne begrænsede.
kp.dk
Vi mangler velfærdsprofessionelle - hvad gør vi ved det?
Vi kan se meget tydeligt, at det, der motiverer lærere, er at være en person, som gør en positiv forskel i børns liv. Vi kan imidlertid også se, at hvis man som færdiguddannet lærer skal gå på kompromis med netop det, der lå til grund for at vælge lærergerningen, så mister arbejdet sin mening.
Alumne.kp.dk
"Der er jo ikke nogen, der bliver motiveret af at være en okay lærer"
De fleste lærere har meget høje forventninger til sig selv og den gode lærer, de gerne vil være. Og det kan give dårlig samvittighed, hvis man føler, at man ikke lever op til sit eget ideal, fortæller Nana Vaaben, der forsker i moralsk stress.
Frie Skoler
Tal om din samvittighedsstress
Politiet overleverer opgaver til næste vagt, og sygehuset har et beredskab til det akutte. Det mangler lærerne – især når det gælder håndteringen af inklusion i skolen. Sådan lyder foreløbige observationer i forskningsprojektet “Med samvittigheden på arbejde”. Formålet med projektet er, at læreren ikke længere skal stå alene med ansvaret for at løse det uløselige.
Folkeskolen.dk
Verdens bedste arbejde på verdens dårligste arbejdsplads
Politifolks arbejdsdag præges i høj grad af, hvad der opleves som meningsløse eller ”forkerte” opgaver. De bliver frustrerede, demotiverede eller udvikler dårlig samvittighed over for borgerne. Det viser et nyt forskningsprojekt om moralsk stress. Nogle politifolk begynder derfor at arbejde ”rundt om” systemet eller overarbejde for at kompensere. Andre føler sig magtesløse eller apatiske. Forskerne bag projektet kalder det en glidebane og opfordrer ledelsen til at tage moralsk stress meget alvorligt.
Dansk-politi.dk
Moralsk stress presser lærere ud af folkeskolen
Moralsk stress er et gennemgående fænomen i årsagsforklaringer på, at lærere forlader folkeskolen.
Det hænger sammen med, at lærere ønsker at gøre en positiv forskel for børnene – og det betyder noget for dem som mennesker, fortæller Nana Vaaben: ”Og hvis man så oplever, at det er lige præcis det, man skal gå på kompromis med – så mister hele arbejdet mening. Så starter de eksistentielle overvejelser. Hvorfor har jeg det sådan her? Vil jeg være sådan her? Er jeg det rigtige sted?”
Alumne.kp.dk
Lektor: Administrative medarbejdere er svaret på tidens store velfærdskrise
Det kan lyde paradoksalt, men løsningen på manglende fagprofessionelle kan faktisk være flere administrative medarbejdere til at skabe rammerne for, at fagprofessionelle kan lykkes med deres kerneopgave, skriver Niels Borch Rasmussen.
Altinget.dk