Gå til indhold

Retlige rammer, samarbejde og organisering

På dette modul lærer du at anvende juridisk metode og træffe afgørelser, der tilgodeser lovgivningens krav, borgerens situation og forvaltningens praksis.

Dette modul på 10 ECTS er en del af diplomuddannelse i socialformidling. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.

Om modulet

Få styrket kendskab og forståelse af de økonomiske, juridiske og organisatoriske rammer for det sociale arbejde. Her tager vi udgangspunkt i de juridiske rammer for det sociale arbejde.

På modulet lærer du at arbejde med sociale sager i en foranderlig samfundsmæssig- og organisatorisk kontekst; herunder navigere under skiftende økonomiske og politiske forhold.
Du lærer at indgå i tværfagligt arbejde og påtage dig et koordinerende ansvar for samarbejdet imellem forskellige faggrupper og sektorer.

Det faglige indhold

  • Organisatoriske, styringsmæssige og økonomiske rammer i politisk ledede organisationer
  • Juridisk metode og rammer for sagsbehandling i socialt arbejde
  • Tværprofessionelt samarbejde, koordinering og mødeledelse

Målgruppe

Socialarbejdere som ønsker at opkvalificere deres arbejde. Fx:

  • Sagsbehandlere og administrative medarbejdere, der arbejder med socialt udsatte og socialt arbejde
  • Ansatte i dag- eller døgntilbud
  • Medarbejdere, som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i boligområder, i fritidsaktiviteter, m.v.
  • Ansatte, der arbejder med socialt udsatte og socialt arbejde

Praktiske oplysninger

Modulet er på 10 ECTS og gennemføres på 10 dage a 6 timer og afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i en individuel portfolie. Der indgår to skriftlige opgaver med hovedvægt inden for jura i modulet.

Ansøgning

Adgangskrav

For at blive optaget på en diplomuddannelse eller på et modul skal du have en af følgende uddannelser:

  • Professionsbacheloruddannelse
  • Akademiuddannelse
  • Diplomuddannelse
  • Bacheloruddannelse
  • Kandidatuddannelse
  • Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse

Du skal desuden have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Det er ikke et krav, at du er i arbejde, når du starter på modulet, men du forventes at kunne bringe dine erfaringer fra praksis ind i undervisningen, uanset om det er tidligere eller aktuel praksis.

Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du opfylder adgangskravene, er du velkommen til at kontakte os.

Tlf. 72 48 75 40 / evu@kp.dk

Sådan søger du

Du søger online ved at klikke på “Ansøg” på det modul, du ønsker at søge optagelse på.

Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.

  • Dokumentation for uddannelse kan være relevante eksamensbeviser.
  • Dokumentation for to års erhvervserfaring efter afsluttet adgangsgivende uddannelse kan fx være en bekræftelse fra din arbejdsplads eller lønseddel, hvor din anciennitet fremgår.

Ansøgningsfrister

Ansøgningsfrist for hvert modul fremgår af modulbeskrivelsen på kp.dk.

Vi modtager ansøgninger til ledige pladser frem til studiestart.

Hvis modulet stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at ansøge. Hvis der er venteliste, fremgår det af modulet.

Du kan søge økonomisk støtte til din videreuddannelse fra en række fonde.

Fondene kan bidrage til at dække dine udgifter – hvis du falder inden for deres udvalgte målgruppe. Omstillingsfonden har den bredeste målgruppe. Den dækker op til 10.000 kr. årligt for ufaglærte, faglærte og personer med en kort/mellemlang videregående uddannelse (op til professionsbachelorniveau.)

Efter ansøgningsfristens udløb modtager du et svar i din postkasse til din postkasse til Digital Post. Der kan gå op til 4 uger efter ansøgningsfristen, før du modtager dit svar.

Framelding til et modul skal ske skriftligt til evu@kp.dk og følgende betingelser gælder:

  • Hvis du framelder dig senest fire uger før modulets start, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende modul.
  • Hvis du framelder dig mindre end fire uger før modulets start, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende modul.
  • Hvis du tilmelder dig mindre end fire uger før modulets start hæfter du for hele deltagerbetalingen ved en evt. framelding

Efterår 2024

Retlige rammer, samarbejde og organisering - forbeholdt nye studerende

Start- og slutdato

26.08.24 - 17.12.24

Tilmeldingsfrist

21.07.24

Nummer

0510361

Ledighed

Ledige pladser

Pris

13.600 kr.

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

ECTS

10

Hvornår

Undervisning: 26.08+27.08+02.09+16.09 +30.09+07.10+21.10+28.10 +04.11+11.11+18.11+25.11

Tilmelding til hele uddannelsen på deltid, start efteråret 2024 - diplomuddannelsen i socialformidling

Start- og slutdato

26.08.24 - 31.01.27

Tilmeldingsfrist

21.07.24

Nummer

0559868

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Annonceres senere

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

ECTS

10

Hvornår

Første modul starter 26.08.24

Retlige rammer, samarbejde og organisering - forbeholdt igangværende studerende og fuldtidsstuderende

Start- og slutdato

27.08.24 - 13.12.24

Tilmeldingsfrist

21.07.24

Nummer

0910741

Ledighed

Ledige pladser

Pris

13.600 kr.

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

ECTS

10

Hvornår

Undervisning: 27.08+03.09+10.09+17.09 +24.09+01.10+08.10+22.10 +29.10+05.11+12.11+20.11

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson. Læs mere herunder.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold.

Tlf. 72 48 75 40 / evu@kp.dk

Åbningstider

Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: kl. 9.00-14.00

Onsdag: kl. 11.00-14.00

Josefine Winther Hertz

Specialkonsulent

+45 24 29 64 98