Gå til indhold
Kvinde foran computerskærm

Meningsfuldhed og udvikling er nøglen til fastholdelse

Få gode råd til, hvad du kan gøre for at fastholde nyuddannede socialrådgivere.

Læs artiklen i sin fulde længde på vpt.dk.

En helt ny generation af socialrådgivere er på vej ud på arbejdsmarkedet. De ved godt selv, at de er en mangelvare, og at de let kan finde et nyt job, hvis det ikke flasker sig på deres nye arbejdsplads.

Kommuner eksperimenterer derfor med at skabe en bedre start for nyuddannede socialrådgivere. En god start skaber trivsel og tilknytning til arbejdspladsen, bedre hjælp til borgerne og så er der både tid og penge at spare.

Hvad kan jobcentre og familieafdelinger så gøre for at sikre de nyudklækkede socialrådgivere den bedst mulige start på arbejdslivet?

Vil gøre en forskel og ses

Lektor Lotte Andersen fra Københavns Professionshøjskole har set nærmere på den nye generation af socialrådgivere og giver her sit bud på, hvad der skal til for at fastholde dem på arbejdspladsen.

“For det første søger de unge i høj grad en mening med arbejdet og drømmer om at gøre en forskel. Et fast arbejde er ikke nok i sig selv. De vil have et arbejde, de kan være stolte af. De er ambitiøse og VIL noget med deres liv, og de forventer det samme fra deres ledere og den organisation, de er ansat i”, siger Lotte Andersen.

De er vant til at få feedback løbende og har en klar forventning om, at det også gælder på deres arbejdsplads. De er optagede af fællesskabet og vil gerne arbejde i teams, men samtidig har de et stort behov for at bliver anerkendt for deres individuelle kompetencer og resultater.

Forandringsparate og bange for at begå fejl

Den nye generation er karakteriseret ved en stor grad af forandringsparathed. De er vokset op i en kultur, hvor status quo er negativt.

“De unge er meget optaget af at flytte sig fagligt. De vil gerne stige i hierarkiet, men det er ikke det afgørende. Så længe de oplever, at de hele tiden lærer noget og specialiserer sig, er det motiverende. Omvendt vil stilstand kunne føre til, at medarbejderen begynder at se sig om efter et andet job”, siger Lotte Andersen.

Bagsiden af de store ambitioner og viljen til at flytte sig er en frygt for at begå fejl. Mange nyuddannede spørger sig selv, om de nu gør det godt nok, og paradoksalt nok kan lysten til at gøre en forskel føre til en form for handlingslammelse, fordi man er så optaget af at gøre det rigtige.

Skab en stærk sparringskultur

Deltagerne i workshoppen kunne sagtens genkende problematikken omkring de nyuddannedes angst for at fejle.

Camilla Skjoldgaard Nielsen fra Borgercenter Børn og Unge Brønshøj, Husum og Vanløse fortæller:

“Det er ikke så længe siden, jeg selv var ny. Jeg ledte ofte efter den rigtige måde at gøre tingene på og blev forvirret over, at mine kolleger havde hver deres tilgang. I bund og grund betyder det jo bare, at der er mange måder at gøre tingene rigtigt på, og på sigt er det frisættende, at man kan udvikle sin egen tilgang. Men i begyndelsen er det særlig vigtigt, at mere erfarne kolleger og ledelse inviterer til sparring”, siger hun.

Anna Castenberg fra Børnegruppen i Borgercenter børn og unge, Brønshøj-Husum-Vanløse er selv mentor for nyuddannede.

“Jeg oplever også, at de nyuddannede har et stort behov for sparring og feedback, netop fordi de så gerne vil gøre alting rigtigt. Men jeg oplever ligeledes, at de sjældent selv kommer og spørger efter sparring, for de har ikke lyst til at være til besvær. Det kræver en særlig opmærksomhed fra arbejdspladsens side, for uden sparring og støtte går de døde i opgaverne og mister motivationen”, siger hun.

“Som mentor prøver jeg at være åben omkring, at jeg heller ikke har alle svarene på forhånd. ‘Lad os finde ud af det sammen’, er ofte mit svar, når jeg får et spørgsmål. Og så opfordrer vi også de garvede socialrådgivere til at efterspørge sparring og være åbne om usikkerheder, så vi udvikler en stærk sparringskultur”, afslutter Anna.

Få hele VPT-artikel her, og få flere gode råd og erfaringer på området.

Kontaktperson

Hvis du vil vide mere om projektet og mulighederne for at styrke jeres onboarding-processer, så kontakt vores fagperson:

Gunvor Gornitzka

Chefkonsulent

+45 51 38 05 13