Gå til indhold
Voksen dame skriver noter, mens hun sidder til undervisning i et klasselokale

Ledelse og koordinering af vejledningsindsatser

Styrk kvaliteten og den strategiske positionering af vejledning indenfor uddannelse og beskæftigelse.

Om kurset

Det får du ud af kurset

  • Du deltager i et fordybelsesrum, hvori du kan udvikle din ledelses-/koordinatorpraksis.
  • Du får redskaber til at positionere vejledningen strategisk i organisationen.
  • Du udvider dit netværk af faglige kolleger, som du reflekterer og sparrer med under kurset – og fremover.
  • Du får inspiration fra gæste-vejledningsledere, der inviterer dig ind i deres ’maskinrum’.
  • Du afprøver eksistentielle medarbejdersamtaler sammen med lektor Inger-Lise Lund Petersen.
Det, der efterfølgende har fyldt i min bevidsthed, er vigtigheden af skriftliggørelse af afdelingens praksisser i forhold til at styrke legitimiteten af egen funktion. Jeg vil gerne anbefale kurset til andre, der ønsker konkrete værktøjer og ideer til udvikling af egen praksis.
, Vejleder – Hvidovre, FGU Vestegnen

Det faglige indhold

Bliv klogere på:

  • Strategisk positionering af vejledningen i organisationen: Hvordan taler vi vejledningen op i ledelseslagene og bringer den vigtige viden, vi har om de vejledte, i spil?
  • Relationer, netværk og samarbejde: Hvordan opbygger og vedligeholder vi gode relationer, netværk, skaber tillid og samarbejde internt i organisationen og med andre aktører om fælles mål?
  • Lederen og koordinatorens krydspres: Hænger ressourcerne til vejledningsopgaven sammen med forventningerne til effekten af vejledningsindsatsen?
  • Professionalisering af vejledning: Hvordan fokuserer vi på den fælles vejlederfaglighed, hvilket serviceniveau kan de vejledte forvente, og hvor går grænserne for vejledningen?
  • Organisering af vejledergruppen: Hvordan tilrettelægger vi mest hensigtsmæssigt vejledningsindsatsen fysisk og organisatorisk?
  • Evaluering og kvalitetssikring af praksis: Hvordan måler vi udbyttet af vejledningen og dokumenterer vejledningens vigtige arbejde?
  • Eksistentielt lederskab: Hvordan kan bevidsthed om din personlige værdimæssige forankring støtte dig i svære samtaler med medarbejdere? På kurset afprøver vi, hvordan den eksistentielle samtale med fokus på værdier og mening kan udfolde sig.
Jeg tilmeldte mig kurset, da jeg havde brug for inspiration til, hvordan jeg i min uddannelsesorganisation kan gøre studievejledningen mere synlig. En anden bevæggrund var, at jeg også ønskede et forum, hvor vi kunne diskutere professionen studievejledning, blive skarpere på, hvad det er vi kan, og blive bedre til at formidle det budskab internt i organisationen.
, Teamleder – Studievejledning, Cphbusiness

Om undervisningen

Undervisningen veksler mellem underviseroplæg, øvelser i par og grupper og erfaringsudveksling med tid til refleksioner, til at netværke og til at omsætte det lærte til egen praksis.

Kursets anden mødedag er tilrettelagt som besøg ud af huset.

Eksamensformen

Der er ingen eksamen.

Et kursusbevis udstedes efter gennemførsel.

Hvem deltager?

Målgruppen for kurset er ledere og koordinatorer af vejledningsindsatser indenfor uddannelses- og erhvervsvejledning.

Du skal altså have en ledende eller koordinerende funktion i en vejledning på en uddannelsesinstitution, i en vejledningsenhed som f.eks. Studievalg, en studie- og karrierevejledning, den kommunale ungeindsats (KUI), vejledninger på ungdomsuddannelser, vejledninger i faglige organisationer og A-kasser eller andre indsatser, der arbejder med karrierevejledning i offentligt eller privat regi.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du tilhører målgruppen, eller hvis du har andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Marie Louise Scharff Grandorf på mlsg@kp.dk.

Noget, jeg var specielt glad for, var det at alle deltagere arbejdede med vejledning. Det var en fordel, fordi vi havde et fælles arbejdsområde. Vi var selvfølgelig i forskellige organisationer, men opgaven omkring vejledning var vi fælles om og det oplever jeg ikke så tit, når jeg er på kursus.
, Teamleder – e-Vejledning/STIL

Tilmelding

Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.

Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.

Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.

Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.

  • Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
  • Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
  • Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
  • Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder

Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:

Kursus

Københavns Professionshøjskole (KP)

Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.

Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.

Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.

Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.

Der udstedes ikke bevis for en temadag.

Forår 2026

Ledelse og koordinering af vejledningsindsatser

Start- og slutdato

04.03.26 - 04.05.26

Tilmeldingsfrist

04.02.26

Nummer

1184021

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

7.661 kr.

6.129 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København

Hvornår

Se alle datoer

4 kursusdage kl. 9.00-15.00: d. 04.03.26, 19.03.26*Netværksdag, 14.04.26.og 04.05.26. *OBS! Obligatorisk netværksdag uden underviser

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold:

Studieservice

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 72 48 75 40

Telefontider

Se telefontider.

Marie Louise Scharff Grandorf

Adjunkt

+45 41 89 77 24