Gå til indhold
""

”Jeg havde lyst til at nørde og blive specialist”

Siger Nanna Nørgaard, som i dag er faglig leder for ungeteamet og familieplejen i Hillerød Kommune.

Siden Nanna Nørgaard blev færdiguddannet som socialrådgiver i 2011, har hun arbejdet på børne- og ungeområdet. Et område, som hun interesserer sig meget for og havde et stort ønske om at blive klogere på.

“Som uddannet socialrådgiver kan man varetage mange områder, og da mit store interessefelt er børn og unge, havde jeg lyst til virkelig at nørde og blive specialist på netop dét område. Derfor gik jeg til min leder og foreslog, at jeg videreuddannede mig. Der var behov for styrkede kompetencer i arbejdet med udsatte børn og unge, og derfor kunne ledelsen godt se værdien i, at jeg tog en diplomuddannelse med speciale i børne- og ungeområdet”, fortæller Nanna Nørgaard.

Tid til fordybelse og faglige diskussioner

Selvom Nanna i begyndelsen fandt det udfordrende at studere igen, fandt hun hurtigt rytmen i sit nye studieliv. Særligt var hun glad for at dykke ned i det faglige og koncentrere sig om sin egen læring.

“Når man starter på en videreuddannelse, skal man selvfølgelig vænne sig til at være studerende igen. I starten var det svært at finde en balancegang, men det kom i løbet af første modul. Jeg fik så meget energi ud af undervisningen, at det opvejede perioderne med travlhed på arbejdet og eksamensopgaver, som skulle afleveres. Jeg nød at give mig selv lov til at fokusere på min egen læring og lade arbejdet ligge, når jeg var i skole”, fortæller hun.

Nanna fremhæver særligt, at det var givende at møde andre med samme faglige interesse i undervisningen.

“Som studerende på en videreuddannelse har man det til fælles, at man interesserer sig for det samme specifikke område. Det var meget lærerigt at møde en masse fagfæller og tale om praksis, udfordringer og teori. Al den input, jeg fik fra mine medstuderende, var med til at udvide min horisont, og vi havde mange gode diskussioner undervejs”, fortæller Nanna.

Videreuddannelse styrker fagligheden på arbejdspladsen

Men teorierne og den nye socialfaglige viden var ikke kun noget, som blev diskuteret i undervisningen og med de øvrige deltagere. Fordi undervisningen er praksisorienteret med fokus på transfer, så har Nanna også kunnet bruge sin teoretiske og metodiske viden i den virkelighed, der udspiller sig på hendes arbejdsplads.

“Koblingen mellem teori og praksis har været værdifuld for mig. Jeg har fået mere konkret og faglig viden, som jeg bruger både i sparring med mine kollegaer og i vurderingen af de enkelte sager. Særligt teori om børnenes udvikling bruger jeg i min hverdag til at vurdere det enkelte barns sag. Jeg kan bruge teorien til at svare på, hvad jeg er bekymret for, hvorfor det bekymrer mig og hvilke konsekvenser en bestemt situation kan have for barnet på længere sigt”, siger Nanna.

Hun oplever helt generelt, at videreuddannelsen har styrket hendes faglighed på arbejdspladsen og givet øget motivation i dagligdagen.

“Jeg har lyst til at påtage mig flere arbejdsopgaver, fordi jeg har mere viden, og så har jeg et udviklingsperspektiv, som jeg nu kan bidrage med. Jeg vil helt sikkert fortsætte med at opsøge ny viden, for nu ved jeg, hvad det giver mig”, slutter Nanna.

Nanna Nørgaard har læst den sociale diplomuddannelse på Københavns Professionshøjskole med speciale i børn og unge.

Læs om den sociale diplomuddannelsen her:

Kontaktperson

På websiden om den sociale diplomuddannelse finder du den relevante kontaktperson under hvert modul.

Hvilken effekt har en fuld diplomuddannelse?

Læs VIVEs rapport ‘Effektevaluering af voksen- og efteruddannelsesindsatsen’, der bl.a. omhandler, hvilken effekt en fuld diplomuddannelse har på den enkelte medarbejder.

Undersøgelse viser, at en fuld diplomuddannelse har en effekt ift., at den enkelte medarbejder bliver kvalificeret til nye arbejdsopgaver, har mulighed for at få en højere løn, har et lavere sygefravær og får en stærkere arbejdsmarkedstilknytning.