Gå til indhold

Om Copenhagen Honours College

For studerende der læser til lærer på Københavns Professionshøjskole, og som har valgt et eller flere naturfag eller idræt eller madkundskab som undervisningsfag.

Hvad er Copenhagen Honours College?

Copenhagen Honours College er et ekstra-curriculært program på KP’s læreruddannelse med fokus på at supplere de studerendes uddannelse med kompetencer skolen har brug for, men som ikke indgår i den ordinære uddannelses ramme. Programmet løber over fire semestre og er tilrettelagt med aktiviteter, der udfordrer de studerende og giver dem mulighed for at udfolde deres særlige potentialer.

Formålet med Copenhagen Honours College (CHC) er at uddanne lærere, der både konkret og praktisk har særlige kompetencer til at løfte den enkelte elev, det enkelte fag, den enkelte klasse og de specifikke faglige miljøer på deres skoler.

CHC optager årligt et hold på maksimalt 15 studerende. De studerende, som optages i programmet, skal både have evnen og viljen til at yde en ekstra indsats på deres studie og senere i løsningen af de udfordringer, som grundskolen står overfor i relation til særligt naturfagsundervisningen.

CHC-aktiviteter

CHC-programmet har et omfang på omkring 20 ECTS og forløber sideløbende med de ordinære aktiviteter over uddannelsens midterste fire semestre. De 20 ECTS fordeler sig på kurser, journal club, praksissamarbejde med en partnerskole, case competition, introseminar med mere.

CHC-didaktik

CHC arbejder med en honours-didaktik, som bygger på tre hovedprincipper:

  1. Et stærkt arbejdsfællesskab mellem de CHC-studerende, undervisere på læreruddannelsen og naturfagslærere i grundskolen.

    CHC-studerende får en fast praksistilknytning til et naturfagsmiljø på en partnerskole gennem hele forløbet, hvor de vil være en integreret del af skolens naturfaglige miljø og indsatser for at styrke naturfagsundervisningen.

    Det tætte samarbejde med praksis om konkrete problemstillinger er et centralt didaktisk greb for at udfordre de studerende til kanten af deres formåen – samtidig med, at de deltager i en række aktiviteter i læreruddannelsesmiljøet, hvor der skabes rum for at eksperimentere og afprøve egne idéer og grænser.

  2. Styrket dybdefaglighed og fagdidaktisk fundament. De planlagte aktiviteter i CHC understøtter, at de studerende får et ekstra fagligt gear og styrker deres faglige selvsikkerhed.

    Dybdefagligheden opnås bl.a. ved, at de studerende bliver trænet i at udvikle konkrete undervisningsforløb, hvor de trækker på den viden og de kompetencer, som de opnår gennem deltagelse i programmets aktiviteter.

    Et centralt element i CHC er, at de studerende har stor mulighed for at tone indholdet af deres CHC-forløb.

  3. Ansvar for opgaven og kompetencerne til at drive den faglige udvikling. CHC er designet, så de studerende skal tage et stort ansvar i såvel deres eget læreruddannelsesmiljø som på den partnerskole, de er tilknyttet. CHC arbejder med de studerendes kompetencer til at tage medansvar for at drive den faglige udvikling på grundskoler.

    Det er nødvendigt, at dimittenderne kan samarbejde med ledelsen (lede opad) og bidrage aktivt til et dynamisk

    fagligt samarbejde i skolens øvrige lærere.

Fokus på tre naturfaglige problemfelter i skolen

CHC-programmet adresserer tre problemstillinger:

  1. De studerendes praksis-parathed øges gennem udvikling af deres ”self-efficacy”’
  2. De naturfaglige indholdselementer i skolen styrkes gennem alle CHC-programmets indholdselementer.
  3. De studerende udvikler kompetencer til at identificere udviklingspotentialer og tage ansvar for at sætte udviklingen i gang og følge den til dørs.

CHC-æresalumner

Der udnævnes i de kommende år en række alumner fra læreruddannelsen til æresalumner på CHC-programmet. Formålet med æresalumnerne er at skabe et netværk af rollemodeller, der kan inspirere CHC-studerende til at yde deres bedste og tænke i nye løsninger undervejs i deres forløb.

Kontakt

På Københavns Professionshøjskole er etableret et team af 5 undervisere, der sammen med de studerende, den administrative understøttelse og programlederen udgør fællesskabet omkring Copenhagen Honours College.

Lektor Nina Troelsgaard Jensen er programleder for CHC.

Spørgsmål til CHC kan stilles via mail til nije@k.dk

CHC Studieplan

Studieplan for CHC-programmet
Studerende med natur/teknologi, biologi, fysik/kemi, geografi, madkundskab eller idræt. CHC-aktiviteter placeres udenfor LU-undervisningen. Omfang ca. 20 ECTS (560 t.) udover læreruddannelsen. Ansøgning om optagelse i december 2022. Hold øje med Itslearning!